AAN120115 / APLIKACE METOD VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH
1AND / Bakalářské studium
2023/2024
PhDr. Tomáš Langer
LS 1/2; povinný předmět
Z / 4 kredity
Předmět sleduje různorodé podoby využití vybraných metod vzdělávání dospělých v praxi formálního a neformálního vzdělávání dospělých, kombinaci zprostředkování teoretických poznatků a praktického nácviku. Představena je klasifikace didaktických metod vzdělávání dospělých, nejčastěji využívané metody v praxi, analyzovány jsou možnosti a meze aplikace metod. Pozornost je zaměřena na přednášku a nástroje zvýšení její efektivity, na diskusní metody, demonstrování a instruktáž, inscenační metody a na skupinovou práci ve vzdělávání dospělých. Dále je pozornost věnována metodám zaměřeným na řešení problémů a na rozvoj kreativního myšlení, interaktivním a aktivizačním metodám a práci s učebními pomůckami a didaktickou technikou ve vzdělávání dospělých.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Kateřina Gáspárová (28.01.2024)
Podmínkou udělení zápočtu je úspěšné splnění všech následujících zadání:
Praktické předvedení vybrané vzdělávací metody v délce trvání 10–20 minut, vč. rozboru metodiky a diskuse.
Odevzdání metodického listu k vybrané metodě (podle šablony).
Absolvování bezplatného e-kurzu Evropské platformy pro vzdělávání dospělých (EPALE) s názvem Lektorské minimum I. (http://kurzy.epale.cz). Absolvování kurzu student doloží zasláním certifikátu (se svým jménem a příjmením) z tohoto kurzu e-mailem vyučujícímu.
Témata pro udělení zápočtu budou předem konzultována a schválena vyučujícím.
Prerekvizitou předmětu AAN120115 Aplikace metod vzdělávání dospělých je předmět AAN120110 Didaktika dospělých.
Literatura
Poslední úprava: Kateřina Gáspárová (28.01.2024)
Povinná literatura: - HELCL, Zdeněk. Jak zvládnout 77 obtížných situací při prezentacích a přednáškách. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4770-5. - LANGER, Tomáš. Moderní lektor. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-271-0093-4. - ROHLÍKOVÁ, Lucie a Jana VEJVODOVÁ. Vyučovací metody na vysoké škole: praktický průvodce výukou v prezenční i distanční formě studia. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-4152-9.
Doporučená literatura: - BEERMANN, Susanne, SCHUBACH, Monika a Ortrud E. TORNOW. Hry na semináře a workshopy. 124 kreativních her. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-5514-4. - DVOŘÁKOVÁ, Miroslava. Profesionalizace lektorů jako cesta ke zvýšení kvality dalšího vzdělávání. Praha: NÚV, 2013. Dostupné na: http://www.nuv.cz/t/profesionalizace-lektoru-jako-cesta-ke-zvyseni-kvality. - DVOŘÁKOVÁ Miroslava a Tomáš LANGER. Cesty profesionalizace andragogické práce. Andragogika. Roč. 2012, č. 3, s. 5-6. ISSN 1211-6378. - DVOŘÁKOVÁ Miroslava (a Tomáš LANGER). Za oponou vzdělávání dospělých. Andragogika v praxi. Roč. 2014 a násl. ročníky. ISSN 2336-5145. - HRKAL, Marek. Odprezentuj, Průvodce přípravou prezentace. Brno: BizBooks, 2018. ISBN 978-80-265-0810-6. - KAZÍK, Petr. Rukověť dobrého interního lektora: pro efektivní vzdělávání ve firmách a jiných organizacích. Praha: Grada Publishing, 2017. ISBN 978-80-271-0287-7. - KLEIN, Zamyat M. 100 kreativních metod a her na semináře a workshopy. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-4023-2. - KLIPPERT, Heinz. Nápadník aktivit pro trénink komunikace a komunikačních kompetencí. Brno: Edika, 2013. ISBN 978-80-266-0126-5. - KOTRBA, Tomáš a Lubor LACINA. Aktivizační metody ve výuce. Příručka moderního pedagoga. 3. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2015. ISBN 978-80-7485-043-1. - LANGER, Tomáš. Určuje kvalitu vzdělávání pouze lektor? Praha: NÚV, 2013. Dostupné na: http://www.nuv.cz/t/urcuje-kvalitu-vzdelavani-pouze-lektor. - LEDDEN, Emma. Úspěšná prezentace. Získejte si své publikum krok za krokem. Praha: Grada Publishing, 2018. ISBN 978-80-247-2912-1. - LAWSON, Karen. The Trainer´s Handbook. 3rd updated edition. San Francisco: Pfeiffer, 2009. ISBN 978-0-470-40304-4. - MEDLÍKOVÁ, Olga. Lektorské dovednosti. Manuál úspěšného lektora. Praha: Grada Publishing, 2013. ISBN 978-80-247-4336-3. - MINTON, David. Teaching Skills in Further and Adult Education. 3rd Edition. London: Thomson Learning, 2005. ISBN 978-1-84480-140-4 - MÜLLER, Horst. Myšlenkové mapy. Jak zlepšit své myšlení, paměť, koncentraci a kreativitu. Praha: Grada Publishing, 2013. ISBN 978-80-247-5057-6. - ROGERS, Alan a Naomi HORROCKS. Teaching Adults. Fourth Edition. Berkshire: Open University Press, 2010. ISBN 978-0-33-523539-1. - SVOBODA, Jiří. Kniha pro lektory. Metodická příručka lektorských dovedností. Praha: 1. VOX, 2013. ISBN 978-80-87480-12-0. - TRDÁ, Jana. Lektorské finty. 2. vyd. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3675-4.
Elektronické zdroje:
http://ec.europa.eu/epale
http://www.youtube.com/epalekurzy
http://kurzy.epale.cz
http://www.firemnivzdelavani.eu/casopis
Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D. (08.02.2024)
Charakteristika obsahu předmětu:
1. Přístupy k tvorbě obsahu výuky: action mapping, mind mapping, design thinking, ADDIE model
2. Klasifikace metod výuky
3. Metody pro motivační fázi výuky: warm-upy, ice-breakery, metody představování…
4. Metody pro expoziční fázi výuky: přednáška, demonstrování, instruktáž…
5. Metody pro fixační fázi výuky: práce s obrázkovými kartami, brainstorming a brainwriting, individuální, skupinová a společná práce, diskusní metody, interaktivní metody…
6. Metody pro aplikační fázi výuky: případové studie, hraní rolí, workshop, simulace, umělé reality…
7. Metody pro diagnostickou fázi výuky: kvíz a test, stínování…
8.–10. Další metody výuky a rozvoje: koučování, mentorování, development centrum, poradenství…
11. Práce s učebními pomůckami a didaktickou technikou ve výuce
12. Práce s vybranými softwary ve výuce: softwary pro prezentaci, hlasování, kvízy, online spolupráci…
13. Aktuální trendy v oblasti metod vzdělávání dospělých