Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (28.01.2021)
Předmět otevírá problematiku spojenou s možnostmi realizace metod aktivního sociálního učení v práci s dětmi a dospělými. Demonstruje metodické principy, které lze používat v osobnostně sociální výchově. Studenti si osvojují metody, jak vytvářet pozitivní psychosociální klima ve skupině. Formou workshopu si upevňují sociální kompetence.
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (24.05.2019)
The course opens the problems connected with the possibilities of the implementation of methods of active social learning in work with children and adults. It demonstrates methodological principles that can be used in personality social education (drama methods, value charts, psychosocial games). Students learn methods of creating a positive psychosocial climate in a group. Through a workshop, they strengthen the social competences.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (28.01.2021)
Cílem kurzu je seznámit studenty se specifiky aktivního sociálního učení a rozvinout didaktické kompetence v oblasti OSV.
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (24.05.2019)
The course opens the problems connected with the possibilities of the implementation of methods of active social learning in work with children and adults. It demonstrates methodological principles that can be used in personality social education (drama methods, value charts, psychosocial games). Students learn methods of creating a positive psychosocial climate in a group. Through a workshop, they strengthen the social competences.
Deskriptory
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (29.01.2021)
V podmínkách distanční výuky bude předmět realizován kombinací on-line výuky a reflektovaných úkolů, které budou východiskem seminární práce.
On-line výuka v ZOOM, aktuální komunikace a materiály v MOODLe tohoto předmětu včetně odkazů a přístupu na on-line setkání v ZOOM.
Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (10.12.2018)
Bendl, S. a kol. (2015). Vychovatelství: učebnice teoretických základů oboru. Praha: Grada.
Činčera, J. (2007). Práce s hrou pro profesionály. Praha: Grada Publishing, a.s.
Činčera, J., Kaplánek, M., & Sýkora, J. (Eds.). (2009). Tři cesty k pedagogice volného času. Brno: Tribun EU.
Gymnasion: časopis pro zážitkovou pedagogiku
Franc, D., Zounková, D., Martin, A. (2007). Učení zážitkem a hrou. Brno: Compruter Press
Gintel, A. (1984). V roli instruktora. In Prázdniny se šlehačkou: malá instruktorská čítanka: inspiromat pro chvíle bezradnosti. Praha: Mladá fronta.
Holec, O., & kol. (Ed.). (1994). Instruktorský slabikář. Prázdninová škola Lipnice a Nadace ROS.
Paulusová, Z. (2004). Smysl a význam dramaturgie při přípravě akcí zážitkové pedagogiky. Gymnasion: časopis pro zážitkovou pedagogiku, 1, s. 85-89
Pelikán, J. (2009). Fenomén výchova. In Průcha, J. (Ed.). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál.
Pokorný, A. (2007). Bezpečnost při uvádění her. In Zlatý fond her III. PŠL. Praha: Portál
PŠL: Andresová, Z., Kučerová, T., Trčková, R. (2013). Klíčení – příběh a řemeslo: zážitková pedagogika na kurzech pro žáky základních škol. Praha: Prázdninová škola Lipnice. Dostupné: https://www.psl.cz/material
Srb, V., & Švec, J. (2007). Jak na osobnostní a sociální výchovu? Výchozí příručka k metodikám OSV (Vyd. 2). Praha: Projekt Odyssea.
Valenta, J. (2013). Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada.
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (29.01.2021)
seminární práce Kurikulum OSV ve vazbě na skupinu; 2 opravné termíny
V podmínkách distanční výuky bude předmět realizován kombinací on-line výuky a reflektovaných úkolů, které budou východiskem seminární práce.
On-line výuka v ZOOM, aktuální komunikace a materiály v MOODLe tohoto předmětu včetně odkazů a přístupu na on-line setkání v ZOOM.
Sylabus -
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (28.01.2021)
pozitivní psychosociální klima ve skupině
rozvoj didaktických dovedností v OSV
možnoti hry v rámci širších výchovných programech
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (24.05.2019)
Content definition: 1. Creating a positive psychosocial climate in a group of children and youth. 2. Workshop - Strengthening Social Competence 3. Social ethical games usable within the broader educational programs.