Poslední úprava: HAJKOVAV/PEDF.CUNI.CZ (26.09.2010)
Předmět zahrnuje tematické oblasti - problematika tělesné odlišnosti: tělové schema, sebepojetí a
psychosociální obraz tělesně postiženého jedince, kognitivní zpracování tělesné odlišnosti, kognitivní disonance, sociální
hodnocení tělesně postižených, společenské postojové stereotypy, mechanismus vzniku znevýhodněné minority a její
charakteristika, problematika omezení hybnosti, objektivní a subjektivní hodnota motoriky v průběhu ontogeneze, syndrom
imobility, problematika centrálních poruch hybnosti, komunikační aspekty tělesného postižení, znevýhodnění v pohybu jako
otázka práv, deklaratorní vyjádření a legislativní zakotvení práv tělesně postižených, socializace osob s těl.postižením,
sebeurčující život, životní autonomie, soběstačnost, kvalita života osob tělesným postižením, asistence tělesně postiženým
osobám, nové trendy v podpoře samostatnosti těl.postižených, paliativní péče, hospicová péče, systém péče a podpory
tělesně postižených včetně systému vzdělávání v ČR, etické aspekty práce s tělesně postiženými, vlivy bioetiky a
biopolitiky, problematika euthanasie, genetické selekce a reprodukce vrozených vývojových vad.
Poslední úprava: HAJKOVAV/PEDF.CUNI.CZ (26.09.2010)
Classes are with the following content - problems of physical diversity: body scheme, self
concept and psychosocial image of persons with physical impairment, cognitive processing of physical diversity, cognitive
disonance, social evaluation of people with physical impairment, social approach stereotypes, mechanism of disadvantage
minority development and its characteristic, problems of hipokinesia, objective and subjective motor assessment within
ontogenesis, immobility syndrom, problems of central motor impairments, communication aspects of physical impairment,
disadvantage in movement as a question of rights, declarations and legislation of rights for people with physical impairment,
socialization of persons with physical impairment, self-determination of life, life autonomy, self- sufficiency, quality of life of
persons with physical impairment, assistance, new trends of self-sufficiency support, palliative care, hospice care, system of
support of persons with physical impairment including system of education in the CR, ethical aspects of work with people
with physical impairment, bioethical and biopolitical influences, problems of euthanasia, genetic selections and reproduction
of developmental impairments.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (09.09.2017)
Znalost základní problematiky života osob s tělesným postižením, orientace v problematice (bez)bariérovosti a v oblasti příslušné legislativy.
Literatura
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (09.09.2017)
HÁJKOVÁ , V., STRNADOVÁ , I. (eds.): Zředěný život. Léčebné, psychosociální a vzdělávací aspekty progresivních onemocnění. EPOCHA & Somatopedická společnost: Praha 2011
KOČOVÁ, H. a kol. Spinální svalová atrofie v souvislostech. Praha: Grada Publishing, 2017.
TROJAN,S.,DRUGA,R.,PFEIFFER, J, VOTAVA,J: Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka - třetí, přepracované a doplněné vydání, Praha: Grada, 2001, ISBN 80-247-1296-2
VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 2006
Metody výuky
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (09.09.2017)
Přednáška a diskuze nových poznatků, rozbor videodokumentů.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: HUBALOVA/PEDF.CUNI.CZ (24.10.2011)