PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Fonetika a fonologie znakového jazyka - ACN100200
Anglický název: Phonetics and Phonology of Sign Language
Zajišťuje: Ústav bohemistiky pro cizince a komunikaci neslyšících (21-UBN)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Lenka Okrouhlíková, Ph.D.
Prerekvizity : ACN100207
Je prerekvizitou pro: ACN100203
Je záměnnost pro: ACN100313
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (25.09.2020)
Fonetika a fonologie znakových jazyků vs. fonetika a fonologie jazyků mluvených; metody fonologické analýzy.

Informace k formě výuky: https://ujkn.ff.cuni.cz/cs/2020/09/24/rijnova-distancni-vyuka/
Cíl předmětu
Poslední úprava: RICHK9AF (21.06.2016)

Seznámit studenty se základními pojmy a problémy fonetiky a fonologie znakových jazyků a nahlížet na dané jevy v kontextu fonetiky a fonologie jazyků mluvených.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (25.09.2020)

 aktivní práce v semináři, plnění průběžně zadávaných úkolů, závěrečná písemná zkouška (minimální úspěšnost 70 %); (podmínky zakončení předmětu v případě distanční výuky: plnění průběžně zadávaných úkolů, závěrečná písemná zkouška (minimální úspěšnost 70 %))

 

Generální dodatek k povinné účasti na výuce v zimním semestru 2020/2021: Vzhledem ke kovidové situaci nelze vyžadovat povinnou účast na prezenční či distanční (zejm. online) výuce. Jsme přesvědčeni, že všichni studenti chápou, jak je jejich osobní účast na výuce a aktivita v každém z předmětů důležitá, a udělají vše pro to, aby se do výuky co nejvíce a co nejaktivněji a nejefektivněji zapojili. Pokud se student nemůže prezenční či distanční výuky (ať už online výuky, nebo průběžného plnění zadaných úkolů) z vážných důvodů zapojit, žádáme, aby se neprodleně spojil s vyučujícím a domluvil se s ním na náhradním či alternativním způsobu svého zapojení do výuky tak, aby co nejlépe naplnil obsah a cíle výuky a zodpovědně se připravil na závěrečnou atestaci.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Klára Richterová (12.08.2020)

Povinná literatura:

BATTTISON, R. Lexical Borrowing in American Sign Language. Silver Spring, MD: Linstok Press, 1978, s. 19-58. (Chapter 1 - Analyzing Signs)

BAYLEY, R. – SCHEMBRI, A. – LUCAS, C.: Variation and change in sign languages. In: A. Schembri – C. Lucas (eds.), Sociolinguistics and Deaf Communities. Cambridge: Cambridge University Press, 2005, s. 61-94.

FRISHBERG, N. Historical Change: From Iconicity to Arbitary. In E. S. KLIMA; U. BELLUGI The Signs of Language. Cambridge, London: Harvard University Press, 1979, s. 67-83.

KYLE, J. G. - WOLL, B. Sign Language. Cambridge: Cambridge University Press, 1994, s. 117-123.

VALLI, C. - LUCAS, C. The Movement-Hold Model. In C. VALLI; C. LUCAS Linguistics of American Sign Language. Washington, D.C.: Gallaudet University Press, 2000, s. 37-41.

VAN DER KOOIJ, E. Weak Drop in Sign Language of the Netherlands. In V. Dively et al. (Eds.), Signed languages : discoveries from international research. Washington, D.C. :  Gallaudet University Press, 2001, s. 27-42.

Doporučená literatura:

BATTISON, R. Phonological deletion in American Sign Language. Sign Language Studies 3, 5, 1974, s. 1-19.

BRENNAN, M. - COLVILLE, M. D. - LAWSON L. K. Words in hand (A structural analysis of the signs of British Sign Language). Trowbridge, Wiltshire : Cromwell, 1990 (reprint 1984).

BRENTARI, D. A prosodic model of sign language phonology. Cambridge, Massachusetts : The MIT Press,1998.                                                                                                                           

KLIMA, E. S. - BELLUGI, U. The Signs of Language. Cambridge, London : Harvard University Press, 1979, s. 85-194.

KYLE, J. G. - WOLL, B. Sign Language. Cambridge : Cambridge University Press, 1994, s. 82-112, 113-130.

MACUROVÁ, A. Jazyk a hluchota. Slovo a slovesnost 62, 2001, s. 92-104.

MACUROVÁ, A. Proč a jak zapisovat znaky českého znakového jazyka. Speciální pedagogika, roč. 6, 1996, č.1, s. 5-19.

MEIER, R. Why different, why the same? Explaining effects and non-effects of modality upon linguistic structure in sign and speech. In R.P. MEIER - K. CORMIER - D.Q. QUINTO-POZOS (Eds.), Modality and Structure in Signed and Spoken Languages, Cambridge : Cambridge University Press, 2002, s. 1-25.

ORMEL, E. - CRASBORN, O. - VAN DER KOOIJ, E. Coarticulation of hand height in Sign Language of the Netherlands is affected by contact type. Journal of Phonetics 41, 2/3, 2013, s. 156-71.

PADDEN, C. - PERLMUTTER, D. American Sign Language and the architecture of phonological theory. Natural Language & Linguistic Theory 5, 1987, s. 335-375.

PALKOVÁ, Z. Fonetika a fonologie češtiny. Praha : Karolinum, 1994.

PERLMUTTER, D. M. Sonority and syllable structure in American Sign Language. Linguistic Inquiry 23, 1992, s. 407-42.

PFAU, R. - STEINBACH, M. - WOLL, B. (eds.) Sign Language: an International Handbook. Mouton de Grutyer: Berlin, 2012, s. 4-76.

RADUTZKY, E. The Changing Handshape in Italian Sign Language. In EDMONDSON W. H. - KARLSSON, F. (Eds.) Sign Language Reserch '87. Hamburg : Signum Press, 1990, s. 94-113.           

SANDLER, W. Phonological representation of the sign: linearity and non-linearity in ASL phonology. Dordrecht : Foris Publications, 1989.

SCHEMBRI, A. - McKEE, D. - McKEE, R. - PIVAC, S. - JOHNSTON, T. - GOSWELL, D. Phonological variation and change in Australian and New Zealand Sign Languages: the location variable. Language Variation and Change 21, 02, 2009, s. 193-231.

SIPLE, P. Visual Constraints for Sign Language Communication. Sign Language Studies, 19, 1978, s. 95-110.

STOKOE, W. Sign Language Structure: An Outline of the Visual Communication Systems of the American Deaf. Buffalo : Dept. of Anthropology and Linguistics, University of Buffalo, 1960.

ŠVACHULA, Z. - BERNAS, M. - ZATLOUKAL, P. - KLABANOVÁ, L. Investigation of Regions of Interest for Deaf in Czech Sign Language Content. International Journal of Software and Web Sciences (IJSWS), 3, 2013, s. 44-49.

VALLI, C. - LUCAS, C. - MULROONEY, K. J. Linguistics of American Sign Language: An Introduction. Washington, D.C. : Clerk Books, Gallaudet University Press, 2005 (4. vyd.), s. 1-45.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Klára Richterová (04.07.2018)

V návaznosti na Úvod do studia znakového jazyka podává předmět rámcové výklady o situaci českého znakového jazyka (menšinovost, kontakty s jazykem většinovým) a soustřeďuje se na informace o fonetice a fonologii obecně a na informace o specifice fonetiky a fonologie znakových jazyků. Vyloženy jsou rozdíly mezi fonetikou a fonologií jazyků mluvených a jazyků existujících ve vizuálně-motorickém způsobu. Na pozadí informací o fonologii cizích znakových jazyků jsou podány problémy popisu inventáře fonémů českého znakového jazyka a základní poznatky o jejich kombinacích i o faktorech, které možnosti kombinace omezují. Poučení o fonologii českého znakového jazyka je ústrojně propojeno s problémem ikoničnosti vs. arbitrárnosti znakových jazyků.

Probírané okruhy: předmět fonetického výzkumu, místo fonologie v systému jazyka a její postavení v lingvistice znakových jazyků, základní pojmový aparát, jednotky nesémantického plánu jazyka a jejich obraz v notačních a transkripčních systémech, foném, distinktivní rysy fonémů, modely znaku znakového jazyka (simultánní, sekvenční: Hold-Movement m., Hand-Tier m., závislostní m., prozodický m.), typologie znaků znakových jazyků, omezení formy znaků znakových jazyků, změny v proudu řeči/fonologické procesy s důrazem na weak drop, změnu ve výšce znaku, anticipaci a perseveraci nedominantní ruky, změny formy znaků v diachronní perspektivě, koartikulace, přechodová fáze (epentetický pohyb), slabika, přízvukový takt, promluvový úsek, vizuální prozódie.

Vstupní požadavky
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (25.09.2020)

Kurz je určen pro studenty oboru Čeština v komunikaci neslyšících, u nichž je součástí povinného studijního plánu. Ostatní studenti jej mohou navštěvovat pouze v případě volné kapacity a po konzultaci s vyučujícím.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK