PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Testování, měření a hodnocení v didaktice jazyka - ABO500585
Anglický název: Language Testing and Evaluating
Zajišťuje: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2021 do 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Václav Paštěka (26.10.2023)
Studenti se seznámí s teorií a praxí tvorby didaktických testů i dalšími způsoby hodnocení se zřetelem k didaktice jazyka. Kurz je zaměřen prakticky, studenti tvoří a vyhodnocují vlastní testové položky a seznamují se se základními principy statistického vyhodnocení dat.
Cíl předmětu
Poslední úprava: MORAK9AF (07.09.2018)

Cílem semináře je seznámit studenkty se způsoby měření výsledků výuky a hodnocením v oblasti Jazyk a jazyková komunikace. Sekundárním cílem je schopnost studenta samostatně tvořit testové položky v didaktických testech včetně jejich vyhodocení a základů statistického zpracování.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D. (05.10.2020)

Požadavky pro atestaci:

  1. Plnění průběžných úkolů zadávaných v semináři
  2. Vytvoření tří testových položek

V případě povinné distanční výuky bude kurz porbíhat v reálném čase dle původního rozvrhu prostřednictvím platformy ZOOM.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D. (31.08.2020)

BYČKOVSKÝ, Petr and Karel ZVÁRA. 2007. Konstrukce a analýza testů pro přijímací řízení. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.

F

DOUGLAS, D. 2010. Understanding Language Testing. Hodder Education

FULCHER, Glenn. 2010. Practical language testing. London: Hodder Education.

GREEN, R. 2013. Statistical Analyses for Language Testers. Palgrave Macmillan.

HUGHES, Arthur. 2003. Testing for language teachers. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press.

ŠORMOVÁ, Kateřina, Kateřina LUNDÁKOVÁ, Helena FILIPOVÁ, Martin VESELKA, Piotr PIERCIENIAK and Karel ŠEBESTA. 2015. DRUHÝ A CIZÍ JAZYK: OSVOJOVÁNÍ A VYUČOVÁNÍ: Terminologický slovník. Karel Šebesta. Praha: FF UK. Varia.

KOLÁŘ, Zdeněk and Renata ŠIKULOVÁ. 2009. Hodnocení žáků. 2., dopl. vyd. Praha: Grada, 199 s. Pedagogika (Grada).

KOŠŤÁLOVÁ, Hana and Jana STRAKOVÁ. 2008. Hodnocení: důvěra, dialog, růst. Praha: SKAV, 107 s.

MCNAMARA, T. c2000. Language testing. Oxford: Oxford University Press, xv, 140 s. Oxford introductions to language study.

CHRÁSTKA, M. 1999. Didaktické testy. Brno: Paido, 91 s.

SCHINDLER, Radek. 2006. Rukověť autora testových úloh. Praha: centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání, 86 s.

Doporučená literatura:

ŠKODOVÁ, Svatava and Jitka CVEJNOVÁ. 2016. Připravte se s námi na zkoušku z českého jazyka pro trvalý pobyt v ČR: nový formát testu A1. Praha: NUV.

Referenční popis češtiny pro účely zkoušky z českého jazyka pro trvalý pobyt v ČR – úrovně A1, A2. Cvejnová Jitka, Geppert Ondřej, Golková Dita, Hajíčková Zuzana, Honzáková Petra, Chvojková Petra, Kubíčková Jitka, Lukášová Jitka, Romaševská Kateřina, Šormová Kateřina.

Testy z výzkumů PISA, PIRLS, testy KALIBRO, SCIO, Státní maturitní zkouška

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D. (31.08.2020)

Principy jazykového testování, zkoušky z češtiny

Postup konstrukce didaktického testu, role testových specifikací

Typy testových úloh, jejich vlastnosti

Testování čtení

Testování čtení

Testování poslechu s porozuměním

Testování mluvení

Testování psaní

Hodnotící škály

Standard setting

Statistika pro účely jazykového testování

Hodnocení v předmětu český jazyk

Sebehodnocení v jazykovém vyučování

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK