PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Řízení a rozvoj pracovníků v sociálních službách - AAN120022
Anglický název: Management and Development of Personnel in Social Services
Zajišťuje: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/2, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Elena Kubejová, CSc.
Prerekvizity : AAN120043
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Veronika Kazimourová (25.09.2020)
AAN120022 / ŘÍZENÍ A ROZVOJ PRACOVNÍKŮ V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH
ANPR / Bakalářské studium
2020/2021
Mgr. Elena Kubejová, CSc.
2/2 ZS; povinný předmět
Z + Zk / 5 kreditů

Cílem předmětu je poskytnout poznatky ke specifickým aspektům řízení a rozvoje pracovníků v oblasti sociálních
služeb. Předmět obsahuje úvod do problematiky sociálních služeb, specifika profesních skupin pracovníků a jejich
motivaci, specifika pracovních vztahů a pracovního prostředí v sociálních službách a řízení vztahů s klienty.
Zaměřuje se na aplikace modelů řízení a rozvoje lidí v oblasti sociálních služeb, na systém personálního řízení a
realizaci personálních činností, na vzdělávání a rozvoj pracovníků v sociálních službách. Postihuje problematiku
řízení kvality pracovního výkonu a specifika péče o profesionální pečující v sociálních službách.

Charakteristika obsahu předmětu:
1. Sociální služby (sociální služby v České republice a jejich vývoj; legislativa, standardy kvality a systémy kvality v
sociálních službách, pojem kvality v práci, objektivní indikátory a kritéria a subjektivní vnímání kvality; měřitelnost
kvality v sociálních službách; personální standardy v systému standardů kvality)
2. Charakteristika skupiny pracovníků v sociálních službách (vliv společenských a sociokulturních
podmínek na sociální status profesí v sociálních službách; aspekty demografické, sociální, psychologické,
osobnostní, profesionálně odborné; motivace k volbě povolání)
3. Mezilidské vztahy v prostředí sociálních služeb (sympatie a antipatie, intuice, udržení hranic, vstřícnost, důvěra,
spolupráce a individuální odpovědnost, konflikty, specifika rizik – vyhoření, navázaní blízkých osobních vztahů s
klientem)
4. Organizační kultura v prostředí sociálních služeb (normy a normativy, hodnoty a postoje; kreativita v práci v
sociálních službách; etický kodex povolání v sociálních službách)
5. Pracovní prostředí v sociálních službách (charakter práce a rizika prostředí)
6. Řízení vztahů s klienty sociálních služeb (specifika cílových skupin klientů)
7. Koncepce řízení lidí v sociálních službách (aplikace modelů řízení a rozvoje lidí v organizaci v prostředí
sociálních služeb)
8. Personální řízení v sociálních službách (význam, cíle, funkce a úkoly personálního řízení v sociálních
službách; komunikace v organizaci, vedení lidí a kontrolní systém)
9. Systém personálních činností v sociálních službách (analýza pracovních míst – popis pracovních míst a
kvalifikační a kompetenční profil pracovních míst, personální plánování, získávání a výběr pracovníků, adaptace a
rozmísťování, hodnocení a odměňování pracovníků – finanční odměňování a morální satisfakce, vzdělávání a
rozvoj pracovníků, řízení kariéry, pracovní podmínky, uvolňování pracovníků; fluktuace pracovníků)
10. Vzdělávání pracovníků v sociálních službách (význam a cíle vzdělávání, celoživotní vzdělávání; odbornost a
kompetence; profesionální příprava)
11. Rozvoj pracovníků v sociálních službách (perspektivy rozvoje pracovníků; kariéra pracovníků)
12. Řízení kvality pracovního výkonu v sociálních službách
13. Specifika péče o pečující

Povinná literatura:
HAVRDOVÁ, Zuzana. Kompetence v praxi sociální práce: metodická příručka pro učitele a supervizory v sociální
práci. Praha: Osmium, 1999. ISBN 80-902081-8-5.
KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-181-6.
MATOUŠEK, Oldřich. Slovník sociální práce. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-368-0.
MATOUŠEK, Oldřich a kol. Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0366-7.
MATOUŠEK, Oldřich a kol. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-502-8.
MUSIL, Libor. "Ráda bych Vám pomohla, ale-": dilemata práce s klienty v organizaci. Brno: Marek Zeman, 2004.
ISBN 80-903070-1-9.
ÚLEHLA, Ivan. Umění pomáhat: učebnice metod sociální praxe. Praha: Sociologické nakladatelství, 2007. ISBN
978-80-86429-36-6.
WINKLER, Jiří. Teorie rozhodování a dynamika sociální politiky. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-
210-4486-9.
Zákon o sociálních službách č. 108/2006 Sb. a prováděcí vyhláška č. 505/2006 Sb.

Doporučená literatura:
COULSHED, Veronica. Management in social work. Basingstoke: Macmillan, 1990. ISBN 0-333-51483-1.
GOFFMAN, Erving. Asylums: Essays on the Social Situation of Mental Patients and Other Immates.
Harmondsworth: Penguin Books, 1968.
GOFFMAN, Erving. Stigma. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003. ISBN 80-86429-21-0.
HAVRDOVÁ, Zuzana a Lenka ZAMYKALOVÁ. Profesní struktura a kvalifikační předpoklady pracovníků v sociálních
službách. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 2001. ISBN 80-238-8221-X.
HAVRDOVÁ, Zuzana a kol. Hodnoty v prostředí sociálních a zdravotních služeb. Praha: Fakulta humanitních studií
Univerzity Karlovy, katedra řízení a supervize v sociálních a zdravotnických organizacích, 2010. ISBN 978-80-87398
-06-7.
HAVRDOVÁ, Zuzana a kol. Kultura organizace a supervize ve vzájemném působení. Praha: FHS UK, 2011. ISBN
978-80-87398-14-2.
HAVRDOVÁ, Zuzana a kol. Organizační kultura v sociálních službách jako předmět výzkumu. Praha: FHS UK, 2011.
ISBN 978-80-87398-15-9.
JŮN, Hynek. Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách a ve zdravotnictví. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-
7367-590-5.
KELLER, Jan. Úvod do sociologie. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2012. ISBN 978-80-7419-102-2.
KOZLOVÁ, Lucie. Sociální služby. Praha: Triton, 2005. ISBN 80-7254-662-7.
MATOUŠEK, Oldřich a kol. Sociální služby: legislativa, ekonomika, plánování, hodnocení. Praha: Portál, 2007. ISBN
978-80-7367-310-9.
MATOUŠEK, Oldřich, KODYMOVÁ, Pavla a Jana KOLÁČKOVÁ. Sociální práce v praxi: specifika různých cílových
skupin a práce s nimi. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-002-X.
MÁTL, Ondřej a Milena JABŮRKOVÁ. Kvalita péče o seniory. Řízení kvality dlouhodobé péče v ČR. Výstupy z
aplikovaného výzkumu. Praha: Galén, 2007. ISBN 978-80-7262-499-7.
MÁTL, Ondřej a Milena JABŮRKOVÁ (eds.). Kvalita péče o seniory. Řízení kvality dlouhodobé péče v
mezinárodním srovnání. Praha: Galén, 2007. CD-ROM. ISBN 978-80-7262-524-6.
MUSIL, Libor, HUBÍKOVÁ, Olga a Kateřina KUBALČÍKOVÁ. Standardy kvality a kultura sociálních služeb. Jaká
napětí mezi politikou sociálních služeb a kulturou práce s klientem v domech na půl cesty mohou vznikat z
hlediska kvality sociálních služeb? (závěrečná zpráva z případové studie). Praha: Výzkumný ústav práce a
sociálních věcí, 2003. ISBN 80-239-3093-1.
RABUŠIC, Ladislav a Jana HAMANOVÁ. Hodnoty a postoje v ČR 1991-2008 (pramenná publikace European
values study). Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-4952-9.
RITZER, George. Mcdonaldizace společnosti: výzkum měnící se povahy soudobého společenského života. Praha:
Academia, 1996. ISBN 80-200-0571-4.
TOMEŠ, Igor. Úvod do teorie a metodologie sociální politiky. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-680-3.
VIDOVICOVÁ, Lucie a kol. Senioři a sociální opatření v oblasti stárnutí v pohledu české veřejnosti: zpráva z
empirického výzkumu. Brno: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 2003. ISBN 80-239-1351-4.
VOSTROVSKÝ, Václav a Jaromír ŠTŮSEK. Strategické plánování neziskových organizací v podmínkách znalostní
společnosti. Praha: Agnes, 2008. ISBN 978-80-903696-5-8.

Zápočet
Pro studenty prezenčního i kombinovaného studia je požadavkem k zápočtu zpracování eseje (v rozsahu
minimálně dvou normostran) k diskuzi v průběhu semináře na základě povinné či doporučené literatury podle
zadání vyučující.

Dalším požadavkem k zápočtu je pro studenty prezenčního i kombinovaného studia písemná práce na téma v
rámci obsahu předmětu v rozsahu 6–8 normostran. Téma práce je třeba konzultovat s vyučující. Termín odevzdání
práce je minimálně deset dní před termínem zkoušky v elektronické podobě na e-mailovou adresu vyučující.
Písemná práce musí vyhovovat základním požadavkům stanoveným katedrou pro vypracování písemných prací (viz
Pokyny k vypracování bakalářské/diplomové práce). Titulní strana písemné práce má obsahovat název předmětu,
název práce, jméno studenta, ročník, formu studia a datum vypracování práce. Práce musí mít stručný Úvod a
Závěr, měla by být členěna do kapitol (s Obsahem). Práce musí obsahovat Soupis bibliografických citací (využité
zdroje v textu) - minimálně pět odborných zdrojů (odborných knižních pramenů, odborných článků).

Zkouška
Požadavky k ústní zkoušce z předmětu Řízení a rozvoj pracovníků v sociálních službách jsou stručně
charakterizovány obsahem předmětu (viz Charakteristika obsahu předmětu). Zkoušku lze vykonat po získání
zápočtu.

Prerekvizitou pro zápočet a zkoušku z předmětu Řízení a rozvoj pracovníků v sociálních službách je předmět
Aplikace metod personální práce (AAN120043).
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK