|
|
|
||
Předmět navazuje na předmět Právní praxe na středních školách I (Street Law). V něm se studenti seznámili se základy didaktiky práva a odučili cca 10 hodin na vybrané střední škole. To jim umožnilo lépe vnímat propojení mezi právní teorií a praxí, lépe porozumět systému fungování práva i jeho vybraným odvětvím, kriticky přemýšlet o právu a jazyku, kterým promlouvá, trénovat schopnost kultivovaně diskutovat, spolupracovat v malých týmech, vysvětlovat právní otázky laikům a vylepšit své prezentační dovednosti.
Pokračování ve výuce práva na střední škole prostřednictvím Právní praxe na středních školách II (Street law) je určeno těm absolventům předmětu Právní praxe na středních školách I (Street Law), kteří chtějí dále rozšiřovat své didaktické a odborné znalosti a dovednosti, stejně jako reflektovat právní hodnoty a svůj vztah k nim. Oproti předchozímu předmětu budou pracovat daleko samostatněji (zpravidla budou vyučovat sami, jakkoli to není podmínkou), jejich úkolem bude vystavět a posléze i odučit celé tematické celky, jejich kontakt s fakultním učitelem bude méně častý než při předchozí praxi. V neposlední řadě pak jejich praxe bude delší – měla by obsáhnout minimálně 30 vyučovacích hodin, zpravidla na časové ploše alespoň čtyř měsíců, jakkoli se může jednat i o intenzivnější kurz (např. bloková či projektová výuka). Během praxe se studenti – jakkoli nepravidelně – setkávají s fakultním učitelem. Na setkáních jsou zpravidla přítomní i ostatní studenti, kteří v daný semestr absolvují tento předmět, je ovšem možné si domluvit i osobní konzultaci. Setkání na fakultě se konají vždy jen po domluvě s vyučujícím předmětu tak, aby vhodně doplňovala probíhající praxi studentů. Studenti si během celé praxe vedou reflexní deník, který představuje hlavní část portfolia odborné právní praxe. Poslední úprava: Hatina Viktor, Mgr. (13.09.2024)
|
|
||
1. Předpokladem pro absolvování zkoušky je získání zápočtu. 2. Zápočet student získá za kumulativní splnění následujících podmínek: – řádné odučení minimálně 30 vyučovacích hodin, – účast na všech setkání na fakultě (úvodní, průběžná a závěrečné), – včas a řádně vypracované a odevzdané portfolio praxe. 3. V rámci ústní zkoušky studenti referují o svých zkušenostech z učení, vztahují je k příslušné teorii a prostudované literatuře a diskutují o nich s vyučujícím praxe. Poslední úprava: Šicnerová Barbora, Mgr. (06.08.2024)
|
|
||
Vzhledem k tomu, že se jedná o prakticky orientovaný předmět, jehož konkrétní náplň se odvíjí od domluvy konkrétního studenta s vybranou střední školou, nelze ji předem přesně vymezit. Je nicméně stanoveno, že student má v rámci své praxe odučit alespoň 30 vyučovacích hodin, zpravidla na časové ploše minimálně čtyř měsíců. Obsahem praxe je zejména: – výuka na vybrané střední škole, – reflexe zkušeností z výuky, ideálně pak jejich zapracovávání do nových, resp. aktualizovaných plánů hodin, – vedení reflexního deníku, – reflexní setkání s vyučujícím praxe, – závěrečná zkouška. Poslední úprava: Šicnerová Barbora, Mgr. (06.08.2024)
|
|
||
Příhlašování na předmět probíhá prostřednictvím e-mailu vyučujícího. Poslední úprava: Hatina Viktor, Mgr. (13.01.2022)
|
|
||
Základní literatura: 1. URBAN, M. Street Law aneb Jak učit právo na středních školách. Materiály k předmětu Právní praxe na středních školách. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Právnická fakulta, 2013. (dostupné na: http://streetlaw.eu/wp-content/uploads/street-law-aneb-jak-ucit-pravo-na-strednich-skolach.pdf) 2. PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2008. Ostatní literatura: 1. FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. Praha: Portál, 1997. 2. Kolektiv autorů. Právo pro každého – učebnice „Právo pro každý den – Street Law“. Partners Czech, Praha 2001. 3. KYRIACOU, Ch. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál, 2004. 4. SILBERMAN, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování: Osvědčené způsoby efektivního vyučování. Praha: Portál, 1997. 5. URBAN, M. Efektivní strategie formování právního vědomí středoškolských studentů. Případy z praxe. Praha: Leges, 2013. 6. URBAN, M. Prakticky orientované metody výuky – historie, přínosy, rizika. In KUKLÍK, J. a kol. Metodologie praktických forem právního vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Právnická fakulta, 2013. 7. URBAN, M., FRIEDEL, T. Jak učit lidská práva na školách? Praha: Právnická fakulta UK, 2013. 8. URBAN, Michal a kol. Moot court ve výuce práva. Praha: nakladatelství Kosová Eliška – MAKEdetail, 2014. (dostupné na: http://streetlaw.eu/wp-content/uploads/moot-court-ve-vyuce-prava-prakticky-pruvodce.pdf) 9. DRASLAROVÁ, H., FRIEDEL, T., URBAN, M. (eds.). Jak učit o právu? A. Sborník ukázkových plánů hodin. Praha: Právnická fakulta Univerzity Karlovy, 2019. 10. DRASLAROVÁ, H., FRIEDEL, T., URBAN, M. (eds.). Jak učit o právu? B. Přílohy k ukázkovým plánům hodin. Praha: Právnická fakulta Univerzity Karlovy, 2019. Poslední úprava: Šicnerová Barbora, Mgr. (06.08.2024)
|