PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Kritická gramotnost ve škole - ABO700294
Anglický název: Critical Literacy
Zajišťuje: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc.
Třída: A - Mezioborová nabídka VP: Lingvistika
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc. (22.11.2020)
Cílem semináře je seznámit se s podstatnými rysy kritického čtení textů a získat přímou zkušenost s přípravou výuky zaměřené na rozvoj schopnosti kriticky číst. Jádrem práce v semináři je výběr vhodného textu, jeho zpracování pro potřeby výuky zaměřené na rozvoj dovednosti kriticky číst, příprava a realizace modelové vyučovací hodiny na tomto základě.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc. (22.11.2020)

Při distanční výuce kvalitní splnění zadaného úkolu s přihlédnutím k aktivní účasti v semináři.

Literatura
Poslední úprava: prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc. (23.11.2020)

Havlínová, H. a kol.  Čtenářská gramotnost v uzlových bodech vzdělávání. Metodický podpůrný materiál pro projekt PPUČ. Praha: NÚV [cit. 30. 10. 2018]. Dostupné online z <https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download. php?file=82133&view=2935>.

Jelínek, Milan & Švandová, Blažena a kol. Argumentace a umění komunikovat. Brno, 1999.

Kahneman, Daniel. Myšlení rychlé a pomalé. Jan Melvil Publishing, s. n.

Kintsch, Walter and Rawson, Katherine A. Comprehension. In: M. J. Snowling and Ch. Hulme (eds.), The Science of Reading: A Handbook, str. 209–226. Blackwell Publishing, 2005.

Mercier, Hugo; Sperber, Dan. Záhada rozumu. Brno 2019.

Szymanek, Krzysztof. Umění argumentace. Terminologický slovník. UP Olomouc, 2003

Šebesta, Karel & Hedin, Tora. Od kompetencí k obsahům. Studie z aplikované lingvistiky/Studies in Applied Linguistics, 2019, č. 2. str. 115-122.

Šebesta, Karel & Hedin, Tora. (2019/2020). Čtenářská gramotnost a umění číst. Český jazyk a literatura, 2019-2020, č. 1, str. 19–24.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK