PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Čeština u dětí žijících v zahraničí - ABO700287
Anglický název: Czech Language of Czech Children Living Abroad
Zajišťuje: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: distanční
Způsob výuky: distanční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Anna Paap, M.A.
Mgr. Marie Boccou Kestřánková, Ph.D.
Třída: A - Mezioborová nabídka VP: Lingvistika
Je neslučitelnost pro: ABO700638
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Ivan Kafka (26.01.2023)
Studenti se blíže seznámí s pojmem bilingvismus v kontextu rodiny a lépe porozumí jazykové situaci českých a poločeských rodin v různých částech světa. Zjistí, s jakými výzvami se rodiny potýkají a jaké strategie volí u dětí od nejranějšího věku až po teenagery.

Následně se budou teoreticky i prakticky zabývat výukou češtiny v zahraničí a dostupnými materiály. Obeznámí se se zkušenostmi vyučujících českých žáků v zahraničí. Vedoucí semináře dále představí materiály, které bývají k výuce stanoveny školou v České republice. Studenti se naučí vzhledem k cílové skupině pracovat s materiály tak, aby byla výuka smysluplná a ve správné posloupnosti. Naučí se, jaká cvičení využívat, jaká transformovat a jaká vynechat.

Seminář se bude odehrávat online přes Zoom s výjimkou 24. 2. (druhý seminář), kdy se uskuteční naživo v místnosti č. 417.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Ivan Kafka (26.01.2023)

docházka, aktivní účast v diskusi, četba na seminář (částečně v angličtině), referát

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Ivan Kafka (26.01.2023)

Lanza, E. 2007. Multilingualism in the family. In Handbook of multilingualism and multilingual communication, ed. A. Peter and W. Li, 45–67. Berlin: Mouton de Gruyter.

Montrul, S. 2015. The Acquisition of Heritage Languages. Cambridge: Cambridge University Press.

Peukert, H., Gogolin, I. 2017. Dynamics of Linguistic Diversity. John Benjamins Publishing.

Schwartz, M. 2013. Successful family language policy: parents, children and educators in interaction. Dordrecht: Springer. 

Slavíková-Boucher, L. 2016. Český žák – cizinec. Praha: Národní institut pro další vzdělávání.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Ivan Kafka (26.01.2023)

1.     Vícejazyčnost v rodině (definice a druhy bilingvismu, „rodinná jazyková politika“, gramotnost v obou jazycích)

2.     Úvod do češtiny v zahraničí (historie a současnost českých škol v zahraničí, pojetí češtiny na školách v zahraničí)

3.     Výuka češtiny a české kultury pro děti v zahraničí (teorie a praktická práce s materiálem)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK