Technika religionistické práce II - ARL100003
Anglický název: Techniques of Research and Academic Writing II
Zajišťuje: Ústav filosofie a religionistiky (21-UFAR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 2
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Martin Pehal, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Martin Pehal, Ph.D.
Korekvizity : ARL100097
Prerekvizity : ARL100002
Rozvrh LS   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Lucie Valentinová, Ph.D. (04.01.2019)
Úvodní kurs určený studentům prvního ročníku bakalářského studia religionistiky, podmínkou je atestace z kursu Technika religionistické práce I. V letním semestru se budeme věnovat především (1) technice psaní prací (volba tématu, tvorba osnovy, způsob citování a parafrázování, poznámkový aparát, syntax bibliografických odkazů v poznámkách, základní typografická pravidla českého textu) a (2) četbě primárních teoretických textů analyzujících základní religionistické pojmy a diskuzi nad nimi.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Martin Pehal, Ph.D. (21.02.2019)

Cílem kursu v letním semestru je zejména:

1/ naučit se pracovat s prameny (vedení bibliografie, poznámky, souhrny)
2/ naučit se efektivnímu postupu při psaní prací
3/ vstřebat pravidla kladená na žánr jakékoli vědecké písemné práce
4/ osvědčit schopnost zprostředkovat nezasvěcenému publiku určité odborné téma
5/ seznámit se s kulturním a teoretickým pozadím nejvýznamnějších religionistických pojmů.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Martin Pehal, Ph.D. (29.02.2024)

1/ účast v kurzu: je zaveden bodový systém - za plnou účast na hodině jsou body 2, za pozdní příchod do 10 min je 1 bod, jinak 0. V tomto semestru musíte získat minimálně 16 bodů.
2/ odevzdání resumé dvou anglických článků do termínů uvedených v sylabu kurzu.
3/ odevzdání kritického shrnutí cizojazyčné knihy, rozsah 2 NS; smyslem shrnutí je seznámit se s klíčovou publikací pro písemnou práci, jež Vám poskytne přehled o stavu bádání v dané oblasti (tj. musíte si volit knihu, jež naplňuje parametry vědecké práce – před tím, než začnete shrnutí psát, konzultujte výběr knihy se svými pedagogy).
4/ ústní prezentace tématu písemné práce v rozsahu 10 minut.
5/ aktivní účast v diskuzi nad zadanými texty na základě domácí přípravy.
6/ odevzdání bibliografie relevantní pro PPI a struktury PPI [ta musí obsahovat i odhad počtu NS každé části, přičemž musíte dodržet max. limit 10 NS pro PPI]
7/ korekvizitou kurzu je navazující předmět Písemná práce I. - atest bude udělen až po odevzdání finální verze písemné práce (upraveno vzhledem ).

Shrnutí klíčových termínů:

17.3. – odevzdat resumé Arnala [SIS]; vybrat si koryfeje na závěrečnou iniciaci [SIS]; 5.4. – mít přečteného van Gennepa; 5.4. – zadat téma a vedoucího PP I [SIS]; 12.4. – mít přečteného Turnera (R. Chlupa); 19.4. – mít přečteného Segala a Campbella; 26.4. – mít přečtenou Davis-Floyd; 6.5. – mít přečtenou Mary Douglas; 5.5. – odevzdat resumé Winche [SIS]; 12.5. – odevzdat shrnutí cizojazyčné knihy k Vašemu tématu PP I [SIS]; 17.5. – odevzdat seznam lit. PP I [SIS]; mít přečteného Minera; 31.5. – odevzdat osnovu/myšlenkovou mapu PP I [SIS]; 31.7. – odevzdat PP I [SIS]

Iniciace:
Jako každý rok od dávných věků se i Vy na konci tohoto semestru zúčastníte rituální iniciace. Co to bude obnášet? 1) Všichni si stáhněte podrobný popis jednoho rituálu (TBS). 2) Každý z Vás si vybere jednoho klasika religionistiky (může Vás být klidně více na jednoho anebo každý zvlášť). 3) Vaším úkolem bude z hlediska tohoto religionisty zadaný rituál interpretovat a to vlastně libovolnou formou – jako přednášku, animovaný film, divadelní skeč... Smysl je navázat na to, co jste se o různých religionistech dozvěděli v prvním semestru, a vyzkoušet si, jaké to je, když tu či onu teorii nemáte pouze zvenčí zreferovat, ale máte se do ní ponořit a popisovat něco zevnitř z její perspektivy. Vřele doporučujeme, aby interpretace byly hravé: přehánějte, nafukujte, parodujte, překrucujte – stále ovšem v rámci perspektivy dané zvolenou badatelskou teorií.

Letos budete interpretovat rituál poutě do Mekky – hadždž.

Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Martin Pehal, Ph.D. (21.03.2024)

Hodiny budou probíhat prezenčně. V případě nutnosti a po předchozí domluvě je možné se připojit online zde (Microsoft Teams).

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Martin Pehal, Ph.D. (19.04.2024)

1/ 23. 2. Dokončení LS (typografie)

2/ 1.3. Struktura výuky v LS, zadání úloh, rozdělení referátů, informace k Písemné práci I. Způsob psaní prací: různé typy prací a požadavky na ně, role vedoucího práce, volba tématu.

3/ 8. 3. Odpadá

4/ 15. 3. Tvorba osnovy a mentální mapy, způsob četby, postup při psaní. Citace, parafráze, shrnutí. Tvorba prezentace (referáty).

5/ 22. 3. Diskuze nad odevzdanými resumé I - Arnal, Definition (odevzdat do 17.3.). Referát: Jirka

William E. Arnal, "Definition", in W. Braun and R. T. McCutcheon (eds.), Guide to the Study of Religion, London and New York: Cassell, 2000, s. 21-34.

Úkoly pro resumé: Charakterizujte rozdíl mezi "substantivistickými" a "funkcionalistickými" definicemi náboženství a ukažte, v čem jsou oba typy problematické. Charakterizujte definici náboženství Clifforda Geertze a vysvětlete, co má společného a čím se liší od "substantivistických" a "funkcionalistických" definic. Na základě poslední části článku vysvětlete, jaké řešení navrhuje sám autor článku. Pokuste se zaujmout vlastní stanovisko k celému problému.

Rozsah: 300 slov (vlastní stanovisko se nezapočítává do celkového rozsahu resumé). 

6/ 29.3. Velikonoční pátek

7/ 5. 4. Diskuze nad textem I: teorie přechodových rituálů (text nezpracováváte písemně, ale očekáváme, že ho budete mít přečtený tak, abyste se dokázali účastnit diskuse). Referát: [Julka + Eliáš]

Dokončíme diskusi nad Arnalem

Arnold van Gennep, Přechodové rituály, Portál 2018. (s. 11–27, 61–82, 123–137, 157–161; doslov Martina Pehala, s. 209–223).

Úkoly pro resumé: Z čeho plyne podle van Gennepa nevyhnutelnost existence přechodových rituálů v lidských společenstvích? Jaká je základní struktura přechodových rit.? V jakém smyslu je tato základní struktura ideální a jaké podoby může nabírat v reálné praxi? Jak rozumět van Gennepovu výroku, že posvátno je „dvojaké“ anebo „alternativní“ (s. 19)? Jaké obrazy užívá van Gennep pro ilustraci celého schématu? Jak souvisí podle van Gennepa „puberta“ s rituály dospívání? Do jaké skupiny rit. úkonů řadí van Gennep obřízku? Jaká je sekvence iniciačních rituálů u domorodých kmenů? Jaké formy na sebe může brát zejména liminální fáze? Jakou paralelu vede vG mezi liminálním stavem pozůstalých a zesnulého? Jaké jsou nejčastější námitky vznášené proti van Gennepově koncepci a jak je možné na ně reagovat?

8/ 12.4. Diskuze nad textem II: teorie přechodových rituálů liminalita a communitas. Referát: Káťa [+ Nicolas]

Chlup, Radek, „Struktura a antistruktura: Rituál v pojetí Victora Turnera I (pdf). Religio: Revue pro religionistiku 13/1 (2005): 3–28; 13/2 (2005): 179–197.

Jaký je kontext antropologického bádání, do něhož T. vstoupil? Jak se to projevovalo v interpretaci rituálu? Jakou alternativní koncepci nabídnul Max Gluckman? Proč T. charakterizuje spol. jako sociální drama? K čemu podle T. soc. drama slouží? Jak je podle T, nutné zkoumat symboly, které se v rámci rit. objevují? Ilustrujte na příkladu mléčného stromu mudyi. Jaké dva póly rituálních symbolů T, rozeznává? Jak společnosti tohoto docilují? Jaké jsou tři základní vlastnosti rit. symbolu? Z čeho tyto vlastnosti plynou? Proč jsou soc. systémy vnitřně rozporuplné? Jak je možné toto ilustrovat na menstruačním rit. Nkula? Co je podle T. skutečným jádrem rit.? Jak to ukazuje na příkladu masek? V čem se T. pojetí liminality odlišuje od van Gennepova?

+ přehled dalších relig. pracovišť.

9/ 19. 4. Diskuze nad textem III: vývoj teorií hrdinského mýtu [vede Jan Kozák]. Referáty: [Daniel] + Anička + Nicolas

Segal, Robert A. Stručný úvod do teorie mýtu. Praha: ExOriente, 2017, s. 87-94, 95-101, 105-110 (návaznost Segalova výkladu na Frazerův mytoritualismus a jeho aplikace na mýtus o Adónidovi není pro naše účely důležitá). Campbell, Joseph. Tisíc tváří hrdiny. Praha: Argo, 2017, s. 17-33, 37-50, 209-210 (pouze "graf" a jeho popis).

Nejprve si přečtěte Segalovo shrnutí:
Jaké pojetí (vlastnost) mýtu rozvíjejí teorie hrdinského mýtu? V jakém kontextu bylo poprvé formulováno schéma hrdinského mýtu? Jak schéma hrdinského mýtu rozpracoval folklorista Lord Raglan? Lze Raglanovo schéma aplikovat na mýtus o Oidipovi a na Ježíšův příběh? Jaký je podle Freuda, Junga a Campbella vztah mýtů a snů? Jak se liší schéma hrdinského mýtu vypracované psychoanalytikem Otto Rankem od schématu Raglanova? Jak se od obou předchozích liší schéma Campbellovo?

Poté si podrobněji projděte Cambellovo pojetí v knize Tisíc tváří hrdiny: Jak Campbellovo schéma souvisí s Van Gennepovou teorií iniciačních rituálů? Jak Campbell své schéma aplikuje na mýtus o Mínótaurovi?
A pokuste se dále aplikovat přečtené texty: Které z uvedených schémat by nejlépe sedělo na mýtus o Odysseovi? Která moderních díla s uvedenými schématy pracují či jim odpovídají?

8/ 26. 4. Diskuze nad textem IV: problematické aspekty přechodových rituálů. Robbie E. Davis-Floyd, Birth as an American Rite of Passage, Berkeley: University of California Press, 1992, kapitola 2 „The Technocratic Body: American Childbirth as Cultural Expression (s. 44-72). Po přečtení textu se podívejte na toto video od Monty Pythonů "The Meaning of Life – Birth". Referát: Jasmína + Ela + Daniel

Instrukce k četbě:

Text se týká interpretace těhotenství a porodu jako přechodového rituálu. Ve skenu najdete poslední strany Úvodu, začněte prosím číst od posledního odstavce (před citací) na s. 18. Autorka zde vyloží, jakým způsobem navazuje na Van Gennepa a Turnera a v závěru rovněž shrne obsah první kapitoly, kterou číst nebudeme. Následuje 2. kapitola, „The Technocratic Model“, kterou si prosím prostudujte, protože ji autorka přehledně člení na podkapitoly, načež se podrobně zabývá osmi kulturními „dilematy“ spojenými s porodem. V průběhu četby prosím přemýšlejte zejména o tom, jakým způsobem se autorka vztahuje k Turnerovu pojetí a jak podle jejího názoru americká kultura s přechodovými rituály zachází.

Návodné otázky k četbě:

Co autorka pokládá za základní rysy amerického kulturního systému konce 20. století (respektive historické rysy západního světa?) Jakou roli v tomto kulturním systému hraje medicína a porodnictví? Co autorka myslí technokratickým modelem? Jak vypadá model těla v americké společnosti? Jaká metafora jej podle autorky nejlépe vystihuje? Co to znamená pro proces porodu (technokratický model porodu)? V jakém vztahu je technokratický model porodu k tomu, co autorka představuje přirozenost porodu?

8 dilemat (jež, podle autorky, řeší technokratický systém):

1. Natural versus technocratic reality. Jak zajistit, aby se přirozeným proces porodu zdál odpovídat technokratickému modelu.
2. Jak vytvořit pocit kulturní kontroly nad porodem, i když jde o přírodní proces, který se takové kontrole vzpírá.
3. Jak zobecnit individuální transformaci do podoby přechodového rituálu vtiskujícího kulturní hodnoty
4. Jak „oplotit“ nebezpečenství spojovaná s liminální fází porodu, ale zároveň kontrolovat přístup k jejich revitalizujícímu potenciálu.
5. Jak začlenit nekulturní novorozeně do kultury.
6. Jak z porodu spadajícího do čistě ženské sféry učinit nástroj upevnění patriarchátu.
7. Jak z porodu jako sexuálního procesu sexualitu odstranit.
8. Jak přimět ženy, aby akceptovaly podřízenou pozici v systému, který oficiálně propaguje genderovou rovnost.

Otázky k diskuzi:

• Jde o transformaci, kterou měl na mysli Turner? / Může transformace, kterou měl na mysli Turner být zneužitelná? Děje se to vědomě?
• Mohou společnosti iniciační rituály zneužívat?
• Jaký typ transformace v případě amerických porodů jde? K čemu tato transformace vede?
• Souhlasíte s tím, že medicína je klíčovým systémem zrcadlícím a kondenzujícím hodnoty západní společnosti?

9/ 3.5. Diskuze nad textem V: vtip. Referát: Natálie + Vilém + Eliáš

Mary Douglas, „Jokes“, in: Implicit Meanings: Essays in Anthropology. London: Routledge, 1975, s. 90–115.
Přiložený soubor bohužel stránkově a ani formátem neodpovídá původní publikaci, nicméně v textu je všechno a jinou verzi v tuto chvíli nemáme.

Návodné otázky k textu:

1) Které všechny aspekty podle Douglas jsou obsaženy v afrických žertovných společenských mechanismech? 2) Proč podle Douglas souvisí žertování s otázkou nečistoty? 3) V čem spočívá princip „žertovných vztahů“ (joking relationships)? 4) Jak souvisí vtip a smích? 5) V čem spočívá Bergsonovo pojetí vtipu a v čem ho Douglas shledává nedostatečným? 6) Jak funguje vtip podle Freuda? 7) Co mají obě pozice společného? 8) Jakou definici vtipu nabízí Douglas? V čem podle ní vtip spočívá? 9) Jakým způsobem společenský rámec vtipy rámuje a reguluje? Ilustrujte na příkladu hierarchické struktury lodní posádky. 10) V jakém smyslu je vtip fenoménem zakoušeným společensky, fyzicky a mentálně? 11) V jakém smyslu působí vtip podobně jako rituály a v čem se naopak zásadně odlišuje? 12) Jak funguje princip analogie? Ilustrujte na dogonském zvyku přirovnávat promluvy žen k tělesným vylučovacím procesům. 13) kde vidí Douglas v tomto fenoménu potenciál pro vtip? 14) Pokud Douglas definuje vtip jako „anti-rituál“, jak vysvětlit existenci žertovných rituálů? Ilustrujte na kultuře Gogo. 15) K čemu je dobré v kultuře Gogo analyticky rozlišit kategorie „struktury“ a „společenství“? 16) V jakém smyslu je žertování v kultuře Gogo kosmotvorné? 17) Jak Douglas odlišuje vtip od obscénnosti? 18) Proč je obscénnost v tradičních kulturách mnohem destruktivnější než v kultuře naší? 19) Jaká je v celém procesu role žertovných specialistů všeho druhu? Ilustrujte na příkladu pohřebních klaunů. 20) V čem může mít rituální žertování metafyzický přesah? Ilustrujte na příkladu Kávuly u Ndembuů.

10/ 10. 5. Diskuze nad odevzdanými resumé II: Winch, „Understanding a Primitive Society“. Referáty: Ondra + Mariana

Peter Winch, "Understanding a Primitive Society", in B. R. Wilson (ed.), Rationality, Oxford: Blackwell, 1970, s. 78-94, 101-106.

Úkoly pro resumé: Čím se podle Evans-Pritcharda liší naše myšlení od myšlení primitivů? V čem Winch s Evans-Pritchardem souhlasí a v čem ne? V čem spočívá nelegitimní metafyzický nárok, který podle Winche Evans-Pritchard vznáší? Proč věda neodkrývá nezávislou skutečnost? Čím se Winchova pozice liší od prótagorovského relativismu? Jaká jsou Winchova kritéria skutečnosti? Existují čarodějnice? Lze náboženské představy kritizovat? Lze racionalitu měřit bezrozporností? Jak se má Evans-Pritchardova pozice ke stanoviskům raného a pozdního Wittgensteina? Jak kritizuje zandskou magii Alasdair MacIntyre a jak se Winch jeho kritiku snaží vyvrátit? V čem podle Winche spočívá pravý smysl magie? Jak je třeba rozumět jiným kulturám? Připadá vám Winchova argumentace přijatelná a pro religionistiku přínosná?

[K Wittgensteinovi viz J. Peregrin, "Obrat k jazyku a analytická filosofie", in Obrat k jazyku: Druhé kolo, Praha: Filosofia, 1998, s. 15-17.]
Rozsah: 500 slov (vlastní stanovisko se nezapočítává do celkového rozsahu resumé).

11/ 17. 5. Jak psát (bakalářskou) práci? Referáty: Sára + Michael + Lucka + Julka

Eco, Umberto, Jak napsat diplomovou práci, přel. Ivan Seidl. Olomouc: Votobia, 1997.
Just, Vladimír, Velký Slovník Floskulí, přel. Vladimír Renčín, Praha: LEDA , 2009.
King, Stephen, O psaní: memoáry o řemesle, přel. David Petrů vyd. 2. Praha: BETA, 2005.
Pinker, Steven. The Sense of Style: The Thinking Person’s Guide to Writing in the 21st Century! New York, New York: Viking, 2014.

+ Diskuze nad textem VI:  Horace Miner, „Body ritual among the Nacirema“ (1956).

(1) Které koncepce jsou klíčové pro rituální jednání Naciremů? Jaké k tom mají důvody? (2) Miner interpretuje jednání Naciremů ve vztahu k vlastnímu tělu jako rituál. Je to rituál? Není to prostě jenom „zvyk“? (3) Které aspekty Minerem popisovaných odborníků („medicinmani“, „muži posvátných úst“) z nich dělají rituální specialisty?