PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
České reálie - ABO500128
Anglický název: Czech Life and Institutions
Zajišťuje: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2021 do 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. et Mgr. Silvie Převrátilová, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Silvie Převrátilová, Ph.D. (21.09.2020)
V semináři si představíme možnosti prezentace českých reálií při vyučování cizinců, dostupné příručky a další <br>
materiály, výběr vhodných témat a jejich zpracování, přípravu pracovních listů, pojetí reálií v různých učebnicích <br>
češtiny pro cizince a využití dalších pomůcek.

V případě potřeby bude výuka probíhat distančně formou domácí přípravy a on-line schůzek.
Cíl předmětu
Poslední úprava: MORAK9AF (07.09.2017)

Cílem semináře je seznámit studenty s teoretickými východisky a s možnostmi prezentace českých reálií ve výuce češtiny jako cizího jazyka, vyzkoušet si přípravu a aplikaci vlastních pracovních listů a kriticky hodnotit vhodnost/nevhodnost autentických mateiálů pro potřeby výuky.

Literatura
Poslední úprava: MORAK9AF (07.09.2017)

CVEJNOVÁ, JITKA (1997): Co chcete vědět o české republice. Učebnice reálií. Praha: Karolinum.

ČEMUSOVÁ, JANA (2009): Tabuová témata ve výuce češtiny pro cizince a jak s nimi pracovat. In: EUROLINGUA & EUROLITTERARIA 2009. Liberec: TUL.

ČORNEJ, PETR (1992): Vše podstatné z českých dějin. Praha: Práh.

HASIL, JIŘÍ (2002): Lingvoreálie. In: Přednášky z XLV. Běhu Letní školy slovanských studií. Praha: UK.

HENDRICH, JOSEF (1986): Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN.

HRDIČKA, MILAN (2009): Řečové (i společenské) chování a výuka češtiny pro cizince. In: EUROLINGUA & EUROLITTERARIA 2009. Liberec: TUL.

JELÍNEK, S. (2002): Vývojové proměny komunikativní orientace cizojazyčné výuky. In: Multidisciplinární aspekty utváření komunikativní kompetence při výuce cizích jazyků. Praha: Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta.

MASOPUSTOVA, LUCIE - KOSKOVA, HELENA - VODŇANSKÁ, ZUZANA (2010): Jak žít česky v Česku. 

NEČASOVÁ, PAVLA (2002): Mezioborové aspekty výuky reálií a lingvoreálií v cizojazyčném vyučování. In: Multidisciplinární aspekty utváření komunikativní kompetence při výuce cizích jazyků. Praha: Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta.

NEČASOVÁ, PAVLA (2003): Úloha reálií ve výuce cizím jazykům. Cizí jazyky, č.3.

ROUBALOVÁ, EVA (2006): Výuka reálií - neodmyslitelná součást cizojazyčné výuky. Bohemistyka, č. 3.

SERR

SLEZÁKOVÁ, MARKÉTA (2009): Pepíčku, to se neříká aneb Je tabu učit sprostá slova cizince? In: EUROLINGUA & EUROLITTERARIA 2009. Liberec: TUL.

ŠICHOVÁ, KATEŘINA (2012): Reklama a její využití ve výuce češtiny jako cizího jazyka. In: Čeština jako cizí jazyk VI. Praha: FF UK.

ŠORMOVÁ, KATEŘINA (2016): Sociokulturní kompetence. In: J. Cvejnová a kol.: Referenční popis češtiny pro účely zkoušky z českého jazyka pro trvalý pobyt v ČR – úrovně A1, A2. Praha: NUV.

 

 

 

Sylabus
Poslední úprava: MORAK9AF (07.09.2017)

Hlavní tematické okruhy:

  1. Úvod do didaktiky reálií
  2. Teoretické vymezení pojmu reálie
  3. Materiály pro výuku reálií
  4. Analýza dostupných učebnic
  5. Reálie vs. sociokulturní kompetence
  6. Využití videa ve výuce reálií
  7. Etiketa
  8. Tabu témata
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK