|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Silvie Převrátilová, Ph.D. (22.01.2021)
|
|
||
Poslední úprava: MORAK9AF (30.01.2019)
Cílem semináře je seznámit se základními didaktickými nástroji užívanými ve vyučování češtiny pro nerodilé mluvčí, s jejich funkcemi, zdroji, možnostmi a účinností z hlediska rozvíjení komunikačních kompetencí žáků. |
|
||
Poslední úprava: MORAK9AF (30.01.2019)
Nicholls, J.: Methods in School Textbook Research. http://centres.exeter.ac.uk/historyresource/journal6/nichollsrev.pdf Reppen, Randi. 2010. Using corpora in the language classroom. New York: Cambridge University Press, xiii, 104 p. Cambridge language education. Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment [online]. Council of Europe [cit. 2014-10-9]. Dostupné z: http://www.coe.int/ t/dg4/linguistic/Source/Framework_EN.pdf Hádková, M.: Popis referenční úrovně A1 pro češtinu - Může sloužit učiteli? In: Štindlová, B. - Čemusová, J. (eds.): Sborník asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka. Praha, Akropolis 2006, s. 17-22. Hánková, D.: Co lze získat z učebních materiálů. In: Štindlová, B. - Čemusová, J. (eds.): Sborník asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka. Praha, Akropolis 2006, s. 187-198. Hedbávná, B. - Janoušková, J. - Veroňková, J.: Výslovnost češtiny u cizinců - poznámky k metodám výuky. In: Hlínová, K. (ed.): Sborník asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka. Praha, Akropolis 2009, s. 27-34. Hrdlička, M.: Cizí jazyk čeština. Praha, ISV 2002. Hrdlička, M.: Gramatika českého jazyka v učebnicích češtiny pro cizince. NČDV, 2011, s. 21-22. Hrdlička, M.: Kapitoly o češtině jako cizím jazyku. Plzeň, ZUP 2010. Choděra, R.: Didaktika cizích jazyků. Úvod do vědního oboru. Praha, Academia 2006. Jin, L. - cortazzi, M.: Reevaluating Traditional Approaches to Second Language Teaching and Learning. In: E. Hinkel (ed.): Handbook of Research in Second Language Teaching and Learning. Vol. II. New York, Routledge 2011, s. 558-575. Kotková, R.: Využití učebního textu pro rozvíjení sociokulturní kompetence. In: Hlínová, K. (ed.): Sborník asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka. Praha, Akropolis 2009, s. 109-114. Little, D. G. - perclová, R.: Evropské jazykové portfolio: příručka pro učitele a školitele. Praha, Ústav pro informace ve vzdělávání 2005. Littlewood, W.: Communicative language teaching. An expanding concept for the changing world. In: E. Hinkel (ed.): Handbook of Research in Second Language Teaching and Learning. Vol. II. New York: Routledge 2011, s. 541-557. McCarten, J.: Teaching from the Corpus. Dostupné z: http://www.cambridge.org/us/esl/touchstone/images/pdf/McCarten_booklet.pdf Šebesta, K. - škodová, S. (eds.), Čeština – cílový jazyk a korpusy. Liberec: TU 2012. Šebesta, K.: Od jazyka ke komunikaci. Praha, Karolinum 1999. Valková, J.: Komunikační přístup a učebnice češtiny pro nerodilé mluvčí. Praha, FF UK 2014. Průcha, Jan. 1998. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média: příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido. Edice pedagogické literatury.
|
|
||
Poslední úprava: MORAK9AF (30.01.2019)
Požadavky pro atestaci: · Aktivní účast v semináři · Četba zadané literatury · Písemná recenze vybrané učebnice + její prezentace v semináři · Písemně zpracované korpusové cvičení |
|
||
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Silvie Převrátilová, Ph.D. (22.01.2021)
Stupně jazykových znalostí podle SERR a současné učební materiály pro vyučování češtiny jako cizího jazyka. Uplatnění a možné limity účinnosti didaktických nástrojů a metod z hlediska rozvíjení komunikační kompetence. Didaktické nástroje k rozvíjení klíčových dovedností receptivních a produktivních. Didaktické nástroje a postupy při vyučování gramatiky a slovní zásoby češtiny. Využití jazykových korpusů ve výuce češtiny jako cizího jazyka a v tvorbě a adaptaci učebních materiálů. Rozbory vybraných učebních materiálů a praktické úkoly. |