PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Základy školního poradenství - APS100032
Anglický název: Introduction to School Counselling
Zajišťuje: Katedra psychologie (21-KPS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: zimní
Body: 4
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:kombinovaná
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň: základní
Je zajišťováno předmětem: APS500018
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Václav Mertin
doc. PhDr. Lenka Morávková Krejčová, Ph.D.
Prerekvizity : APS100018
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: KPSBIDLO (23.04.2010)
Poskytuje studentům vhled do problematiky psychologického poradenství.
Cíl předmětu
Poslední úprava: KPSBIDLO (23.04.2010)

Cílem předmětu je seznámit studenty s problematiku psychologické poradenské služby zejména se zaměřením na školní poradenství a ukázat na specifika této praktické speciální disciplíny.

Literatura
Poslední úprava: KPSMERTI (04.10.2012)

* Povinná:
Kol. autorů Výchovné poradenství. Praha: Wolters-Kluwer, 2009

Krejčová, L., Mertin, V. a kol. Pedagogická intervence u žáků ZŠ. Praha : Wolters-Kluwer, 2010.

Matějček, Z. Praxe dětského psyhologického poradenství. Praha: SPN, 1991.

Mertin, V., Krejčová, L. a kol. Metody a postupy poznávání žáka. Praha : Wolters-Kluwer, 2012.

Mertin, V. Výchovné maličkosti. Praha : Portál, 2010.

Metody výuky
Poslední úprava: KPSBIDLO (23.04.2010)

přednáška/seminář

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: KPSBIDLO (23.04.2010)

Seminární práce na zvolené psychologické téma ze školní, poradenské, pedagogické psychologie. Žánr: literárněpřehledová studie v rozsahu cca 10-15 normostran (bez literatury). Ke zpracování tématu bude použita novější zahraniční literatura (2000-). Očekáváno je zejména využití plnotextovych databází dostupných na FFUK (EBSCO, PROQUEST, PsychArticles, případně jiných), případně jiných plnotextových zdrojů (např. knihy). Na rozdíl od běžně publikované přehledové studie neočekávám stejně bohatou literaturu (minimálně 5-8 titulů). Ostatní náležitosti - např. odkazy literatury, seznam literatury podle normy, by se neměly lišit od obvyklé přehledové studie. Práce musí obsahovat stručný předmět, cíl, obsah práce, dále rovněž stručný popis řešení problematiky v ČR (maximálně jedna stránka), vlastní stať a závěr. Nezaměňovat literárněpřehledovou práci s učebnicovým přehledem problematiky. Pokud bude práce splňovat uvedené požadavky, netrvám na tom, že nebude (nebyla) využita pro jiný účel. Práce bude předložena výlučně elektronicky, jedno paré přinese student v papírové podobě ke zkoušce - bude okamžitě vráceno autorovi. Je zbytečné pokoušet se předkládat práci nesplňující uvedené formální požadavky (např. složenou z českých zdrojů, nestandardně uváděnou literaturu apod.). Je žádoucí se podívat http://knihovna.psychologie.ff.cuni.cz/KKP-14.html, kde jsou uveřejněné některé starší práce. Prohlédněte více prací, posuzujte je kriticky, nemusejí být úplně vždy zcela správné.

Přijatá seminární práce je podmínka k ústní zkoušce, která vychází z přednášek a uvedené literatury.

Sylabus
Poslední úprava: KPSBIDLO (23.04.2010)
  • Historie školní psychologie ve světě i u nás.
  • Začlenění školní psychologie do systému psychologických disciplín.
  • Současný stav školní psychologie u nás a perspektivy rozvoje.

Institucionální zajištění.

  • Rozhodující problémové okruhy, kterými se školní psychologie zabývá.
  • Strategie psychologického vyšetření.
  • Psychologická diagnostika a intervence u jednotlivých problémů.
  • Komunikace s dítětem, rodiči a učiteli. Spolupráce s dalšími odborníky.
  • Psaní zpráv.
  • Právní a etické otázky školní psychologie a práce psychologa ve škole.

Vstupní požadavky
Poslední úprava: KPSBIDLO (23.04.2010)

atestace ze Základů pedagogické psychologie (APS100018)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK