PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Problematika gramotnosti v sociální práci I. - LPSY94
Anglický název: The Issue of Literacy in Social Work I.
Zajišťuje: HTF - Katedra psychosociálních věd a etiky (28-07)
Fakulta: Husitská teologická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 39 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: zrušen
Jazyk výuky: čeština
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
Záměnnost : LPSY78
Je korekvizitou pro: LPSY95
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Antonín Šedivý, Ph.D. (24.11.2014)
Cílem předmětu je uvést studenty do sociální práce v celé šíři gramotnosti aktuální populace dospělých osob a dětí a mládeže. Připravit studenty na práci s osobami ohroženými nebo sociálně vyloučenými v případě negramotnosti. Zvláště se zaměřit na populaci se specifickými poruchami učení a chování (SPUCH) jako psychosociálním problémem, naučit studenty uplatňovat v sociální práci odborné přístupy. Obecné přístupy k negramotnosti.
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Antonín Šedivý, Ph.D. (24.11.2014)
Výukové bloky:
I. Témata: Základní pojmy. Gramotnost, funkční gramotnost, negramotnost v současném světě. Vliv rodiny a společnosti na úroveň gramotnosti. Důsledky negramotnosti ve vyspělých a rozvojových zemích. Druhy gramotnosti: čtenářská, matematická, finanční, zdravotní mediální, IT gramotnost, jazyková gramotnost.

II. Téma. Prevence a odstraňování negramotnosti. Kognitivní procesy, které ovlivňují gramotnost (negramotnost). Metody vyučování čtení. Metoda analyticko-syntetická, genetická, globální. Vhodnost jednotlivých metod. Neuropsychologické základy osvojování čtení. Čtení s porozuměním, práce s textem.

III. Téma. Specifické poruchy učení jako jedna z příčin funkční negramotnosti. Vývoj předmětu u nás a v zahraničí. Základní pojmy. Dyslexie. Dysgrafie. Dysortografie. Dyskalkulie. Dysmusie. Dyspraxie. Etiologie a symptomatologie jednotlivých poruch. Psychosociální obtíže jedinců se SPU. Komplexní diagnostika SPU: Percepčně-motorické funkce, řeč, motorika, pravolevá a prostorová orientace, diagnostika úrovně dovednosti číst, psát a počítat. Základy reedukace dyslexie, dysgrafie, dyskalkulie a dyspraxie. Jedinec se SPU a společnost (rodina, škola, vrstevníci, uplatnění v zaměstnání, partnerské vztahy). Rizikové dítě v předškolním věku. Specifické obtíže při práci s jedinci se SPU při výuce cizích jazyků, výuka cizím jazykům u dyslektiků.

IV. Historický vývoj pojmu LMD, ADHD, ADD. Etiologie a symptomatika, diagnostika a reedukace. Porovnání pojmů. Specifické obtíže žáků sekundárním a vyšším sekundárním vzdělávání.

V. Téma Dospělí jedinci se SPU a CH. Systém péče o jedince se SPU. Společenské instituce v České republice a v zahraničí. Právní normy.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Antonín Šedivý, Ph.D. (24.11.2014)
Gramotnost v sociální práci - Zimní semestr 2014/2015
Tematické okruhy
1. Gramotnost. Základní pojmy. Gramotnost jako civilizační jev. Faktory ovlivňující gramotnost.

2. Negramotnost ve světě. Důsledky negramotnosti.

3. Funkční negramotnost. Důsledky funkční negramotnosti. Výzkumy gramotnosti. (PISA, výzkumy UNESCO)

4. Výchova v rodině jako prevence negramotnosti a funkční negramotnosti.

5. Gramotnost - vzdělávací systém v České republice a v zahraničí.

6. Gramotnost v českém vzdělávacím systému (čtenářská, matematická, přírodovědná, environmentální a další).

7. Metody vyučování čtení.

8. Prevence a odstraňování negramotnosti (funkční n.) Příčiny obtíží při osvojování čtení. Metodika reedukace čtenářských obtíží v oblasti dekódování i porozumění. Práce s textem.

9. Kognitivní procesy a jejich význam při osvojování gramotnosti.

10. Specifické poruchy učení jako jedna z příčin negramotnosti.

11. Předmět SPU, vývoj předmětu v české republice a v zahraničí

12. Psychosociální a pedagogické obtíže jedinců se SPU (od předškolního věku do dospělosti)

13. Další témata související s poruchami učení a chování budou předmětem výuky v následujícím semestru

Požadavky k získání zápočtu
75% účast na přednáškách a též seminářích (poznatky ze seminářů mohou být zahrnuty v textu)

30% v případě ISP

Vystoupení na semináři na téma týkající se gramotnosti (týká se i studentů s ISP)

Písemně obsah vystoupení v rozsahu 3 stran.

Závěrečný test

Doporučení literatura
POKORNÁ, Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2010

PRŮCHA, Jan. kol. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009

ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003 a další vydání (2009, 2011)

Další literatura týkající se (ne)gramotnosti a funkční gramotnosti pro ZŠ i pro dospělou populaci bude uvedena v průběhu semestru.

Zahraniční literatura: Annals of Dyslexia, Perspectives of Dyslexia a další

Webové stránky: UNESCO, www.interdys.org., www.czechdyslexia.cz

Stěžejní je obsah přednášek a též seminářů!!!
Pro reedukaci pomůcky a počítačové programy: nakladatelství Tobiáš, nakladatelství DYS, Dyscentrum a další.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Antonín Šedivý, Ph.D. (24.11.2014)
Literatura:
HOLČÍK, J. Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost: k teoretickým základům cesty ke zdraví. Brno: Masarykova univerzita. 2010. 293 s.

MATĚJČEK, Z. Výbor z díla. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1056-6

POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. 4. vydání. Praha: Portál, 2010. 333 ISBN 978-80-7367-817-3.

TOŽIČKA a kol. Občanská odpovědnost ve světě globální chudoby. Praha: EDUCON. 2011, ISBN 978-80-260-0352-6

VAGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-41-4

ZELINKOVÁ, O. Dyslexie v předškolním věku? Praha: Portál, 2.vydání 2012. 200 s. ISBN 978-80-262-0194-6.

ZELINKOVÁ, O. Čedík, M. Mám dyslexii. Praha: Portál, 2013. 144 s. ISBN 978-80-262-0349-0

ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: nástroje pro prevenci, nápravu a integraci. 3. vydání. Praha: Portál, 2011. 208 s. ISBN 978-80-262-0044-4.

ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. 11. vyd. [zcela přepracované a rozšířené]. Praha: Portál, 2009. 264 s. ISBN 978-80-7367-514-1.

www.rvp.cz

www.csicr.cz

www.unesco.com

www.oecd.com

Dále: Zahraniční literatura: Annals of Dyslexia a další

Časopis Perspectives (vydává International Dyslexia Association)

Webové stránky České společnosti "Dyslexie", www.czechdyslexia.cz. Obsahují Sborníky příspěvků, informace a aktuality společnosti.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK