Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (07.01.2024)
Předmět vychází ze současné reality našich škol a školských zařízení a klade důraz na postupy, jež může učitel ve své každodenní praxi uplatnit. Pozornost je věnována podstatným teoretickým otázkám násilí a šikanování s důrazem na příčiny jejich existence v dětských kolektivech. Podrobně jsou probírány konkrétní metody prevence a strategie řešení šikany, příčiny selhávání preventivních a represivních postupů. Problematika je také zacílena na orientaci v oblasti institucionálních forem pomoci.
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (07.01.2024)
The course is based on the current reality of our schools and educational institutions and emphasizes the practices that teachers can apply in their daily practice. Attention is paid to the essential theoretical issues of violence and bullying with emphasis on the causes of their existence in children's groups. Specific methods of prevention and strategies for dealing with bullying are discussed in detail, as well as the reasons for the failure of preventive and repressive procedures. Issues are also targeted for orientation in the field of institutional forms of assistance.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (07.01.2024)
Cíle předmětu:
Studující charakterizuje možné příčiny vzniku násilí a šikany v dětských kolektivech.
Analyzuje modelové situace, prokáže znalost strategií odhalování šikany a navrhne vhodný postup řešení šikany v dětských kolektivech. Rozpozná a popíše rizika dopadů na hlavní aktéry šikanovaní i celý kolektiv.
Prokáže znalost preventivních strategií a institucionálních forem pomoci.
Výsledky učení:
Oblast diagnostika a možnosti řešení
Studující
na příkladu rozliší dle základních znaků šikanování od jiného rizikového chování,
navrhne možnosti postupu řešení šikany v dětském kolektivu, argumentuje výběr postupu,
porovná odlišnosti v postupu objasňování šikanování v jeho různých stadiích.
Kompetence k řešení šikanování ve školním prostředí
studující
konkretizuje možnosti a limity intervence při řešení šikany pro učitele, školní poradenské pracoviště a další instituce,
navrhne a popíše postup práce se třídou, ve které se šikana vyskytla,
navrhne a argumentuje postup řešení šikany se zákonnými zástupci šikanovaného, šikanujícího a celého třídního kolektivu.
Oblast prevence
studující
objasní a zdůvodní nutnost prevence násilí a šikanování (nejen ve školním prostředí),
argumentuje proces utváření krizového plánu řešení šikany ve škole.
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (07.01.2024)
Course Objectives:
The learner will characterize the possible causes of violence and bullying in children's groups.
The student will analyze model situations, demonstrate knowledge of strategies for detecting bullying, and propose an appropriate course of action to address bullying in children's groups. Recognize and describe the risks of impact on the main actors of bullying and the whole collective.
Demonstrate knowledge of prevention strategies and institutional forms of support.
Learning outcome:
Prevention - students
- explain and justify the need to prevent violence and bullying (not only in the school environment),
- argues the process of forming a crisis plan for dealing with bullying in school.
Diagnostics and solution options - students
- distinguishes bullying from other risky behaviours by example,
- proposes options for dealing with bullying in a children's group, argues for the choice of a course of action,
- compares the differences in the procedure for clarifying bullying in its different stages.
Competence to deal with bullying in the school environment - students
- specifies the possibilities and limits of intervention in dealing with bullying for teachers, school counselling centres and other institutions,
- proposes and describes a procedure for dealing with a classroom in which bullying has occurred,
- proposes and argues a procedure for dealing with bullying with the legal representatives of the bullied, the bully and the whole class collective.
Translated with DeepL.com (free version)
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (07.01.2024)
Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 50 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 30 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 10 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 20 hodin. Příprava na zápočet 6 hodin.
Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Battistová (17.01.2024)
BOURCET, S.; GRAVILLONOVÁ, I.(2006). Šikana ve škole, na ulici, doma. Praha: Albatros.
BENDL, S. (2003). Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV.
ČÁP, J.; MAREŠ, J. (2001). Psychologie pro učitele. Praha: Portál.
JANOŠOVÁ, P. Psychologie školní šikany.(2016). Praha: Grada.
KOLÁŔ, M. (2011). Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál.
KYRIACOU, CH. (2005). Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál.
MATOUŠEK, O.; KROFTOVÁ, A. (2003). Mládež a delikvence. Praha: Portál.
RICHTEROVÁ, Magdalena, Michal ZVÍROTSKÝ a Stanislav BENDL. Šikana v otázkách a odpovědích. Praha: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, 2022.
SPURNÝ, J. (1996). Psychologie násilí. Praha: Eurounion.
WEBSTER-DOYLE, T. (2005). Proč mě pořád někdo šikanuje? Praha: Pragma.
ZVÍROTSKÝ, Michal, Stanislav BENDL a Magdalena RICHTEROVÁ. Příběh školní šikany: učebnice pro pedagogické pracovníky. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2021.
Sylabus -
Poslední úprava: PaedDr. Eva Battistová (08.02.2024)
1. Základní odborná terminologie, studijní literatura a další zdroje informací.
2. Násilí a šikanování v dětských kolektivech - situace v ČR.
3. Příčiny delikventního chování dětí a mládeže.
4. Legislativní a metodická opatření pro prevenci a řešení školního šikanování.
5. Typické situace školního šikanování, kazuistiky.
6. Psychologie šikanujícího a šikanovaného.
7. Specifická a nespecifická prevence násilí a šikanování.
8. Detekce a diagnostika násilí a šikanování.
9. Způsoby intervence při zjištěné šikaně.
10. Profesionální týmová spolupráce při prevenci a řešení šikany.
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (07.12.2023)
1. Basic terminology, study literature and other sources of information.
2. Violence and bullying in children's groups - the situation in the Czech Republic.
3. Causes of delinquent behaviour of children and youth.
4. Legislative and methodological measures for the prevention and solution of school bullying.
5. Typical situations of school bullying, case studies.
6. Psychology of the bully and the bullied.
7. Specific and non-specific prevention of violence and bullying.
8. Detection and diagnosis of violence and bullying.
9. Methods of intervention when bullying is detected.
10. Professional teamwork in preventing and addressing bullying.
Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (07.01.2024)