PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Multikulturní výchova I - APD190030
Anglický název: Multicultural education I.
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023 do 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: 50 / 50 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D.
Vyučující: PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Jarmila Andrlová (13.07.2023)
Předmět poskytuje teoretickou výbavu pro multikulturní výchovu, základy pro využívání metod multikulturní výchovy, ukazuje hlavní metody multikulturní výchovy. Rozvíjí interkulturní porozumění a interkulturní kompetence budoucích učitelů. Nabízí hlavní teoretické východiska pro realizaci multikulturní výchovy. Rozvoj schopností a dovedností pro kulturní toleranci a porozumění. Rozvoj poznání teoretických východisek multikulturní výchovy, poznání cílů výchovy k mezikulturním porozuměním.
The course provides theoretical equipment for multicultural education, the basics for the use of methods of multicultural education shows the main methods of multicultural education. It develops intercultural understanding and intercultural competencies of future teachers. It offers the main theoretical basis for the implementation of multicultural education. Development of abilities and skills for cultural tolerance and understanding. Development of knowledge of the theoretical basis of multicultural education, knowledge of the goals of education for intercultural understanding.
Osnova předmětu:
1. Teoretická východiska, jejich vývoj a současné trendy v celosvětovém kontextu, v evropském prostoru a u nás. Multikulturní výchova, multikulturalismus (obecné a dějinné vymezení)
2. Představení základních pojmů (etnikum, etnicita, etnická příslušnost, etnické vědomí, národ, národnost, národnostní menšina, společnost)
3. Současná religiozita. Základní orientace ve světových a nových náboženstvích a náboženských hnutích
4. Teoretická východiska a praktická realizace výchovy k toleranci, proti xenofobii, rasismu, antisemitismu,náboženské intoleranci.
5. Právní a institucionální garance multikulturní výchovy.
6. Migrace – historie a současnost, migrující cizinci přicházející na naše území
7. Příčiny multikulturalismu v současných proměnách světa - regionalizace , individualizace, globalizace, mobilita pracovní síly, emigrace, imigrace, růst sebeuvědomění různých sociálních a kulturních skupin
8. Aktuální otázky vzdělávání minorit v ČR - národnostní menšiny u nás, stručná charakteristika. Romská otázka, postavení Romů v naší společnosti, romský národ a jeho sociální situace
9. Problematika výchovy a vzdělávání imigrantů, uprchlíků a dalších cizinců. Interkulturní a multikulturní výchova v běžných školách.
10. Analýza českých učebních osnov a učebnic. Projekty, jejich tvorba a hodnocení



Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Jarmila Andrlová (13.07.2023)

Studenti zpracují vlastní vystoupení do písemného textu, jehož součástí je portfolio s tématem vybraných projektů ve vybrané formě (stránka pro internet, učební materiál pro žáky, teoretický text, výzkum s interpretaci výsledků, rešerše z časopisů, video k tématu).

Navrhovaná témata:

  • Vzájemné soužití různých národností a kultur.
  • Programy na podporu výchovy proti rasismu.
  • Výchova k toleranci a proti raszmu jako nezbytná součást profese pedagoga

 Students elaborate their own presentation into a written text, which includes a portfolio with the theme of selected projects in the selected form (Internet page, teaching material for pupils, theoretical text, research with the interpretation of results, research from magazines, video on the topic).

 Suggested Topics:

  •  Coexistence of different nationalities and cultures
  •  Programs to support education against racism, etc.
  •  Education towards tolerance and against racism as an essential part of the profession of a teacher.

 It is allowed to complete the course in another section of the study.

 
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Jarmila Andrlová (13.07.2023)

Studijní literatura:

Barša, P., Baršová, A. (2005). Přistěhovalectví a liberální stát. Brno: MU,
BatelaanP., Coomans,F. (1999). The international basis for intercultural education including anti-racist and human rights education: A selection of articles from relavant documents, adopted by the governments of member states of the United Nations, UNESCO, the Organisation on Security and Co-operation in Europe, and the Council of Europe / Compiled and introduced by; International Association for Intercultural Education,
Beneš, Z. et.al. (2002). Rozumět dějinám. Praha: Gallery.
Daniel, B. (1994). Dějiny Romů. Olomouc: Pedagogická fakulta UP.
Gagliardi, R. (1994). An integrated Model for Teacher Training in Multicultural Contexts.Geneva: International
Bureau of Education Sign.: VI 7598/
Gellner, E. (1993). Národy a nacionalismus. Praha: Hříbal.
Jaspers, K, (1991). Otázka viny. Praha: Mladá fronta.
Kropáček, L. (2002). Islám a Západ. Praha: Vyšehrad.
Murphy, R. F. (2004). Úvod do kulturní a sociální antropologie. Praha: Slon.
Pavlát, L. (1997). Židé – dějiny – kultura. Praha: Židovské museum.
Pelcová, N. (2004). Filozofická a pedagogická antropologie. Praha: Karolinum.
Průcha J. (2000). Multikulturní výchova. Teorie – praxe – výzkum. Praha: ISV.
Průcha J. (2004) Interkulturní psychologie. Praha: Portál.
Šatava, l. (2001). Jazyk a identita etnických menšin. Praha: Cargo Publisher.

 
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK