|
|
|
||
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (08.01.2012)
|
|
||
Poslední úprava: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (07.05.2009)
Seznámení s teoretickými koncepty problematiky specifických vývojových poruch, přičemž zdůrazňován bude současný stav poznání, vývojový kontext té které poruchy, začlenění specifických poruch učení a chování do školského a poradenského kontextu a interdisciplinární přístup k řešení problematiky. |
|
||
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (08.01.2012)
Literatura k prvnímu bloku: ADAMS, M. J. Beginning to read : Thinking and Learning abour Print. Massachusetts, the MIT Press, 1994. CUMMINGS, R.; FISHER, G. The school survival Guide for Kids with LD. Mineapolis, Free Spirit Publishing, 1991. Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-IV-TR.. Washington, DC: American Psychiatric Association, 2000. Duševní poruchy a poruchy chování. 10. revize. Praha: Psychiatrické centrum, 1992. FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997. GREEN, L. Lerning disabilities and your children. New York, 1997. HELUS, Z., HRABAL, V., KULIČ, V., MAREŠ, J.: Psychologie školní úspěšnosti žáků. Praha: SPN, 1979. KIRBIOVÁ, A. Nešikovné dítě. Dyspraxie a další poruchy motoriky. Praha: Portál, 2000. MATĚJČEK, Z. Dyslexie - specifické poruchy čtení. Jinočany: H + H, 1995. MATĚJČEK, Z. K definici dyslexie. In Specifické poruchy učení a chování. Sborník 1996. Praha: Portál, 1997, s. 18?21. MERTIN, V. Fonologický model poruch čteni. In Psychologické problémy člověka v měnícím se světě I. Acta universitatis carolinae. Philosophica et historica. Studia psychologica IX. Praha: UK Karolinum, 2001, s. 165?174. MICHALOVÁ, Z. Didaktogenní poruchy učení u dětí. In Specifické poruchy učení a chování. Sborník 2000. Praha: Portál, 2000, s. 102?110. NOVÁK, J. Dyskalkulie: specifické poruchy počítání. Litomyšl: Augusta, 1997. POKORNÁ, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997. Reid, G. Dyslexia. New York: John Wiley & Sons, 1999. RIEFOVÁ, S. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha: Portál, 1999. SNOWLING, M.J. DYSLEXIA. Blackwell Publisher, 200. STRAKOVÁ, J. a kol. Vědomosti a dovednosti pro život: Čtenářská, matematická a přírodovědná gramotnost patnáctiletých žáků v zemích OECD. Praha: Ústav pro informace ve vzdělání, 2002. VÁGNEROVÁ, M.: Psychologie školního dítěte. Praha: UK HTF, 1995. VÁGNEROVÁ, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum, 2005. WILDOVÁ, R. Vybrané didaktické problémy výuky počátečního čtení. In Specifické poruchy učení a chování Sborník 2005. Praha: IPPP ČR, 2006. ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003.
Literatura ke druhému bloku: KUCHARSKÁ, A. Specifické poruchy učení v systému pedagogicko-psychologického poradenství. Pedagogika, 1996, mimořádné číslo. Psychologické služby škole. KUCHARSKÁ, A. (ed.). Specifické poruchy učení a chování. Sborník l996, 1997/98, 1999, 2000, 2005. KUCHARSKÁ, A. Metodika práce výchovného poradce v oblasti specifických poruch učení. Brno: MU Centrum pro další vzdělávání, 2002. KUCHARSKÁ, A. Prevence, intervence a terapie specifických poruch učení. In Hadj-Moussová, Z. (ed). Pedagogicko-psychologické poradenství III. Intervence. Praha: UK PedF, 2003, s. 116-155. MATĚJČEK, Z. Dyslexie - specifické poruchy čtení. Jinočany: H + H, 1995. MATĚJČEK. Z.: Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN, 1991. MEDLÍNOVÁ, B. ŽÁČKOVÁ, H. Některé problémy v integraci žáků se SPU ? od diagnostiky k poskytnutí péče. (interní metodický materiál pro PPP) MERTIN, V. Individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 1995. MERTIN, V.; KUCHARSKÁ, A. Od diagnostických kritérií specifických poruch učení k poskytování péče všem potřebným dětem. Praha : Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2007. SHAYWITZ, S.E., SHAYWITZ, B.A. Science Informing Policy: The National Institute of child Health and Human Development´s Contribution to Reading. Pediatrics, 2002, vol. 109, s. 519? 521. ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací plán. Praha: Portál, 2001. Zařazování žáků se specifickými poruchami učení do režimu speciálního vzdělávání ? individuální integrace do specializované třídy. Praha: Česká školní inspekce, 2005 [online] [cit.2007-04-09].Dostupné na WWW: http:// www.csicr.cz/upload/zarazovani_zaku_se_specifickymi_poruchami_uceni_do_rezimu_specialniho_vzdelavani.pdf
LIteratura ke třetímu bloku: ERIKSON, E.H. Osm věků člověka. Praha: Propsy, 1995. ERIKSON, E.H. Dětství a společnost. Praha: Argo, 2002. KUCHARSKÁ, A. Nespecifické výukové problémy. In Pedagogicko-psychologické poradenství I. Vybrané problémy. Praha: UK PedF, 2005. KUCHARSKÁ, A. Vývojové ukazatele čtení a psaní na konci předškolního věku v době nástupu do školy. Příspěvek k problematice ?rizika dyslexie?. Disertační práce. Praha: PedF UK, 2006. KUCHARSKÁ, A. Riziko dyslexie. Zpravodaj Pedagogicko-psychologické poradenství : Etika v péči o klienta. Praha: IPPP ČR, 2007, č. 48, s. 28?44. LAZAROVÁ, B. Prediktivní baterie čtení: Andre Inizan. Praha: IPPP ČR, 1999. MATĚJČEK, Z., VÁGNEROVÁ, M. (ed.). Sociální aspekty dyslexie. Praha: UK Karolinum 2006. MATĚJŮ, P., STRAKOVÁ, J. et al. Nerovné šance na vzdělání. Praha: Academia, 2006. MERTIN, V., Dyslexie u dospělých. In A. Kucharská (ed.) Specifické poruchy učení a chování. Praha: Portál, 1998, str. 54?63. MERTIN, V. Podpora a rozvoj čtenářských dovedností v předškolním věku. In Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2003a, s. 121?130. MERTIN, V. Přínos rodiny k rozvoji čtenářských dovedností u dětí. In Šulová, L., Zaouche-Gaudron, C. (Eds.): Předškolní dítě a jeho svět. Praha: Karolinum, 2003b, str. 295?310. MERTIN, V. Studenti s poruchami učení na vysoké škole. Pražské sociálně vědní studie, 2007, no. 19. MERTIN, V. Čtvrtina dětí nastupuje do škol o rok později. Rodina a škola, 2006, roč. LIII, no. 1, s. 14?17. SCHINDLER, R. Nová maturitní zkouška pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Metodický materiál pro pracovní skupinu k maturitní zkoušce. Praha: UIV a CERMAT, 2005. SINDELAROVÁ, B. Předcházíme poruchám učení: Soubor cvičeni pro děti v předškolním roce a v první třídě. Praha: Portál, 1996. ŠVANCAROVÁ, D., KUCHARSKÁ, A. Test rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky. Praha: Scientia, 2001.
Literatura ke čtvrtému bloku: CIMLEROVÁ, P., CHALUPOVÁ, E., POKORNÁ, D. Diagnostika specifických poruch učení u adolescentů a v dospělosti. Praha: IPPP, v tisku. FUCHS, D., FUCHS, L. S. Introduction to Response to Intervention: What, why, and how valid is it? Reading Research Quarterly, 2006, vol. 41, no. 1, s. 93?99. KUCHARSKÁ, A.; SLAVÍKOVÁ, I.; LEPOVÁ, R. Diagnostická kritéria pro specifické poruchy učení a chování. Příloha Sborníku 1994. Praha: IPPP ČR, 1994. KUCHARSKÁ, A. Diagnostika specifických poruch učení. In kol. Obligatorní diagnózy v PPP. Praha: IPPP, 2007. LAZAROVÁ, B. Prediktivní baterie čtení: Andre Inizan. Praha: IPPP ČR, 1999. MATĚJČEK, Z. a kol. Zkouška čtení. Bratislava: Psychodiagnostika, 1987. MATĚJČEK, Z. Dyslexie - specifické poruchy čtení. Jinočany: H + H, 1995. MATĚJČEK. Z.: Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN, 1991. MATĚJČEK, Z. Kritéria pro hodnocení specifických poruch učení. In Diagnostická kritéria pro specifické poruchy učení a chování : Příloha Sborníku Specifické poruchy učení a chování 1994. Praha: IPPP 1994, s. 17?28. MARTINCOVÁ, N. Diagnostika vývojových poruch učení a chování. In Diagnostická kritéria pro specifické poruchy učení a chování: Příloha Sborníku Specifické poruchy učení a chování 1994. Praha: IPPP 1994, s. 37?41. MERTIN, V. Diagnostická kritéria pro specifické vývojové poruchy učení a chování. In Diagnostická kritéria pro specifické poruchy učení a chování: Příloha Sborníku Specifické poruchy učení a chování 1994. Praha: IPPP, 1994, s. 28?36. MERTIN, V. Rozdíl mezi IQ a ČQ jako jedno z kritérií diagnózy dyslexie. Výchovné poradenství, 2002, no. 31, s. 9?12. MERTIN, V. Modifikace testování dětí se SPU. Zpravodaj Pedagogicko-psychologické poradenství, březen 2006, no. 45, s. 27?31. MERTIN, V. Reakce na intervenci - nové kritérium při diagnostice specifických poruch učení. Pražské sociálně vědní studie, v tisku. MEYEN, E., Let´s not Confuse Test Scores with the Substance of the Discrepancy Model. Journal of Learning Disabilities, 1989, vol. 22, no. 8, s. 482?483. NOVÁK, J., Doporučení k akceptování základních kritérií pro stanovení diagnostických závěrů u vývojových dyslexií, dysgrafií a vývojových dyskalkulií. In Diagnostická kritéria pro specifické poruchy učení a chování: Příloha Sborníku Specifické poruchy učení a chování 1994. Praha: IPPP 1994, s. 42. NOVÁK, J. Vyšetření matematických schopností u dětí. Brno: Psychodiagnostika, 1997. NOVÁK, J. Diagnostika specifických poruch učení v českém jazyce. Psychodiagnostika: Brno, 2002. POKORNÁ, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997. SVOBODA, M.; KREJČÍŘOVÁ, D.; VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2002. ŠVANCAROVÁ, D.; KUCHARSKÁ, A. Test rizika čtení a psaní pro rané školáky. Praha: Scientia, 2001. VÁGNEROVÁ, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum, 2005. ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací plán. Praha: Portál, 2001. |
|
||
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (08.01.2012)
Forma výuky - přednáška. |
|
||
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (05.12.2013)
Výstupem z předmětu je zkouška - písemná, okruhy ke zkoušce = sylabus. |
|
||
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (08.01.2012)
1. Teoretický blok
Specifické poruchy učení
Terminologické vymezení SPU
Typologie specifických poruch učení, klinický popis jednotlivých poruch
Aktuální problémy dneška
Sociální aspekty specifických poruch učení
|
|
||
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (08.01.2012)
Kurz je určen pro studenty ve 2. ročníku, prerekvizita: Pedagogická psychologie II. Navazující je povinně volitelný seminář Specifické poruchy učení - intervence, terapie, který se bude zabývat školskými intervencemi, nápravou a terapií SPU, tak jak je realizována v PPP či na jiných odborných pracovištích. |