PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
PVS/VS Gestures and Sign Languages in History of Western Philosophical Thought - ACN300591
Anglický název: PVS/VS Gestures and Sign Languages in History of Western Philosophical Thought
Zajišťuje: Ústav bohemistiky pro cizince a komunikaci neslyšících (21-UBN)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (25)
Minimální obsazenost: 4
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. Mgr. Josef Fulka, Ph.D.
Třída: A - Mezioborová nabídka VP: Lingvistika
Je záměnnost pro: ACN100321
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace - angličtina
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (22.09.2022)
In the class, we will offer a brief historical overview of the way Western philosophers have reflected upon the phenomenon of gesture and sign language. We will examine particular texts (from Antiquity up to the 20th century) which deal – be it directly or undirectly – with the topic in question. Even though the primary field of our interest will be philosophy, we will also make references to sign language linguistics, anthropology, theology, and psychology.
Cíl předmětu - angličtina
Poslední úprava: doc. Mgr. Josef Fulka, Ph.D. (02.07.2018)

The students will be provided with a basic overview of the historical development of theoretical reflection on gesture and sign language in Western culture, as well as with detailed information concerning the history of Deaf communities.

Podmínky zakončení předmětu - angličtina
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (22.09.2022)

The students are required to attend the lectures (two absences are allowed) and to participate in discussions. By the end of the semester, they will be required to write a short final paper (approx. 5 standard pages, spacing 1.5) dealing with the topic of their choice, more or less loosely connected with the topics treated in the class. The lecturer is available as for the consultation of the topics.

In the case the university will be closed due to pandemic or other reasons, the lectures will take place via Zoom. The requierements will remain the same.

Literatura - angličtina
Poslední úprava: doc. Mgr. Josef Fulka, Ph.D. (20.06.2018)

Bibliography (selective):

Aristotle, Historia animalium II, trans. A. L. Peck, Cambridge, Harvard University Press 1970

Plato, Cratylus, trans. C. D. C. Reeve, In: J. M. Cooper (ed.), The Complete Works of Plato, Hackett Publishing Company, Indianapolis/Cambridge 1997

Quintilianus, M. F., Institutes of Oratory, trans. J. S. Watson, George Bell and Sons, London 1891

Lucretius, On the Nature of Things, trans. A. M. Esolen, The John Hopkins University Press, Baltimore and London 1995

St. Augustine, Concerning the Teacher, trans. G. G. Leckie, Appleton-Century, New York 1938

Hobbes, T., Leviathan, Blackwell Oxford 1965

Condillac, E. B., Essay on the Origin of Human Knowledge, trans. H. Aarsleff, Cambridge University Press 2001

Diderot, D., Letter on the Deaf and Dumb, in: Diderot’s Early Philosophical Works, trans. M. Jourdain, The Open Court Publishing Company, Chicago/London 1916

Desloges, P., A Deaf Person’s Observations about An Elementary Course of Education for the Deaf, in: H. Lane (ed.), The Deaf Experience. Classics in Language and Education, Wahington, Gallaudet University Press 2006

Mallery, G., Sign Language among North-American Indians Compared to That Among Other People and Deaf-Mutes (1882), Mouton, Hague 1972

Itard, J.-M., Report on the Progress of Victor of Aveyron (1806), in: L. Malson, Wolf Children, London 1972

Merleau-Ponty, M., Phenomenology of Perception, trans. C. Smith, Routledge and Kegan Paul, London 1981

Sylabus - angličtina
Poslední úprava: doc. Mgr. Josef Fulka, Ph.D. (20.06.2018)

1) Introduction: sign vs gesture debate; Kendon’s continuum; gesture studies and sign language linguistics

2) Gesture and sign language in Antiquity: Plato – Cratylus; Lucretius – De rerum natura; Quintilianus – Institutio oratoria.

3) Gesture and sign language in the Middle Ages: St. Augustine – De magistro. Monastic sign language.

4) Deafness as deficiency: Aristotle, Hobbes.

5) Gesture and sign language in the 18th century (I): Condillac and Rousseau

6) Gesture and sign language in the 18th century (II): Desloges and Diderot

7) Gesture and sign language in the 18th century (III): Pereira and abbé de l’Epée

8) Gesture and sign language in the 18th century (IV): the phenomenon of wild children

9) Gesture and sign language in the 19th century (I): Andrea de Jorio and Gilbert Austin

10) Gesture and sign language in the 19th century (II): Edward Tylor and Garrick Mallery

11) Gesture, speech and world (Maurice Merleau-Ponty, Jürgen Streeck)

12) Summary and discussion

Vstupní požadavky - angličtina
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (22.09.2021)

Předmět je otevřen studentům všech oborů/studijních programů studujícím na UK. Vyučovacím jazykem je angličtina.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK