PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Dějiny ve veřejném prostoru - AHS110103
Anglický název: Public History
Zajišťuje: Ústav českých dějin (21-UCD)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, --- [HT]
letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: zimní:neomezen / neomezen (neurčen)
letní:neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. Mgr. Kamil Činátl, Ph.D.
Mgr. Marek Fapšo, Ph.D.
Vyučující: doc. Mgr. Kamil Činátl, Ph.D.
Mgr. Marek Fapšo, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Marek Fapšo, Ph.D. (16.09.2021)
Předmět komplexně mapuje způsoby zpřítomňování dějin ve veřejném prostoru. Kombinuje metodologii historiografie, muzeologie, memory studies a public history, přičemž průběžně přihlíží ke kontextu dějepisného vzdělávání ve škole. Absolvent získá představu o tom, jak a k čemu lidé používají minulost v každodenní praxi. Předmět mu zároveň poskytne analytické pojmy a metody vhodné ke kritickému výzkumu této praxe a ke kultivaci historické gramotnosti. Výuka je založena na kombinaci konkrétních případových sond do historické kultury a abstraktnější metodologicky ukotvenou reflexí. Absolvent získává a osvojuje si znalosti a dovednosti, jež mu umožní, aby se dobře orientoval v široké škále prostředí, v nichž se veřejně reprezentuje a komunikuje historie. Předmět je také určitým úvodem do dějepisného vzdělávání jakožto součásti širšího fenoménu dějin ve společnosti.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Marek Fapšo, Ph.D. (16.09.2021)

Doporučená literatura:

Milena BARTLOVÁ (ed.), Pop history, Praha 2003

Zdeněk BENEŠ, Historický text a historická kultura, Praha 1995

Kamil ČINÁTL, Naše české minulosti aneb Jak vzpomínáme, Praha 2014

Miloš HAVELKA (ed.), Spor o smysl českých dějin I.–II., Praha 1995, 2006

Hana HAVLŮJOVÁ – Jaroslav NAJBERT, Paměť a projektové vyučování v dějepise, Praha 2014

Zdeněk HOJDA – Jiří POKORNÝ, Pomníky a zapomníky, Praha 1996

Lucie STORCHOVÁ (ed.), Koncepty a dějiny, Praha 2014

Zdeněk VAŠÍČEK, Obrazy minulosti, Praha 1996

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Marek Fapšo, Ph.D. (07.10.2021)

Zkouška proběhne ústně na základě předloženého seznamu literatury, který se váže k probraným tematům. Alternativou je vypracování zvláštní písemné práce na předem zkonzultované téma.

Sylabus
Poslední úprava: doc. Mgr. Kamil Činátl, Ph.D. (08.02.2024)

ZS: vyučující dr. Marek Fapšo

1. Úvod do dějin ve veřejném prostoru – historie a metodologie

2. Spor o smysl českých dějin – kazuistika

3. Problém historické paměti

4. Dějiny a nová medialita

5. Kontroverzní témata a veřejnost

6. Workshop I

7. Workshop II

8. Workshop III

9. Muzeum mezi dějinami a veřejným prostorem

10. Dějepis ve škole I

11. Dějepis ve škole II

----------------------------------------

LS: vyučující doc. Kamil Činátl

1)      K čemu potřebujeme dějiny? Sonda do konkrétních praktik zacházení s minulostí (sběratelství, reenactement, living history, popkultura ad.).

2)      Média a jejich role při zpřítomňování dějin ve veřejném prostoru.

3)      Terénní seminář: pomníky v okolí FFUK.

4)      Tragické události v kulturní paměti. Jak se vzpomíná na Breivikův teroristický útok na ostrově Utøya.

5)      Instituce a jejich role při zpřítomňování dějin ve veřejném prostoru: od kamenných muzeí po eventy.

6)      Analýza úspěšné intervence do dějin ve veřejném prostoru: Zmizelé Sudety nevládní organizace Antikomplex.

7)      Četba z odborné literatury z oblasti „public history“.

8)      Případ Věry Sosnarové: jak porozumět fenoménu falešné paměti?

9)      Zahraniční příklady intervencí do veřejného prostoru.

10)   Volné téma.

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK