Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Vaňková, CSc., Ph.D. (09.02.2022)
Základní myšlenky, témata a metody americké kognitivní lingvistiky (Lakoff, Johnson aj.), polské etnolingvistiky (Bartmiński aj.) a mezikulturní sémantiky (Wierzbicka aj.) a možnosti jejich aplikace při studiu češtiny a českého znakového jazyka.
Obecný dodatek k povinné účasti na výuce v LS 2021/2022: Výuka bude probíhat v souladu s aktuálně platnými protiepidemickými opatřeními. Jsme přesvědčeni, že všichni studenti chápou, že je jejich osobní účast na výuce a aktivita v každém z předmětů důležitá, a udělají vše pro to, aby se do výuky co nejvíce a co nejaktivněji zapojili. Pokud by nastala situace, že by se student z vážných důvodů (nemoc, karanténa, izolace apod.) nemohl (prezenční/distanční) výuky zúčastnit, je nutné, aby se neprodleně spojil s vyučujícím a domluvil se s ním na náhradním či alternativním způsobu práce, aby co nejlépe naplnil obsah a cíle výuky a zodpovědně se připravil na závěrečnou atestaci.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Vaňková, CSc., Ph.D. (09.02.2022)
Studenti získají orientaci v základních kognitivně- a kulturnělingvistických směrech, premisách a tématech a osvojí si způsob uvažování (resp. základní metodologii), tak aby mohli s touto výbavou přemýšlet i se zřetelem k českému znakovému jazyku a kultuře českých N/neslyšících.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Vaňková, CSc., Ph.D. (09.02.2022)
Prezenční výuka: Aktivní účast (75 %) s přípravou (četba zadaných odborných textů, úkoly). Zpracování vybraného tématu (popsat a interpretovat na základě principů kognitivní lingvistiky několik znaků z vybrané sémantické oblasti, vybranou konceptuální metaforu, kategorii apod.), a to jednak v podobě vystoupení na semináři, jednak v podobě závěrečné seminární práce.
Distanční výuka: Požadavky se v zásadě neliší, prezentační úkoly jsou jen v případě potřeby převedeny do on-line prostoru (vystoupení na on-line semináři).
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Vaňková, CSc., Ph.D. (09.02.2022)
Literatura (výběr)
ANUSIEWICZ, J. Lingwistyka kulturowa. Zarys problematyki. Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 1995. ISBN: 83-229-1235-1. BARTMIŃSKI, J. Jazyk v kontextu kultury. Dvanáct statí z lublinské kognitivní etnolingvistiky. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-2883-7. DIRVEN, R. - M. VERSPOOR, M. (eds.) Cognitive Exploration of Language and Linguistics. Amsterodam, Philadelphia: John Benjamins Publishing Company, 1998. 90-272-1902-8. ČERNÁ, E. Nos v českém jazykovém obrazu světa. Diplomová práce. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2015. ČÍŽKOVÁ, K.: Hlava v českém jazykovém obrazu světa Diplomová práce. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy: 2015. ČURDOVÁ, V.: Teorie významových profilů a výzkum somatismů v češtině. Jazykovědné aktuality, 52, 2015, 1-2, s. 4-13. ISSN 1212-5326. GEERAERTS, D. - CUYCKENS, H. (eds.) The Oxford Handbook of Cognitive Linguistics. Oxford - New York: Oxford University Press, 2007. ISBN: 978-0-19-514378-2. IMAIOVÁ, M. Jazyk a myšlení. Praha: Karolinum, 2017. ISBN 978-80-246-3675-7. KRZESZOWSKI, T. P. Angels and Devils in Hell: Elements of Axiology in Semantics. Warszawa: Energeia, 1997. ISBN 9788385118565. LAKOFF, G. - JOHNSON, M. Metafory, kterými žijeme. Brno: Host, 2002. ISBN: 80-7294-071-6. LAKOFF, G. Ženy, oheň a nebezpečné věci. Co kategorie vypovídají o naší mysli. Praha: Triáda, 2006. ISBN 80-86138-78-X. MACUROVÁ, A. - ZBOŘILOVÁ, R. a kol. Jazyky v komunikaci neslyšících. Český znakový jazyk a čeština. Praha: Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-3412-8. (Vybrané studie.) PAJDZIŃSKA, A. Kategorie strukturující jazykový obraz světa: antropocentrismus a opozice "vlastní" - "cizí". In: Saicová Římalová, L. (ed.), Čítanka textů z kognitivní lingvistiky II. Praha: FF UK, 2007, s. 27 - 44. ISBN: 978-80-7308-212-3. REDLICH, K.: Nos v českém znakovém jazyce ve srovnání s češtinou. Diplomová práce. Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2016. Slovo a slovesnost, 71, č. 4, 2010. (Tematické číslo Perspektivy kognitivní (etno)lingvistiky.) ISSN 0037-7031. SHARIFIAN, F. Cultural Conceptualization and Language. Theoretical Framework and Application. Amsterodam, Philadelphia: John Benjamins Publishing Company, 2011. ISBN: 9789027287182. SUTTON-SPENCE, R. The Role of Sign Language Narratives in Developing Identity for Deaf Children. Journal of Folklore Research, 47, 3, 2010, s. 265-305. ISSN: 07377037. SUTTON-SPENCE, R. Analyzing Sign Language Poetry. New York: Palgrave Maxmillan, 2005. ISBN 1-4039-3507-6. ŠŮCHOVÁ, L. Znakové jazyky: a kognitivní lingvistika: problematika konceptuálních metafor. Jazykovědné aktuality, XLVIII, č. 1 - 2, s. 5 - 15. ISSN 1212-5326. (Dostupné na: http://www.ujc.cas.cz/js/jaz_akt.htm) TAUB, S. Language From the Body: Iconicity and Metaphor in American Sign Language. Cambridge: Cambridge University Press, 2001. ISBN 0-521-77062-9. TRABANT, J. How relativistic are Humboldt’s “Weltansichten”? In: M. Pütz - M. Verspoor (eds.), Explorations in Linguistic Relativity, Amsterdam, Philadelphia: John Benjamins Publishing Company, 2000, s. 25-44. ISBN: 9789027283757. TURNER, M. Literární mysl. O původu myšlení a jazyka. Brno: Host 2005. ISBN 80-7294-130-5. VAŇKOVÁ, I. Kognitivní lingvistika v kulturních souvislostech. In: Krámský, D. (ed.), Kognitivní věda dnes a zítra. Liberec: Bor, 2009, s. 243-256. ISBN 978-80-86807-55-3. VAŇKOVÁ, I. Ježíšek jako pojmový konstrukt a klíčové slovo české kultury. Etnolingvistická studie. Jazykovedný časopis, 2018, 69, 1, s. 51-77. ISSN 1337-6853 (tištěné vydání), 1337-9569 (online). Dostupné na: https://www.juls.savba.sk/ediela/jc/2018/1/jc18-01.pdf VAŇKOVÁ, I. Základy kognitivní lingvistiky. Elektronická příručka přístupná v systému Moodle UK. VAŇKOVÁ, I. - NEBESKÁ, I. - SAICOVÁ ŘÍMALOVÁ, L. - ŠLÉDROVÁ, J. Co na srdci, to na jazyku. Kapitoly z kognitivní lingvistiky. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0919-3. VAŇKOVÁ - I., MACUROVÁ, A. - HYNKOVÁ DINGOVÁ, N. Jinakost obrazů světa, jinakost stereotypů. Obraz domova v češtině a českém znakovém jazyce. In: I. Vaňková, V. Vodrážková, R. Zbořilová (red.): Horizonty kognitivně-kulturní lingvistiky. Schémata a stereotypy v mluvených a znakových jazycích. Praha: Filozofická fakulta UK, 2017, s. 131-155. ISBN: 978-80-7308-727-2. VAŇKOVÁ, I. - VODRÁŽKOVÁ, V. - ZBOŘILOVÁ, R. (eds.) Horizonty kognitivně-kulturní lingvistiky. Schémata a stereotypy v mluvených a znakových jazycích. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2017. ISBN 978-80-7308-727-2. VAŇKOVÁ, I. Tělesnost a studium somatismů v perspektivě antropologické lingvistiky. In: Vaňková, I. - Wiendl, J. (eds.): Tělo, smysly, emoce v jazyce a literatuře. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2012, s. 63-77. ISBN 9788073084431. VAŇKOVÁ, I. - ČURDOVÁ, V. Čelem k teorii pojmových profilů: nové možnosti slovníkového výkladu somatismů. Didaktické studie, 6, 1, 2014. s. 66-78. ISSN 1804-1221. VAŇKOVÁ, I. - VITKOVSKAYA, V. Hlava: profily, subprofily, konceptuální schémata (Český somatismus v částečném porovnání s ruštinou). Didaktické studie, 6, 1, s. 79-88. ISSN 1804-1221. WIERZBICKA, A. Understanding Cultures through Their Keywords. English, Russian, Polish, German, and Japanese. Oxford - New York: Oxford University Press, 1997. ISBN: 0195088352. WILCOX, P. P. A cognitive key: Metonymic and metaphorical mappings. ASL. Cognitive Linguistics, 2004, 15, s. 197-222. ISSN 0936-5907. WILCOX, S. Signed Languages. In: Geeraerts, Dirk - Cuykens, Hubert (eds.): The Oxford Handbook of Cognitive Linguistics. Oxford - New York: Oxford University Press, 2007, s. 1113 - 1136. ISBN 978-0-19-514378-2. Dorota Filar: Dorota Piekarczyk (eds.): Narracyjność języka i kultury. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2014. ISBN: 978-83-7784-572-1.
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (09.02.2022)
Předmět představuje základní myšlenky americké kognitivní lingvistiky (Lakoff, Johnson aj.), polské etnolingvistiky (Bartmiński aj.) a mezikulturní sémantiky (Wierzbicka aj.) a ukazuje možnosti jejich aplikace při studiu češtiny a českého znakového jazyka.
Seminární složka předmětu vychází z individuálního zájmu studentů o srovnání určitých sémantických oblastí českého jazykového obrazu světa s obrazem světa ukotveným v českém znakovém jazyce (stereotypy, kategorizace, metafory a konceptuální schémata ap.).
Tematické okruhy: 1. Základní principy kognitivní a kulturní lingvistiky, možnosti kognitivně-kulturního přístupu ke znakovým jazykům; 2. Kognitivní přístup k jazyku ve srovnání s přístupem komunikačním a strukturním; 3. Jazykový obraz světa; stereotyp; 4. Antropocentrismus a opozice vlastní - cizí; 5. Teorie konceptuální metafory; metafora ve znakových jazycích; metonymie; „metaftonymie“; 6. Představová (tělesná) schémata jako základ konceptuálního systému; schémata vs. metafory; 7. Kategorizace: tradiční „aristotelský“ přístup vs. přístup kognitivistický; mluvené a znakové jazyky; klasifikátory; 8. Teorie stereotypu / prototypu. Kategorizace prostřednictvím stereotypu / prototypu ve znakových jazycích; 9. Stereotyp a teorie pojmových profilů v češtině a českém znakovém jazyce (části těla aj.); 10. Mezikulturní sémantika: čeština a český znakový jazyk. Kulturní konceptualizace. Kulturně klíčová slova.
Průběh kurzu - stejně tak jako plnění požadavků k atestaci (úkoly a prezentace studentů) - budou podle situace přizpůsobeny možnostem distanční výuky (on-line setkávání prostřednictvím platformy Zoom, využití platformy Moodle, hromadné maily ap.)
Vstupní požadavky
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (09.02.2022)
Kurz je určen pro studenty samostatného studia bakalářského studijního programu Jazyky a komunikace neslyšících. Ostatní zájemci jej mohou navštěvovat po domluvě s vyučující.