Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (07.01.2024)
Cílem předmětu je zvýšit informovanost studentů o způsobech hodnocení v současné české škole a prostřednictvím praktických ukázek a jejich reflexi motivovat k vědomému používání široké škály metod hodnocení podporujících kvalitu výuky.
Předmět zorientuje studenty v aktuálních zahraničních i domácích trendech hodnocení žáků, ve srovnávacím kontextu poukáže na hlavní cesty rozvoje školního hodnocení a na možnosti jejich využití při zvyšování kvality vlastní výuky.
Teoretický rámec bude doplněn o konkrétní náměty, jak teoretické poznatky převést do každodenní praxe.
Propojení teorie s praxí pomocí konkrétních autentických příkladů získaných v rámci výzkumu na českých školách (didaktické materiály, videa apod.) má za cíl inspirovat studenty v jejich každodenní pedagogické činnosti, podnítit jejich zájem o učitelskou profesi a přispět ke zkvalitnění výuky.
Dílčí okruhy témat vychází mj. ze zveřejněných SZ okruhů z pedagogiky a psychologie.
Témata:
1. Školní hodnocení žáků a koncepce vzdělávání, funkce školního hodnocení, typy hodnocení dle vztahové normy, slovní hodnocení versus formativní hodnocení, koncept zpětné vazby, individuální pokrok žáka
2. Plánování výuky, stanovování cílů, taxonomie cílů
3. Kritéria hodnocení/úspěchu - jejich typy, sestavování, vazba na důkazy o /na/učení, pravidla pro poskytování zpětné vazby
4. Zjišťování aktuálního stavu porozumění žáků, respozivní výuka, klíčové otázky, reakce na chybu žáka
5. Sebehodnocení, vrstevnické učení a hodnocení
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Novotná, Ph.D. (31.01.2023)
The aim of the course is to present various assessment methods in the Czech schools including practical examples and to motivate the students to consciously use a wide range of assessment methods supporting the quality of teaching.
The course will introduce current foreign and domestic trends in student assessment and demonstrate the possibilities of using them to improve the quality of one's own teaching in practice.
The course links theory with practice using specific authentic examples obtained in research in Czech schools (didactic materials, videos, etc.) It aims to inspire students in their daily pedagogical activities and, stimulate their interest in the teaching profession and contribute to improving the quality of teaching.
Topics:
1. School assessment of pupils and the concept of education, functions of school assessment, types of assessment, verbal assessment versus formative assessment, feedback
2. lesson planning, goal setting, taxonomy of goals
3. Assessment/achievement criteria - their types, how to create them, evidence of learning, rules for providing feedback
4. Determining the current state of students' understanding, responsive teaching, key questions, reaction to a student's mistake
5. Self-assessment, peer learning and assessment
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (29.01.2024)
Celková časová zátěž studenta
84,0
Odpovídající množství kreditů
3
Přidělené kredity
3
Zakončení
Z
Přímá výuka
Přednášky:
0
Cvičení:
1
Praxe:
0
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky
0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
60 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe
0 minut
Samostudium literatury (za semestr)
10 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
0 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
3 hodiny
Plnění předmětu
Seminární práce
45 hodin
Příprava na zápočet
2 hodiny
Příprava na zkoušku a zkouška
0 hodin
Popis:
Literatura
Poslední úprava: Bc. Veronika Chalupová (20.02.2024)
HATTIE, J. Prokazatelné učení: metodická příručka pro učitele : maximalizace vlivu na proces učení. Přeložil Martin MIKULÁŠ. Praha: EDUkační LABoratoř, 2022. ISBN 978-80-908240-1-0.
FLETCHER-WOOD, H. Responzivní výuka: kognitivní vědy a formativní hodnocení v praxi. Přeložil Miroslava KOPICOVÁ. Praha: Euromedia Group, 2021. Universum (Euromedia Group). ISBN 978-80-242-7152-1.
STARÝ, K. a LAUFKOVÁ, V. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1001-6.
WILIAM, D. a LEAHY, S. Zavádění formativního hodnocení: praktické techniky pro základní a střední školy. Druhé revidované vydání. Praha: ve spolupráci s nakladatelstvím Martina Romana a projektem Čtení pomáhá vydala EDUkační LABoratoř, [2016]. ISBN 978-80-906082-7-6. Přílohy online: https://www.edukacnilaborator.cz/projekty/zavadeni-formativniho-hodnoceni
SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole: východiska a nové metody pro praxi. Praha: Portál, 1999. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 80-7178-262-9.
KOŠŤÁLOVÁ, H.; MIKOVÁ, Š. a STANG, J. Školní hodnocení žáků a studentů: se zaměřením na slovní hodnocení. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0220-2.
KOPŘIVA, P. a kol. Respektovat a být respektován. 3. vyd. Kroměříž: Spirála, 2008. ISBN 978-80-904030-0-0.
GORDON, T. Škola bez poražených: praktická příručka efektivní komunikace mezi učitelem a žákem. Přeložil Julie ŽEMLOVÁ. Praha: Malvern, 2015. ISBN 978-80-7530-006-5.
Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (11.01.2024)
Témata:
1. Školní hodnocení žáků a koncepce vzdělávání, funkce školního hodnocení, typy hodnocení dle vztahové normy, slovní hodnocení versus formativní hodnocení, koncept zpětné vazby, individuální pokrok žáka