PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Ošetřovatelský proces a potřeby dítěte - D29010018
Anglický název: The Nursing Process and child Needs
Zajišťuje: Ústav ošetřovatelství (13-342)
Fakulta: 2. lékařská fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
Body: 3
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:8/6, Z+Zk [HS]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Garant: PhDr. Šárka Tomová, MPH, Ph.D. et Ph.D.
Je prerekvizitou pro: D2903017, D2903015, D29020030, D2905013, D2904011, D2904013, D2904005
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Šárka Tomová, MPH, Ph.D. et Ph.D. (21.06.2023)
Předmět je nezbytnou součástí teorie ošetřovatelství, která umožňuje studentům pochopit hlavní úkol profesionální ošetřovatelské praxe, kterým je vyhledávání a uspokojování potřeb dětského pacienta, rodiny nebo komunity. Seznamuje studenty s charakteristikami potřeb u dětí v různých fázích jejich vývoje ve vztahu ke zdraví, nemoci nebo k zdravotnímu postižení. Zaměřuje se na osvojení myšlenkových postupů v jednotlivých fázích ošetřovatelského procesu jako metody řešení pacientových problémů. Poskytuje přehled o způsobech a formách dokumentování ošetřovatelské péče. Předmět bude realizován v rámci nepravidelné blokové výuky. Obsahové zaměření přednášek a seminářů: Přednášky: Potřeby dítěte a profesionální ošetřovatelská praxe. Zdraví a nemoc při uspokojování potřeb dětí v širších ekonomických a společenských souvislostech. Bio-psycho-sociální jednota organismu. Pojem potřeby člověka. Klasifikace potřeb. Potřeby dítěte a pocity neuspokojených potřeb v jednotlivých fázích vývoje dítěte. Hierarchie potřeb dítěte, odlišnosti uspokojování potřeb u dítěte zdravého, nemocného, handicapovaného, umírajícího. Vztah potřeb dítěte a ošetřovatelských modelů, vztah potřeb dítěte a ošetřovatelských problémů, vztah potřeb dítěte a ošetřovatelského procesu. Ošetřovatelský proces u dítěte a jeho fáze. Semináře: Ošetřovatelská anamnéza - ošetřovatelské zhodnocení (posouzení) aktuálního zdravotního stavu dítěte (sestavení ošetřovatelské anamnézy: základní identifikační údaje, subjektivní údaje dítěte, základní screeningové fyzikální vyšetření: techniky měření a metody pozorování vitálních funkcí, výživy, vylučování, senzorické čití, motorické funkce, mentální stav, komunikace, bolest, emocionální stav, aj.). Odlišnosti hodnocení potřeb u dítěte a dospělého. Odlišnosti ošetřovatelského hodnocení u dětí nemocných, handicapovaných a umírajících. Ošetřovatelská diagnóza - analýza získaných informací a ošetřovatelská diagnostika: formulace ošetřovatelských diagnóz, odlišení zdraví podporujících a vysoce rizikových ošetřovatelských diagnóz, rozbor jednotlivých ošetřovatelských diagnóz. Plánování ošetřovatelské péče - stanovení priorit, stanovení očekávaných výsledků - cílů, dělení cílů, výsledná kritéria pro měření dosažených výsledků, vztah ošetřovatelské diagnózy a očekávaných výsledků, formy plánu ošetřovatelské péče, druhy plánů péče, plánování ošetřovatelských intervencí a jejich záznam do plánu péče. Realizace ošetřovatelské péče - individuální péče o dítě všech věkových kategorií a organizace práce na standardním nemocničním oddělení a jednotkách ošetřovatelské péče v dlouhodobé péči, realizace ošetřovatelských strategií. Vyhodnocení dosažených výsledků v péči o dítě - standardy a kvalita ošetřovatelské péče, vedení ošetřovatelské dokumentace a individuálních záznamů, jejich věcnost, správnost a objektivita, zásady pro vedení dokumentace, význam vedení individuální ošetřovatelské dokumentace v písemné i elektronické podobě. Potřeba dýchání a srdeční činnosti. Faktory ovlivňující dýchání a srdeční činnost, dušnost, poruchy srdeční činnosti, emocionální nerovnováha, bezvědomí jako celostní reakce na neuspokojení potřeby dýchání a srdeční činnosti, fyziologie dušnosti, objektivní a subjektivní projevy dušnosti, diagnostické testy, specifické oš. intervence: zajištění volných dýchacích cest, odsávání, podání kyslíku, kyslíková terapie, zásady podávání kyslíku, minimalizace úzkosti pacienta, urgentní situace, vyhodnocení efektivity oš. intervencí. Potřeba udržení tělesné teploty. Pocit chladu, husí kůže, třesavka, emocionální nerovnováha, klesání TT jako celostní reakce na neuspokojení této potřeby, regulační mechanismy, faktory ovlivňující tělesnou teplotu, problémy: hypotermie, hypertermie, horečka, oš. zhodnocení: teplota, puls a dýchání, krevní ztráty, barva kůže, tělesné nepohodlí, stav výživy a hydratace, mentální stav, priority a cíle oš. péče: vážnost stavu, křeče, vyčerpání. Omrzliny, specifické oš. intervence: měření TT, hydratace, výživa, léky, zábaly, umělé snižování teploty, aplikace tepla a chladu, vyhodnocení efektivity oš. intervencí. Potřeba výživy. Faktory ovlivňující příjem potravy a celkový stav výživy u dětí v jednotlivých věkových kategoriích, hlad, hladovění, emocionální nerovnováha a vnitřní metabolický rozvrat jako celostní reakce na neuspokojení potřeby výživy, dietní systém, malnutrice, hladovění, obezita, oš. zhodnocení stavu výživy, specifické oš. intervence, podávání jídla, krmení dětí, změna stravovacích návyků, plánování a vyhodnocení efektivity oš. intervencí. Potřeba tekutin (zajištění rovnováhy vnitřního prostředí a elektrolytů), žízeň, poruchy metabolismu, emocionální a mentální poruchy jako celostní reakce dětského organismu na neuspokojení potřeby tekutin, fyziologie tekutin a elektrolytů, příjem a výdej, regulační mechanismy, acidobazická rovnováha, narušení rovnováhy vnitřního prostředí, faktory ovlivňující rovnováhu tekutin: deficitní příjem, poruchy funkce GIT, poruchy funkce ledvin, nadměrná perspirace a evaporace, hemoragie, popálení, problémy dehydratace, edémy, oš. zhodnocení stavu hydratace: příznaky, diagnostické testy, specifické oš. intervence: měření příjmu a výdeje tekutin, podávání tekutin per os, i.v., vyhodnocení efektivity oš. intervencí. Potřeba vyprazdňování moče. Funkce močového ústrojí, faktory ovlivňující vylučování moče: emocionální problémy, infekce, poruchy krevní cirkulace, obstrukce, generalizovaná traumata, generalizované svalové poruchy, poruchy inervace, problémy: inkontinence, dysurie, nycturie, polyurie, retence moče, oligurie, renální anurie, hematurie, uremie, oš. zhodnocení vylučování, příznaky, diagnostické testy, cévkování dítěte, výplach močového měchýře, nácvik vyprazdňování močového měchýře, vyhodnocení efektivity oš. intervencí. Potřeba vyprazdňování stolice. Normální a abnormální vyprazdňování, faktory ovlivňující vyprazdňování: obstipace, diarhoea, oš. zhodnocení vyprazdňování stolice, objektivní a subjektivní příznaky, diagnostické testy, priority a cíle oš. péče, specifické oš. intervence: prevence obstipace (pravidelné vyprazdňování, dieta, hydratace, intimita, pohyb, klyzma, manuální vybavení stolice), péče o kolostomii, u průjmu zjištění a odstranění příčin, snížení úzkosti, udržování rovnováhy tekutin a elektrolytů, dodržování zásad správné výživy dítěte, udržování pohodlí a hygieny, vyhodnocení efektivity oš. intervencí. Potřeba tělesného pohybu a cvičení. Význam pohybu a cvičení pro zdravé a nemocné dítě, rizika dlouhodobého pobytu na lůžku, fyziologické motorické funkce, typy pohybu, pohyby nezbytné pro sebepéči, faktory ovlivňující motorické funkce, oš. zhodnocení motorických funkcí, priority a cíle oš. péče, oš. intervence: druhy cvičení, pohyby v kloubech, pomoc při pohybu, zvedání a polohování, nácvik chůze, plánování a vyhodnocení efektivity oš. intervencí. Potřeba čistoty a hygieny. Pocit nečistoty, svědění, zápach, onemocnění a poškození kůže jako celostní reakce na neuspokojení hygienických potřeb dítěte, faktory ovlivňující stav kůže, vlasů, nehtů, zubů a úst, problémy související s osobní hygienou dítěte: neschopnost umýt se, okoupat se, upravit se, dojít si na toaletu, specifické oš. intervence: celková ranní a večerní hygiena, péče o dutinu ústní, celková koupel, dekubity, péče o vlasy, péče o nehty, péče o oči, plánování a vyhodnocení efektivity oš. intervencí. Potřeba spánku. Vztah tělesných funkcí, spánku a odpočinku, únava a projevy emocionální nerovnováhy jako celostní reakce na neuspokojenou potřebu spánku, stadia spánku, spánková deprivace, faktory ovlivňující pocit tělesné pohody, spánku a odpočinku, problémy: insomnia, hypersomnia, narkolepsie, somnambulismus, enuresis, oš. zhodnocení potřeby spánku a odpočinku, oš. intervence, předpoklady pro klidný spánek dítěte, úprava lůžka, pomocná zařízení lůžka, masáž zad, plánování a vyhodnocení efektivity oš. intervencí. Potřeba být bez bolesti. Bolest jako celostní reakce dítěte na neuspokojení potřeby tělesné pohody, fyziologie bolesti, příčiny bolesti, typy bolesti, subjektivní vnímání bolesti a individuální reakce na bolest, hodnocení, měření a průběžné sledování bolesti, priority a cíle oš. péče při tišení bolesti, specifické oš. intervence, terapie, minimalizace úzkosti dětí, vyhodnocení efektivity oš. intervencí. Potřeba tělesné pohody. Fyziologie nauzey, zvracení, anorexie, faktory, které tělesné nepohodlí způsobují, vnější podněty: chemická dráždidla tj. léky, stimulace receptorů rovnovážného ústrojí; receptory zažívacího ústrojí, ledvin, srdce, hltanu, semicirkulární kanálky v uchu, oš. zhodnocení dítěte s nauzeou, zvracením, anorexii, subjektivní a objektivní příznaky, diagnostické testy, priority a cíle oš. péče, specifické oš. intervence: preventivní opatření, tělesné pohodlí a hygiena, udržování hydratace a výživy, gastrointestinální intubace, odsávání žaludečního obsahu, krmení nasogastrickou sondou, vyhodnocení efektivity oš. intervencí. Potřeba sexuální. Sexualita a sexuální zdraví, definice sexuálního zdraví, cyklus sexuálních reakcí, uspokojování sexuálních potřeb dospívajících, zhodnocení sexuálního zdraví, změny v sexuálních funkcích. Potřeby psychosociální (potřeby jistoty a bezpečí, komunikace, informací, kontaktu s rodiči, potřeba lásky a sounáležitosti, přátelství, důvěry a naděje, potřeba sebevědomí, sebeúcty, seberealizace, tvořivosti apod.). Potřeba jistoty a bezpečí. Faktory ovlivňující pocit jistoty a bezpečí, emocionální rovnováha, úzkost, strach, obavy, nejistota, pocit ohrožení, nedůvěra, únik, agrese, pocit bezmocnosti, beznaděje jako celostní reakce na neuspokojení potřeby jistoty a bezpečí, zdroje úzkosti: souvislost s uspokojováním základních potřeb, životní změny, stresové situace, projevy úzkosti: fyziologická a behaviorální manifestace, subjektivní pocity dítěte, priority a cíle oš. péče, specifické intervence, anxiolytika, vyhodnocení efektivity oš. intervencí. Potřeby kognitivní. Smyslové stimulace, smyslové vnímání: zrak, sluch, čich, hmat, chuť, deficit smyslových podnětů a vývoj smyslové deprivace, příčiny: deficit podnětů, porucha funkce smyslových orgánů, porucha center smyslového vnímání v CNS, nadměrná smyslová stimulace, celostní reakce na deficit podnětů, smyslovou deprivaci a nadměrnou stimulaci, subjektivní údaje dítěte a objektivní projevy, principy a cíle oš. péče, specifické oš. intervence, vyhodnocení efektivity oš. intervencí. Potřeba informací. Znalostí a dovednosti dítěte v jednotlivých vývojových obdobích, edukace, učení se novým poznatkům a dovednostem, proces učení jako aktivní proces od narození do konce života, trvalý nedostatek potřebných informací u dítěte, úzkost, strach, obavy jako celostní reakce na nedostatek informací, oš. zhodnocení individuální potřeby edukace u dítěte, principy pro vytvoření edukačního plánu, stanovení cílů edukačního plánu, výběr edukačních metod a postupů, aplikace nových znalostí a dovedností u dítěte, volba místa a času pro edukaci, vyhodnocení efektivity edukace. Duchovní potřeby. Mít smysl života, potřeba lásku dávat a lásku dostávat, potřeba naděje a potřeba tvořivosti. Hodnoty, přesvědčení v dětském věku jako pomoc v náročné a stresové situaci, emocionální stav, vyhodnocení efektivity terapeutické komunikace. Měřící techniky v ošetřovatelské péči.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Šárka Tomová, MPH, Ph.D. et Ph.D. (21.06.2023)
  • Osvojit si myšlenkový algoritmus a fáze ošetřovatelského procesu;
  • Naučit se prakticky používat metodu ošetřovatelského procesu;
  • Naučit se standardnímu pojmenování reakcí člověka na aktuální a potenciální zdravotní problémy (ošetřovatelské diagnózy);
  • Pochopit celostní (holistické) pojetí člověka a jeho potřeb;
  • Porozumět problematice uspokojování lidských potřeb jako základnímu úkolu ošetřovatelství;
  • Seznámit se s problematikou lidských potřeb v širších souvislostech;
  • Seznámit se s odlišným pojetím potřeb ve vědních oborech;
  • Pochopit pojetí lidských potřeb v ošetřovatelství;
  • Osvojit si Maslowovu hierarchii potřeb;
  • Osvojit si základní fyziologické potřeby dítěte a základní psychosociální potřeby dítěte nebo doprovázejících osob.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Šárka Tomová, MPH, Ph.D. et Ph.D. (21.06.2023)

PŘEDMĚT JE UKONČEN ZÁPOČTEM A ZKOUŠKOU.

PODMÍNKY PRO UDĚLENÍ ZÁPOČTU:

  • 100% účast na kontaktní výuce (neúčast z důvodu nemoci se uznává);

PODMÍNKY PRO UDĚLENÍ ZKOUŠKY

  • úspěšné vyplnění zkouškového testu s výsledkem bodového hodnocení v rozmezí 80 - 100%.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Šárka Tomová, MPH, Ph.D. et Ph.D. (21.06.2023)

ZÁKLADNÍ STUDIJNÍ LITERATURA:

  • SLEZÁKOVÁ, L. Ošetřovatelství v pediatrii. 1. vyd. Praga: Grada, 2010, 288 s., ISBN 978-80-247-3286-2.
  • SEDLÁŘOVÁ, P. a kol. Základní ošetřovatelská péče v pediatrii. 1. vyd. Praha: Grada, 2008, 248 s. ISBN 978-80-247-1613-8.
  • SIKOROVÁ, L. Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 208 s. ISBN 978-80-247-3593-1.
  • FARKAŠOVÁ, D. Ošetřovatelství: teorie. 1. čes. vyd. Martin: Osveta, 2006, 211 s., ISBN 80-8063-227-8.
  • NANDA International Ošetřovatelské diagnózy Definice a klasifikace 2018-20. 11. vyd. Praha: Grada, 2020. 978-80-271-0710-0.
  • ŠAMÁNKOVÁ, M. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci aplikované v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada, 2011, 136 s. ISBN 978-80-247-3223-7.
  • TRACHTOVÁ, E. et al. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. 2. vydání. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2004, 185 s. ISBN 80-7013-324-4.
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Bolest, její diagnostika a psychoterapie. Brno: IDV PZ, 1992 ISBN 80-7013-130-6.
  • STAŇKOVÁ, M. Základy teorie ošetřovatelství: učební texty pro bakalářské a magisterské studium 1. vyd. Praha: Karolinum, 1996, 193 s. ISBN 80-7184-243-5.
  • TÓTHOVÁ, V. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. 1. vyd. Praha: Triton, 2009, 160 s. ISBN 978-80-7387-286-1.
  • PAVLÍKOVÁ,S. Modely ošetřovatelství v kostce. 1. vyd. Praha: Grada, 2006 ISBN 80-247-1211-3.

ROZŠIŘUJÍCÍ STUDIJNÍ LITERATURA:

  • ALLEN,C.V. Nursing Process in Collaborative Praktice. 2/e. 264 p. 1996 ISBN 0-8385-1467-7.
  • IYER,P.W., TAPTICH,B.J. et al. Nursing Process and Nursing Diagnosis 3 ed., 467 p. 1995 ISBN 0-7216-5614-5.
  • KŘIVOHLAVÝ,J. Rozhovor lékaře s pacientem. Praha: ILF, 1988.
  • MASTILIAKOVÁ,D. Úvod do oboru ošetřovatelství I.- systémový přístup. Učební texty pro vysokoškolské studium ošetřovatelství. Praha Karolinum UK, 2001.
  • BEARE,P.G., MYERS, J.L. Principles and Practice of Adult Health Nursing. 2 ed. St. Louis: Mosby 1994 p.1933-1976 ISBN 0-8016-6856-5.
  • ALFARO-LEFERVE, R. Applying Nursing Process. a step.by-step Guide 4 ed. 288p. 1998 ISBN 0-397-55453-2.
  • GORDON,M.: Nursing Diagnosis. Process and Application. 3 ed. 421 p. 1994 USBB 0-8016-6053-X.
  • KEMP,N.,RICHARDSON,E. The Nursing Process and Quality Care. 224 p. 1994 ISBN 0-340-58112-3.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Šárka Tomová, MPH, Ph.D. et Ph.D. (21.06.2023)

ZKOUŠKA:

  • písemná forma, zahrnuje všechny vyučované oblasti.
  • úspěšné vyplnění zkouškového testu s výsledkem bodového hodnocení v rozmezí 80–100 %. Zkouškový test bude zadán pomocí LS Moodle.

OKRUHY TEMATICKÝCH CELKŮ:

  • Lidské potřeby a profesionální ošetřovatelská praxe.
  • Zdraví a pomoc při uspokojování lidských potřeb v širších ekonomických a společenských souvislostech.
  • Bio-psycho-sociální jednota organismu.
  • Pojem potřeby člověka, potřeby dítěte.
  • Klasifikace potřeb. Klasifikace potřeb u dětí.
  • Potřeby člověka/dítěte a pocity neuspokojených potřeb.
  • Maslowova hierarchie potřeb, odlišnosti uspokojování potřeb u člověka zdravého, nemocného, handicapovaného, umírajícího.
  • Vztah potřeb člověka a ošetřovatelských modelů, vztah potřeb člověka a ošetřovatelských problémů, vztah potřeb člověka a ošetřovatelského procesu.
  • Ošetřovatelský proces a jeho fáze.
  • Standardní ošetřovatelský model „Funkčního vzorce zdraví M. Gordonové“.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Šárka Tomová, MPH, Ph.D. et Ph.D. (21.06.2023)

OBSAHOVÉ ZAMĚŘENÍ:

PŘEDNÁŠEK:

  • Lidské potřeby a profesionální ošetřovatelská praxe.
  • Zdraví a pomoc při uspokojování lidských potřeb v širších ekonomických a společenských souvislostech.
  • Bio-psycho-sociální jednota organismu.
  • Pojem potřeby člověka/dítěte.
  • Klasifikace potřeb. Klasifikace potřeb u dítěte
  • Potřeby člověka/dítěte a pocity neuspokojených potřeb.
  • Maslowova hierarchie potřeb, odlišnosti uspokojování potřeb u člověka zdravého, nemocného, handicapovaného, umírajícího.
  • Vztah potřeb člověka a ošetřovatelských modelů, vztah potřeb člověka a ošetřovatelských problémů, vztah potřeb člověka a ošetřovatelského procesu.
  • Ošetřovatelský proces a jeho fáze.
  • Standardní ošetřovatelský model „Funkčního vzorce zdraví M. Gordonové“.

SEMINÁŘŮ:

  • Ošetřovatelské zhodnocení (posouzení) aktuálního zdravotního stavu dítěte (sestavení ošetřovatelské anamnézy: základní identifikační údaje, subjektivní údaje klienta, základní screeningové fyzikální vyšetření: techniky měření a metody pozorování vitálních funkcí, výživy, vylučování, senzorické čití, motorické funkce, mentální stav, komunikace, bolest, emocionální stav, aj.). Odlišnosti hodnocení u malého dítěte do 7 let a dospělého. Odlišnosti ošetřovatelského hodnocení u osob nemocných, handicapovaných a umírajících.
  • Analýza získaných informací a ošetřovatelská diagnostika: formulace ošetřovatelských diagnóz, odlišení zdraví podporujících a vysoce rizikových ošetřovatelských diagnóz, rozbor jednotlivých ošetřovatelských diagnóz (název, příčiny vzniku, charakteristické projevy).
  • Plánování ošetřovatelské péče (stanovení priorit, stanovení očekávaných výsledků - cílů, dělení cílů, výsledná kritéria pro měření dosažených výsledků, vztah ošetřovatelské diagnózy a očekávaných výsledků), formy plánu ošetřovatelské péče, druhy plánů péče, plánování ošetřovatelských intervencí a jejich záznam do plánu péče.
  • Realizace péče podle plánu (individuální péče a organizace práce na standardním nemocničním oddělení a jednotkách ošetřovatelské péče v dlouhodobé péči), realizace ošetřovatelských strategií.
  • Vyhodnocení dosažených výsledků v péči o dítě, standardy a kvalita ošetřovatelské péče, vedení ošetřovatelské dokumentace a individuálních záznamů, jejich věcnost, správnost a objektivita, zásady pro vedení dokumentace, význam vedení individuální ošetřovatelské dokumentace v písemné i elektronické podobě.

Jednotlivé potřeby zaměřeny na dětský věk:

  • Potřeba dýchání a srdeční činnosti (faktory ovlivňující dýchání a srdeční činnost, dušnost, poruchy srdeční činnosti, emocionální nerovnováha, bezvědomí jako celostní reakce na neuspokojení potřeby dýchání a srdeční činnosti, fyziologie dušnosti, objektivní a subjektivní projevy dušnosti, diagnostické testy, priority a cíle pro oš. intervenci, specifické oš. intervence: zajištění volných dýchacích cest, odsávání, intubace, podání kyslíku, kyslíková terapie, zásady podávání kyslíku, minimalizace úzkosti pacienta, urgentní situace, vyhodnocení efektivity oš. intervencí).

  • Potřeba udržení tělesné teploty. Pocit chladu, husí kůže, třesavka, emocionální nerovnováha, klesání TT jako celostní reakce na neuspokojení této potřeby, regulační mechanismy, faktory ovlivňující tělesnou teplotu, problémy: hypotermie, hypertermie, horečka, oš. zhodnocení: teplota, puls a dýchání, krevní ztráty, barva kůže, tělesné nepohodlí, stav výživy a hydratace, mentální stav, priority a cíle oš. péče: vážnost stavu, křeče, vyčerpání. Omrzliny, specifické oš. intervence: měření TT, hydratace, výživa, léky, zábaly, umělé snižování teploty, aplikace tepla a chladu, vyhodnocení efektivity oš. intervencí.

  • Potřeba výživy (faktory ovlivňující příjem potravy a celkový stav výživy, hlad, hladovění, emocionální nerovnováha a vnitřní metabolický rozvrat jako celostní reakce na neuspokojení potřeby výživy, výživa a nemocný, druhy diet, malnutrice, hladovění, obezita, oš. zhodnocení stavu výživy, priority a cíle pro oš. péči, specifické oš. intervence, podávání jídla, krmení pacienta, změna stravovacích návyků, plánování a vyhodnocení efektivity oš. intervencí.

  • Potřeba tekutin (zajištění rovnováhy vnitřního prostředí a elektrolytů), žízeň, poruchy metabolismu, emocionální a mentální poruchy jako celostní reakce na neuspokojení potřeby tekutin, fyziologie tekutin a elektrolytů, příjem a výdej, regulační mechanismy, acidobazická rovnováha, žízeň, emocionální rovnováha, narušení rovnováhy vnitřního prostředí jako celostní reakce na nedostatek tekutin, faktory ovlivňující rovnováhu tekutin: deficitní příjem, poruchy funkce GIT, poruchy funkce ledvin, nadměrná perspirace a evaporace, hemoragie, popálení, tělesné trauma, problémy dehydratace, edémy, oš. zhodnocení stavu hydratace: příznaky, diagnostické testy, priority a cíle oš. péče, specifické oš. intervence: měření příjmu a výdeje tekutin, podávání tekutin per os, i.v., intersticiální infuze, vyhodnocení efektivity oš. intervencí.

