PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Interdisciplinární přístupy k jazyku a jeho užívání – seminář - ABO700103
Anglický název: Interdisciplinar Approaches to Language and Its Use – seminar
Zajišťuje: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Ivan Kafka (04.09.2019)
Seminář doplňuje kurz Interdisciplinary Approaches to Language and Its Use. Seminář je založen na četbě klíčových textů jednotlivých výzkumných oblastí, které se představují na přednášce.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Ivan Kafka (04.09.2019)

PROGRAM V ZIMNÍM SEMESTRU (L. Saicová Římalová)

Četba je směřována ke dvěma okruhům:

a)     Vybrané principy konceptualizace, propojení s kulturou, tělesností, neverbální sférou.

b)     Aplikace vybraných teorií kognitivních a pragmatických při analýze diskursu.

Na závěr budeme diskutovat o kombinaci teorií v aplikaci na gramatiku v textu T. Nesseta.

 

Cienki, A. (1998): STRAIGHT: An image schema and its metaphorical extensions. Cognitive Linguistics, 9, č. 2, s. 107–149.

Kövecses, Z. – Palmer, G. B. – Dirven, R. (2002): Language and emotion: The interplay of conceptulaization with physiology and culture. In: R. Dirven – Pörings, R. (eds.): Metaphor and metonymy in comparison and contrast. Berlin – New York: Mouton de Gruyter, s. 133–159.

Gibbs, Jr., R. W. (2017): Metaphor wars. Cambridge et al.: CUP. – kapitola Conceptual metaphors in multimodal experience, s. 222–261.

Musolff, A. (2017): Metaphor, irony and sarcasm in public discourse. Journal of Pragmatics, 109, s. 95–104.

Sorin, S. (2017): The pragmatics of manipulation: Exploiting im/politeness theories. Journal of Pragmatics, 121, s. 132–146.

Nesset, T. (2001): How pervasive are sexist ideologies in grammar? In: R. Dirven – B. Hawkins – E. Sandikciouglu (eds.): Language and ideology I. Amsterdam – Philadelphia: John Benjamins, s. 197–226.

 

Program může být upraven podle zájmu zúčastněných.

Texty budou zúčastněným k dispozici.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: UCJSAICO (31.01.2018)

Četba zadaných textů, aktivní účast na semináři, odevzdání kritického shrnutí přečteného odborného textu. 

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Ivan Kafka (04.09.2019)

Zimní semestr 2019/2020  (L. Saicová Římalová)

1. Úvodní seminář (1. týden semestru, dále se pak semináře konají po 14 dnech)

2. Konceptualizace I - představová schémata (Cienki)

3. Konceptualizace II - vztahy jazyka a nejazykové zkušenosti (Kövecses a kol.)

4. Metafora  v jazyce a mimo něj (Gibbs)

5. Analýza diskursu - aplikace kombinace přístupů a pojmů (Musolff)

6. Pragmatika - manipualce, zdvořilost, nezdvořilost (Sorin)

7. Aplikace kombinace přístupů a pojmů na gramatiku (Nesset)

 

Vstupní požadavky
Poslední úprava: Mgr. Ivan Kafka (04.09.2019)

K účasti je potřeba schopnost číst odborné texty v angličtině, vlastní výuka probíhá v češtině.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK