PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Veřejné vystupování a rétorika - APDV10055
Anglický název: Rhetoric and public speaking
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: oba
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky:
Rozsah, examinace: 0/2, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (14)
letní:neurčen / neurčen (14)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Vysvětlení: V SOULADU S UČEBNÍM PLÁNEM OBORU PEDAGOGIKA SE PŘEDĚMT VYUČUJE POUZE V LET. SEM.
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PhDr. Josef Valenta, CSc.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Josef Valenta, CSc. (20.02.2022)
K REALIZACI PŘEDĚMTU V LETNÍM SEMESTRU 2020/2021:
Pojetí předmětu (praktikum; natáčení; individuální diagnostika; ad hoc psychosomatická cvičení atd.) prakticky vylučuje jeho efektivní realizaci v online podobě. Vypsán nicméně být musí. Počítejte tedy, prosím, s velmi podstatnou redukcí jeho obsahu i potenciálu.

----------------------------------
POZOR - PŘEDMĚT JE VYUČOVÁN POUZE V LETNÍM SEMESTRU. JE-LI VYPSÁN JAKO APDV ... I NA ZIMNÍ, VYUČUJÍCÍMU NENÍ ZNÁMO PROČ!
----------------------------------
Veřejné vystupování a rétorika

Teoreticko-praktický kurz věnovaný základům rétoriky, prezentačních dovedností a technice a výrazu veřejného vystupování jako svébytného osobnostního performačního komunikačního aktu.

Metodicky je kurz založen na
- natáčení nahrávek vlastních vystoupení účastníků a
- jejich analýzách a následném
- vyvození témat, jimž je třeba se ve vztahu k výkonům jednotlivců věnovat a
- cvičeních dovedností.

Možno využít i donesené nahrávky vlastních vystoupení.

Zřetel je i k "didaktice" vedení žáků k prezentačním atd. dovednostem.

Definitivní podobu témat je možné přizpůsobit zájmům studentů.

Výstup: zápočet.
Podmínka: 80% účast !!

LITERATURA:

BILINSKI, W. Velká kniha rétoriky. Praha: Grada Publishing, 2011.
HIERHOLD, E. Rétorika a prezentace. Praha: M. Press, 2005.
HÁJKOVÁ, E. Rétorika pro pedagogy. Praha: Grada Publishing, 2012.
HOLASOVÁ, T. Umíte dobře mluvit? Praha: H&H, 1993.
HOSPODÁŘOVÁ, I. Prezentační dovednosti. Praha: Alfa Publishing, 2005.
KOHOUT, J. Rétorika. Praha: M. Press, 2002.
TEGZE, O. Neverbální komunikace. Praha: Computer Press, 2003.
TINKOVÁ, E. Rétorika aneb Řeč jako nástroj. Kralice na Hané: Computer Media, 2010.
VALENTA, J. Scénologie (každodenního) chování. Praha: AMU-KANT, 2011.
VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000.
WAAGE, J.L. Řeč těla jako účinný nástroj prodeje. Praha: M. Press, 1997.
WIEKE, T. Rétorika v praxi. Dobřejovice: Rebo Productions, 2005.

K "didaktice" aneb "učíme žáky/studenty prezentovat":
HOLASOVÁ, T. Umíte dobře mluvit? Praha: H&H, 1993.
LANGER, A. Úspěch veřejné promluvy. Kapitoly z rétoriky pro střední školy. Praha: Fortuna, 1993. (…)
ŠTEMBERGOVÁ-KRATOCHVÍLOVÁ, Š. Metodika mluvní výchovy dětí. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1994.
VALENTA, J. Manuál k tréninku řeči lidského těla. Kladno: AISIS, 2004.
VALENTA, J. Učíme (se) komunikovat. 2. vyd. Kladno: AISIS, 2010.




 
Univerzita Karlova | Informační systém UK