  • Potřeba vyprazdňování moče. Normální funkce močového ústrojí, faktory ovlivňující vylučování moče: emocionální problémy, infekce, poruchy krevní cirkulace, obstrukce, hormonální poruchy, generalizovaná traumata, generalizované svalové poruchy, poruchy inervace, problémy: inkontinence, dysurie, nocturie, polyurie, retence moče, oligurie, renální anurie, hematurie, uremie, oš. zhodnocení vylučování, příznaky, diagnostické testy, priority a cíle oš. péče o kůži při edémech, prevence dekubitů, prevence pneumonie, tromboflebitidy, poranění, pádu, cévkování ženy, muže, mužský urinál, výplach močového měchýře, nácvik vyprazdňování močového měchýře, vyhodnocení efektivity oš. intervencí.

  • Potřeba vyprazdňování stolice. Normální a abnormální vyprazdňování, faktory ovlivňující vyprazdňování: obstipace, diarhea, oš. zhodnocení vyprazdňování stolice, objektivní a subjektivní příznaky, diagnostické testy, priority a cíle oš. péče, specifické oš. intervence: prevence obstipace (pravidelné vyprazdňování, dieta, hydratace, intimita, glycerinový čípek, laxancia, pohyb, klyzma, manuální vybavení stolice, péče o kolostomii, (u průjmu zjištění a odstranění příčin, snížení úzkosti), udržování rovnováhy tekutin a elektrolytů, dodržování zásad správné výživy, udržování pohodlí a hygieny, vyhodnocení efektivity oš. intervencí.

  • Potřeba tělesného pohybu a cvičení. Význam pohybu a cvičení pro zdravého a nemocného člověka, rizika dlouhodobého pobytu na lůžku, normální motorické funkce, typy pohybu, pohyby nezbytné pro sebepéči, faktory ovlivňující motorické funkce, běžné problémy v motorických funkcích, oš. zhodnocení motorických funkcí, priority a cíle oš. péče, oš. intervence: druhy cvičení, pohyby v kloubech, pomoc při pohybu, zvedání a polohování, nácvik chůze, plánování a vyhodnocení efektivity oš. intervencí.

  • Potřeba čistoty a hygieny (těla, vlasů, nehtů, úst, zubů), pocit nečistoty, svědění, zápach, emocionální nerovnováha, onemocnění a poškození kůže jako celostní reakce na neuspokojení hygienických potřeb, faktory ovlivňující stav kůže, vlasů, nehtů, zubů a úst, problémy související s osobní hygienou: neschopnost umýt se, okoupat se, upravit se, dojít si na toaletu, priority a cíle oš. péče, specifické oš. intervence: celková ranní hygiena, celková večerní hygiena, péče o dutinu ústní, celková koupel, dekubity, péče o vlasy, péče o nehty, péče o oči, péče o pacienta s pediculosou, plánování a vyhodnocení efektivity oš. intervencí.

  • Potřeba spánku (pohody, odpočinku, relaxace). Vztah normálních tělesných funkcí, spánku a odpočinku, únava a projevy emocionání nerovnováhy jako celostní reakce na neuspokojenou potřebu spánku, stádia spánku, spánková deprivace, faktory ovlivňující pocit tělesné pohody, spánku a odpočinku, problémy: insomnia, hypersomnia, narkolepsie, somnmbulismus, enuresis noční můry, oš. zhodnocení potřeby spánku a odpočinku, priority a cíle oš. péče, oš. intervence, předpoklady pro klidný spánek, úprava lůžka, pomocná zařízení lůžka, polohy na lůžku, vyprazdňování na lůžku, masáž zad, plánování a vyhodnocení efektivity oš. intervencí.

  • Potřeba být bez bolesti (tělesné pohody), bolest jako celostní reakce na neuspokojení potřeby tělesné pohody, fyziologie bolesti, přičiny bolesti, typy bolesti, subjektivní vnímání bolesti a individuální reakce na bolest, hodnocení, měření a průběžné sledování bolesti, priority a cíle oš. péče při tišení bolesti, specifické oš. intervence, terapie, minimalizace úzkosti pacienta, vyhodnocení efektivity oš. intervencí.

  • Potřeba tělesné pohody (nauzea, zvracení, anorexie), fyziologie nauzey, zvracení, anorexie, faktory, které toto tělesné nepohodlí způsobují, vnější podněty: chemická dráždidla tj. léky, stimulace receptorů rovnovážného 0ústrojí, např. rychlý pohyb, změny polohy těla stresové situace, prudké emoce, vyšetření, bolest, strach, zápach, pohled na odpuzující věc, hluk, vnitřní podněty: receptory zažívacího ústrojí, dělohy, ledvin, srdce, hltanu, semicirkulární kanálky v uchu, oš. zhodnocení pacienta s nauzeou, zvracením, anorexii, subjektivní a objektivní příznaky, diagnostické testy, priority a cíle oš. péče, specifické oš. intervence: preventivní opatření, tělesné pohodlí a hygiena, udržování hydratace a výživy, gastrointestinální intubace, odsávání žal. obsahu, laváž žaludku, krmení sondou, vyhodnocení efektivity oš. intervencí.

  • Potřeba sexuální (sexualita a sexuální zdraví, definice sexuálního zdraví, cyklus sexuálních reakcí, uspokojování sexuálních potřeb dospívajících, dospělých, seniorů, homosexuálů, zhodnocení sexuálního zdraví, změny v sexuálních funkcích).

  • Potřeby psychosociální (potřeby jistoty a bezpečí, komunikace, informací, kontaktu s lidmi, potřeba lásky a sounáležitosti, přátelství, důvěry a naděje, potřeba sebevědomí, sebeúcty, seberealizace, tvořivosti apod.).

  • Potřeba jistoty a bezpečí (faktory ovlivňující pocit jistoty a bezpečí, emocionální rovnováha, úzkost, strach, obavy, nejistota, pocit ohrožení, nedůvěra, únik, agrese, pocit bezmocnosti, beznaděje jako celostní reakce na neuspokojení potřeby jistoty a bezpečí, zdroje úzkosti: souvislost s uspokojováním základních potřeb, krizová období v životních fázích, situační krize: životní změny, stresové situace, projevy úzkosti: fyziologická a behaviorální manifestace, subjektivní pocity pacienta, priority a cíle oš. péče, specifické intervence, anxiolytika, vyhodnocení efektivity oš. intervencí.

  • Potřeby kognitivní - smyslové stimulace (smyslové vnímání: zrak, sluch, čich, hmat, chuť, deficit smyslových podnětů a vývoj smyslové deprivace, příčiny: deficit podnětů, porucha funkce smyslových orgánů, porucha center smyslového vnímání v CNS, nadměrná smyslová stimulace, celostní reakce na deficit podnětů, smyslovou deprivaci a nadměrnou stimulaci, subjektivní údaje pacienta a objektivní projevy, principy a cíle oš. péče, specifické oš. intervence, vyhodnocení efektivity oš. intervencí.

  • Potřeba informací - znalostí a dovedností (edukace, učení se novým poznatkům a dovednostem), proces učení jako aktivní proces od narození do konce života, trvalý nedostatek potřebných informací u klientů/pacientů, úzkost, strach, obavy jako celostní reakce na nedostatek informací, vztah adekvátně informovaného pacienta a kvality péče, oš. zhodnocení individuální potřeby edukace u klienta/pacienta, principy pro vytvoření edukačního plánu, stanovení cílů edukačního plánu, výběr edukačních metod a postupů, aplikace nových znalostí a dovedností pacientem (zopakování, předvedení), volba místa a času pro edukaci, vyhodnocení efektivity edukace.

  • Duchovní potřeby (mít smysl života, potřeba lásku dávat a lásku dostávat, potřeba naděje a potřeba tvořivosti). Víra (hodnoty, přesvědčení) jako opora a pomoc v náročné a stresové situaci, identifikace duchovních potřeb u pacienta: emocionální stav, poskytnutí duchovní opory: sestrou, psychoterapeutem, knězem, vyhodnocení efektivity terapeutické komunikace.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK