PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Ergoterapie - Psychosociální přístupy - B00333 (Ergoterapie)
Anglický název: Occupational Therapy - Psychosocial Approaches
Zajišťuje: Klinika rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN (11-00640)
Fakulta: 1. lékařská fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
Body: 3
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/2, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 45 [hodiny]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: Mgr. Jana Pluhaříková Pomajzlová
Staré označení: 333
Poznámka: nutno dodat lékařské potvrzení
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Martin Prokeš
Mgr. Kateřina Vondrová
Atributy: Ergoterapie
Předmět pro elearning
Klinický předmět
Prerekvizity : B01448, B01703
Je prerekvizitou pro: B00640, B00224, B00644
Je záměnnost pro: B03174
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Jaromíra Uhlířová (04.09.2012)
Anotace předmětu: Student se v předmětu seznámí podrobněji se základními principy práce a filozofickými základy profese při práci s pacienty s psychosociálními problémy. - seznámení se základními psychiatrickými diagnózami a s přístupy ergoterapie ke klientům s danou diagnózou a v daném období nemoci - pojem duševní zdraví a stigmatizace, jednotlivé modely a přístupy, COPM, MOHO - seznámení s organizacemi, které poskytují služby klientům s duševním onemocněním - základní náhled do neverbálních a psychoterapeutických technik, psychoterapeutické výcviky - práce ergoterapeuta v akutní a následné péči (chráněné dílny apod.) - rodinná terapie, syndrom vyhoření
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Vondrová (20.09.2019)

Výukové cíle: student prokáže:

- schopnost propojit základní principy práce a filozofické základy profese s prací s pacienty s psychosociálními problémy

- schopnost propojit základní ergoterapeutické modely a teoretické přístupy s praxí

- schopnost komplexnější analýzy aktivit, popsat proces aktivity, kognitivní, psychodynamickou, sociální a kulturní dimenzi aktivity

- znalost skupinové terapie, dynamiky skupiny, rolí ve skupině

- povědomí o vlivu stresu na chování, na práci terapeuta

- základní znalosti o neverbálních terapeutických postupech a expresivních technikách

- schopnost uplatnit komunikační dovednosti při praktických cvičeních zaměřených na nácvik komunikace s klientem

Sylabus
Poslední úprava: Ing. Vladislava Kohútová (22.04.2020)

Duševní zdraví, wellbeing, stres - vulnerability model, resilience (odolnost) a práce se zranitelností (vulnerabilitou), prevence a udržení duševního zdraví (Occupational balance).

Duševní onemocnění, stigma duševní nemoci, sebestigmatizace, přístup k lidem s duševním onemocněním a jejich blízkým s ohledem na typ duševních obtíží.

Klasifikace duševních onemocnění, základní rozdělení psychiatrických diagnóz

Zotavení - základní vysvětlení konceptu, principy, fáze zotavení.

Muzikoterapie - základní přístupy.

Neverbální a expresivní techniky.

Arteterapie - rozdělení, význam, uplatnění.

Taneční a pohybová terapie.

Skupinová a individuální terapie, rodinná terapie.

Ergoterapeutický proces v práci s lidmi s duševním onemocněním - hodnocení, plánování a intervence. Základy individuálního plánování, na osobu zaměřený přístup

Přehled základních ergoterapeutických přístupů a modelů praxe v práci s lidmi s duševním onemocněním

Behaviorální a kognitivně behaviorální rámec vztahů.

Psychoanalytický a humanistický rámec vztahů.

Zásady a základy komunikace.

Přehled základních psychoterapeutických systémů.

Psychologický přístup k pacientům/klientům.

Vztah mezi terapeutem a klientem, pracovní aliance, úskalí, paradoxy (přenos, protipřenos). Syndrom vyhoření.

Možnosti ergoterapeutické intervence u osob s psychosociální dysfunkcí.

Role ergoterapeuta a možnosti intervencí v intramurálních službách. Krizová intervence, role ergoterapeuta v akutní fázi psychického onemocnění.

Role ergoterapeuta a možnosti intervencí v extramurálních (komunitních) službách

Systém péče o lidi s duševním onemocněním, reforma psychiatrické péče, poskytované sociální a zdravotní služby pro osoby s duševním onemocněním

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Vondrová (20.09.2019)

POVINNÁ LITERATURA:

BEER, M. D.; PEREIRA, S. M.; PATON, C. Intenzivní péče v psychiatrii. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2005. 296 s. ISBN 80-247-0363-7.

BRYANT, W., FIELDHOUSE, J., BANNIGAN, K, CREEK, J., LOUGHER, L. Creek´s Occupational Therapy and Mental Health. 5th ed. London: Churchill Livingstone Elsevier Health Sciences, 2014. 522 s. ISBN 978-0-7020-4589-9.

BROWN, C. Occupational Therapy Practice Guidelines forAduts with Serious Mental Illness. 1st ed., USA: American Occupational Therapy Association, 2012. 115 s. ISBN: 1569003319.

CREEK, J.; LOUGHER, L. Occupational Therapy and Mental Health. 4th ed. London: Churchill Livingstone Elsevier Health Sciences, 2008. 601 p. ISBN 978-0-443-10027-7.

FINLAY, L. The Practice of Psychosocial Occupational Therapy. 3rd ed. Cheltenham UK: Nelson Thornes Ltd., 2004. 290 p. ISBN 074877257X/978-0-7487-7257-5/0-7487-7257-X.

HAGEDORN, R. Practice in Foundations for Occupational Therapy. Churchill Livingstone 1997

HOSKOVCOVÁ, S.: Psychosociální intervence. Karolinum, Praha, 2009, ISBN 9788024616261 997

DUŠEK, K., VEČEŘOVÁ- PROCHÁZKOVÁ, A. Diagnostika a terapie duševních poruch. 2.,přepracované vydání, 2015. 648 s. ISBN 978-80-247-4826-9.

Christiansen, CH. H.; Baum, C. M.; Bass-Haugen, J. Occupational Therapy: Performance, Participation, and Well-Being. 3th ed. USA: SLACK Incorporated, 2005. 653 p. ISBN 1556425309, 9781556425301.

JELÍNKOVÁ, J.; KRIVOŠÍKOVÁ, M.; ŠAJTAROVÁ, L. Ergoterapie. 1. vyd. Praha: Portál, 2009. 272 s. ISBN 978-80-7367583-7.

KIELHOFNER, G. Model of Human Occupation, Theory and Application. 4th ed. Baltimore, USA: Lippincott Williams and Wilkins, 2008. 565 p. ISBN 978-0-7817-6996-9.

KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. 4. vyd. Praha: Portál, 2000. 147 s. ISBN 80-7178-429-X.

KRIVOŠÍKOVÁ, M. Úvod do ergoterapie. 1.vyd. Praha: Grada Publishing, 2011. 364 s. ISBN 978-80-247-2699-1.

MARKOVÁ, E.; VENGLÁŘOVÁ, M.; BABIAKOVÁ, M. Psychiatrická ošetřovatelská péče. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2006. 352 s. ISBN 80-247-1151-6.

PĚČ, O.; PROBSTOVÁ, V. a kol. Psychózy - psychoterapie, rehabilitace a komunitní péče. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Triton, 2009. 256 s. ISBN 978-80-7387-253-3.

PROCHASKA, J. O.; NORCROSS, J. C. Překlad: ŠTĚPO, J. Psychoterapeutické systémy – průřez teoriemi. 4. vyd. Praha: Grada Publishing, 1999. 479 s. ISBN 80-7169-766-4.

RIDGWAY, P. a kol. Cesty k zotavení. 1. vyd.  Praha: CMHCD, 2015. (k zakoupení  na http://www.cmhcd.cz/centrum/galerie/cesty-k-zotaveni/)

SLADE, M.: Evidence in Mental Health Care. Amazon, 2007

ŠVESTKOVÁ O., SLÁDKOVÁ P. a kol. 2013: Ergoterapie - skripta pro studenty bakalářského oboru Ergoterapie na 1.

Lékařské fakultě Univerzity Karlovy. vydavatel: Univerzita Karlova Praha, 1. Lékařská fakulta v rámci projektu OPPA

CZ.2.17/ 3.1.00/ 34141, str. 1 - 197. ISBN 978-80-260-4100-9.

TOWNSEND, E. A.; POLATAJKO, H. J. Enabling occupation II: Advancing an Occupational Therapy Vision for Health, Well-Being, and Justice Through Occupation. 1st ed. Canada: Canadian Occupational Therapy Association, 2007. 418 p. ISBN 978-1-895437-76-8.

ÚLEHLA, I. Umění pomáhat. 3. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2005. 128 s. ISBN 80-86429-36-9.

Umíme se domluvit, aneb co potřebuje člověk s duševní poruchou při jednání na úřadě i jinde. Rady pro zlepšení komunikace. 2. aktualizované a doplněné vydání. Kolektiv autorů, Praha: Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví, 2014, www.cmhcd.cz

 

DOPORUČENÁ LITERATURA:

Anthony, W.; Cohen, M.; Farkas, M.; Gagne, Ch. Psychiatric Rehabilitation. 2nd ed. Boston USA: Center for Psychiatric rehabilitation, Trustees of Boston University, 2002. 406 p. ISBN 1-878512-11-0.

ASHER, I. E. et al. Occupational Therapy Assessment Tools, an Annotated Index. 3th ed. Bethesda, USA: AOTA Press, 2007. 787 p. ISBN 978-1-56900-236-0.

BAER, L.; BLAIS, M. A. Handbook of Clinical Rating Scales and Assessment in Psychiatry and Mental Health. Humana Press, USA, 2010. 320 p. ISBN 978-1-58829-966-6.

BROWN, C.; STOFFEL, V. C.; MUÑOZ, J. P. Occupational Therapy in Mental Health, A Vision for Participation. 1st ed. Philadelphia, USA: F. A. Davis Company, 2011. 811 p. ISBN 987-0-8036-1704-9.

CAMPBELL, J.; SLAVÍK, J. Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. 2. vyd. Praha: Portál, 2000. 199 s. ISBN 978-80-7178-428-9.

Cara, E.; MacRAE, A. Psychosocial Occupational Therapy: an Evolving Practice., 3rd ed. New York

DAVIDO, R.: Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál,  2001. 208 s. ISBN 978-80-7367-415-1

DAVIDSON, L. et al. Praktický průvodce praxí orientovanou na zotavení. Psychiatrická nemocnice Bohnice, 2017. ISBN 978-80-906574-0-3

DUNCAN, E.A.S. Foundations for Practice in Occupational Therapy. 5th ed.,London: Elsevier Health Sciences, 2013. ISBN 978 0 7020 5312 2

EVERETT, T., DONAGHY, M., FAEVER, S.: Interventions for Mental Health: An Evidence Based Approach for Physiotherapists and Occupational Therapists. London: Elsevier Health Sciences, 2003. 312 s. ISBN 0750649658

GERLICHOVÁ, M. Muzikoterapie v praxi: Příběhy muzikoterapeutických cest. Grada, Praha 2014.

Greenberg, J.; TRÁVNÍČEK, L.; MARLINOVÁ, O.; TRÁVNÍČKOVÁ, L. Neslibovala jsem ti procházku růžovým sadem. Triton, 1998. 277 s. ISBN 8-85875-52-7.

GORDON, B. Tančím tak rychle, jak dokážu, PORTÁL, Praha 2008

HAVRDOVÁ, Z.; HAJNÝ, M. Praktická supervize, Průvodce supervizí pro začínající supervizory, manažery a příjemce supervize. Praha: Galén, 2008. 213 s. ISBN 978-80-7262-532-1.

HOLLANDER, D., WILKEN, J.P. Podpora zotavení a začleňování. Úvod do metodiky CARe. Psychiatrická nemocnice Bohnice, 2016. ISBN 978-80-260-9945-1.

HÖSCHL, C.; LIBIGER, J.; ŠVESTKA, J. (eds) Psychiatrie. Praha: Tigis, 2002. 895 s. ISBN 8090013015, 9788090013018.

IWAMA, M. K. Kawa Model: Culturally Relevant Occupational Therapy. 1st ed. Philadelphia: Elsevier Churchill Livingstone, 2006. 260 p. ISBN 0443102341, 978-0443102349.

MEZINÁRODNÍ KLASIFIKACE NEMOCÍ, 10. REVIZE. Duševní poruchy a poruchy chování. Popis klinických příznaků a diagnostická vodítka. 1. vyd. Praha: Psychiatrické centrum Praha, 1992. 282 s. ISBN 80-85121-37-9.

PAČESOVÁ, M.: Lékař, pacient a Michal Balint. Triton 2004

Pěč, O.; Šelepová, P.; Čechová, D. et al. HoNOS: Hodnocení zdravotního stavu (Péče o duševní zdraví – Metody hodnocení). Praha: Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví, 2007. ISBN 978-80-254-1182-7.

PONĚŠICKÝ, J.: Psychosomatika pro lékaře, psychoterapeuty i laiky. Triton, Praha 2002

PRAŠKO, J.; MOŽNÝ, P.; ŠLEPECKÝ, M. Kognitivně behaviorální terapie psychických poruch. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Triton, 2007. 1063 s. ISBN 978-807254-865-1.

ŠICKOVÁ-FABRICI, J. Základy arteterapie. 1. vyd. Praha: Portál, 2016. 336 s. ISBN 978-80-262-1043-6.

VODÁČKOVÁ, D. Krizová intervence. 1. vyd. Praha: Portál, 2007. 544 s. ISBN 80-7367-342-8.

VODÁČKOVÁ, D., BROŽ, F. Krizová intervence v kazuistikách. 1. vyd. Praha: Portál, 2014. 168 s. ISBN 978-80262-0811-2.

Stigma a diskriminace očima právníků. Kolektiv autorů, Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví, 2018, www.cmhcd.cz

Standardy kvality sociálních služeb. MPSV[online]. 2006 [cit. 2013-3-19]. Dostupné na WWW: http://www.mpsv.cz/cs/5963

Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Vondrová (20.09.2019)

Vedoucí předmětu: Mgr. Jana Pluhaříková Pomajzlová, Mgr. Martin Prokeš

Mgr. Jana Pluhaříková Pomajzlová - jana.pluharikova.pomajzlova@gmail.com

- Mgr. Prokeš - prokesm@gmail.com

 

Další vyučující:

- Bc. et Bc. Zuzana Rodová, M.Sc. - zuzana.rodova@lf1.cuni.cz

- PhDr. Markéta Gerlichová, Ph.D. - marketa.gerlichova@lf1.cuni.cz

- Mgr. Kateřina Rybářová - katerina.rybarova@lf1.cuni.cz

- MUDr. Gueye - tereza.gueye@lf1.cuni.cz

 

Výuka proběhne v akademickém roce 2019/2020 v rozsahu celkem 45 hodin na Klinice rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN.

 

Metody výuky:

přednášky, praktická cvičení, skupinová práce, seminář, samostatná práce, exkurze

 

Témata:

1.) Duševní zdraví, wellbeing, stres - vulnerability model, resilience (odolnost) a práce se zranitelností (vulnerabilitou), prevence a udržení duševního zdraví (Occupational balance).

2.) Duševní onemocnění, stigma duševní nemoci, sebestigmatizace, přístup k lidem s duševním onemocněním a jejich blízkým s ohledem na typ duševních obtíží.

3.) Klasifikace duševních onemocnění, základní rozdělení psychiatrických diagnóz

4.) Zotavení - základní vysvětlení konceptu, principy, fáze zotavení.

5.) Muzikoterapie - základní přístupy.

6.) Neverbální a expresivní techniky.

7.) Arteterapie - rozdělení, význam, uplatnění.

8.) Taneční a pohybová terapie.

9.) Skupinová a individuální terapie, rodinná terapie.

10.) Ergoterapeutický proces v práci s lidmi s duševním onemocněním - hodnocení, plánování a intervence. Základy individuálního plánování, na osobu zaměřený přístup

11.) Přehled základních ergoterapeutických přístupů a modelů praxe v práci s lidmi s duševním onemocněním

12) Behaviorální a kognitivně behaviorální rámec vztahů.

13.) Psychoanalytický a humanistický rámec vztahů.

14.) Zásady a základy komunikace.

15.) Přehled základních psychoterapeutických systémů.

16.) Psychologický přístup k pacientům/klientům.

17.) Vztah mezi terapeutem a klientem, pracovní aliance, úskalí, paradoxy (přenos, protipřenos). Syndrom vyhoření.

18.) Možnosti ergoterapeutické intervence u osob s psychosociální dysfunkcí.

19.) Role ergoterapeuta a možnosti intervencí v intramurálních službách. Krizová intervence, role ergoterapeuta v akutní fázi psychického onemocnění.

20.) Role ergoterapeuta a možnosti intervencí v extramurálních (komunitních) službách

21.) Systém péče o lidi s duševním onemocněním, reforma psychiatrické péče, poskytované sociální a zdravotní služby pro osoby s duševním onemocněním.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Vondrová (20.09.2019)

Předmět je zakončen zápočtem.

 

Podmínky k získání zápočtu:

- min.80% prezence (povoleny 3 absence)

- aktivní účast na výuce

- zpracování seminární práce na zadané téma (prezentace kazuistiky; bude upřesněno na první přednášce)

- písemný test

- k získání zápočtu má student 3 pokusy.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK