|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Lucie Valentinová, Ph.D. (10.07.2019)
Kurz kombinuje přednáškovou a seminární část: po výkladu v první části hodiny bude vždy následovat společná práce s obrazovým materiálem a diskuze nad zadaným textem. Předmět je určen primárně studentům religionistiky bakalářského i magisterského studia, srdečně zváni jsou rovněž studenti jiných oborů. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Lucie Valentinová, Ph.D. (10.07.2019)
Smyslem kurzu je seznámit účastníky nejen s vybranými materiálními doklady mínójské civilizace, ale zejména s metodologickými problémy jejich interpretací: v každé hodině se budeme věnovat rovněž teoretickému pozadí existujících či navrhovaných interpretačních přístupů. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Lucie Valentinová, Ph.D. (22.08.2019)
Obecné příručky a úvodní texty (dostupné v knihovně Úfar nebo v materiálech ke kurzu):
Studie ke konkrétním tématům jsou uvedeny v sylabu kurzu a budou studentům poskytnuty elektronicky. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Lucie Valentinová, Ph.D. (25.09.2019)
Požadavky k atestu. 80% docházka (max. 3 absence), aktivní účast v diskuzní části hodiny, předchozí seznámení s textem zadaným na konkrétní hodinu, vypracování závěrečné práce. Závěrečná práce: shlédněte oba díly dokumentárního filmu BBC režiséra Toniho Mitchella Atlantis: End of a World, Birth of a Legend (https://www.newsone.gr/paraxena/dyo-ekpliktika-vinteo-gia-to-minoiko-politismo-pou-edixe-mono-to-bbc/?fbclid=IwAR0zjaBwSqcxaNqcewJl86WC2EWWoQrq45bmxor7B4V1248YsKepCpSPCa4) a stručně písemně analyzujte jeho historickou věrohodnost se zaměřením na každodenní reálie (najděte alespoň tři nesrovnalosti či nejasnosti a konfrontujte je s konkrétním historickým materiálem). Rozsah 2 NS. Kreditové ohodnocení. Za splnění těchto povinností získávají studenti bakalářského studia religionistiky a studenti ostatních oborů 3 kredity.
Studenti magisterského studia religionistiky mohou získat 5 kreditů, pokud vypracují rovněž písemnou práci v rozsahu 10 NS. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Lucie Valentinová, Ph.D. (16.12.2019)
1/ 1. 10. Úvod: moderní "krétské narativy".
2/ 8. 10. Narativ, nebo mapa? Povaha mínójských vizuálních reprezentací.
Text: Strasser, Thomas F. „Location and Perspective in the Theran Flotilla Fresco.“ Journal of Mediterranean Archaeology 23.1 (2010): 3-26.
3/ 15. 10. Polytheismus, nebo monotheismus?
Text: Blakolmer, Fritz. „Iconography Versus Reality: Goddesses and Gods in Minoan Crete“, in Πεπραγμένα ΙΑ´ Διεθνούς Κρητολογικού Συνεδρίου. Rethymno, 2018. 4/ 22. 10. Konstrukce genderu a její vizuální reprezentace.
Text: Alberti, Benjamin. „Gender and the Figurative Art of Late Bronze Age Knossos.” In:Labyrinth Revisited: Rethinking “Minoan” Archaeology. Yannis Hamilakis (eds.). Oxford: Oxbowbooks, 2009.
5/ 29. 10. Konstrukce mužské identity.
6/ 5. 11. Konstrukce ženské identity.
Text: Day, Jo. „Crocuses in Context: A Diachronic Survey of the Crosus Motif in the Aegean Bronze Age“. Hesperia: The Jounal of the American School of Classical Studies at Athens 80/3 (2011): 337–379. Doplňkový text: Vlachopoulos, Andreas G. "The wall paintings from the Xeste 3 building at Akrotiri: towards an interpretation of the iconographic programme." In . N. Brodie, J. Doole, G. Gavalas & C. Renfrew (eds), Horizon: a Colloquium on the Prehistory of the Cyclades. Cambridge: McDonald Institute for Archaeological Research, 451–65. 7/ 12. 11. Hodina odpadá. 8/ 19. 11. Dětství a adolescence. Mateřství a plodnost.
Text: Budin, Stephanie Lynn. Images of Woman and Child From the Bronze Age: Reconsidering Fertility, Maternity, and Gender in the Ancient World. Cambridge: CUP, 2011. [Kapitola 1, "Introduction", s. 11-25; Kapitola 7, "Conclusions", s. 326-348] 9/ 26. 11. Konstrukce osobní identity.
Text: Fowler, Chris. The Archaeology of Personhood: An Anthropological Approach. London: Routledge, 2004, s. 1-30.
10/ 3. 12. Vizualizace "palácových" center: performativní rozměry mínójské kultury.
Text: Schoep, Ilse. "The Minoan ´Palace-Temple´ Reconsidered: A Critical Assessment of the Spatial Concentration of Political, Religious and Economic Powe in Bronze Age Crete." Journal of Mediterranean Achaeology 23.2 (2010): 219-243.
11/ 10. 12. Strukturování neosídleného prostoru. Řecká představa o krétských pederastických rituálech.
Texty: Dodd, D. B. "Athenian Ideas about Cretan Pederasty." In: T. K. Hubbard (ed.), Greek Love Reconsidered. New York: 2000, 33-41. Perlman, P. J. “One Hundred-Citied Crete and the 'Cretan ΠΟΛΙΤΕΙΑ'”. Classical Philology. 1992, 87(3): 193-205. 12/ 17. 12. Hodina odpadá.
13/ 7. 1. Řecká reflexe II. Kréta a neuměřenost. Diskuze nad závěrečnými pracemi. Evaluace.
Text: Eurípidés, Hippolytos. Hru si prosím přečtěte alespoň v českém překladu, ideálně použijte komentovaný překlad. Text si přineste s sebou na hodinu.
Závěrečné práce: text prosím vložte do sis nebo zašlete emailem do 4. 1.
|