PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Srovnávací psychologie - APS100012
Anglický název: Comparative Psychology
Zajišťuje: Katedra psychologie (21-KPS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2014
Semestr: letní
Body: 4
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:kombinovaná
Rozsah, examinace: letní s.:2/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň: základní
Poznámka: při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. RNDr. Marek Špinka, CSc.
Záměnnost : APS100042
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: SPINKA/NATUR.CUNI.CZ (04.03.2013)
Předmět poskytne posluchačům náhled na kontinuitu a diskontinuitu psychologických fenoménů, procesů a mechanismů v rámci živočišné říše. Posluchači jsou povzbuzeni k otevřenému, kritickému a informovanému poznávání bohatství, rozdílnosti i jednotících rysů psychiky zvířat. Na příkladech chování zejména společenského hmyzu a teplokrevných obratlovců včetně člověka jsou vyloženy principy a postupy evolučně-adaptivního zkoumání psychiky, fylogenetické analýzy psychiky, endokrinologického a neurofyziologického zkoumání psychiky a studia sociálního rozměru psychiky zvířat. Výklad je založen zejména na rozboru následujících psychologických fenoménů: smyslové vnímání, motivace, komunikace, učení, kognice, emoce, osobnost a protoetické fenomény u zvířat. Cílem kurzu je zejména poskytnout posluchačům orientaci v současném stavu poznání evolučních kořenů psychiky člověka a umožnit jim samostatný úsudek v otázkách (ne)jedinečnosti psychické konstituce člověka.
Cíl předmětu
Poslední úprava: SPINKA/NATUR.CUNI.CZ (04.03.2013)

Seznámit posluchače s fylogenezí psychiky a evolučními základy psychiky člověka.

Literatura
Poslední úprava: SPINKA/NATUR.CUNI.CZ (04.03.2013)

Čtivé:

de Waal, Frans. Dobráci od přírody. Praha: Academia, 2006.

Flegr, Jaroslav. Zamrzlá evoluce aneb je to jinak, pane Darwin. Praha: Academia, 2006.

 

Odborné:

Franck, D. Etologie. Praha: Karolinum, 1996.

Veselovský, Zdeněk. Etologie. Biologie chování zvířat. Academia, 2005.

 

Vysoce odborné:

Flegr, Jaroslav. Evoluční biologie. 2. vydání. Praha: Academia, 2009.

Papini, Mauricio R. Comparative Psychology. New York: Psychology Press, 2008.

Metody výuky
Poslední úprava: SPINKA/NATUR.CUNI.CZ (04.03.2013)

přednáška/seminář

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: SPINKA/NATUR.CUNI.CZ (04.03.2013)

Vypracování úkolů zádavaných v průběhu kurzu Srovnávací psychologie 2013

a. PODLE ČEHO BUDOU ÚKOLY HODNOCENY?

Podle dvou kritérií:

1. Nápaditosti, originality, bystrosti, výstižnosti (1-6 bodů).

2. Podle důkladnosti, plasticity, soustavnosti vypracování, argumentace, dokumentace (1-6 bodů).

b. JE TŘEBA K ÚKOLŮM ČERPAT Z LITERATURY?

Vlastní vklad, úvaha, pozorování, zkušenost + spojení se zdrojem z odborné či jiné literatury je ideální.

c. JE URČEN ROZSAH, TEDY JAK DLOUHÉ MAJÍ BÝT VYPRACOVANÉ ÚKOLY.

Rozsah nijak přesně určen není. Dvě tři věty na kvalitní vypracování určitě nestačí, ale ani mnohostránkové práce by nebyly přiměřené. Optimální bývá rozsah od tří odstavců až po dvě strany. Záleží více na obsahu, než na rozsahu. Rozsah by měl být takový, aby jste dokázali výstižně, přehledně, ale přitom ne rozvlekle, napsat vše podstatné, co jste chtěli vyjádřit.

d. LZE PŘEBÍRAT TEXTY Z INTERNETU? JE TŘEBA UVÁDĚT ODKAZY?

Pouze okopírovat text z nějakého zdroje není naplněním úkolu. Můžete pochopitelně z internetu čerpat informace a inspiraci, ale úkol by měl být argumentačně i formulačně vypracován Vámi osobně. Pokud přebíráte celou větu či více, musí být v úvozovkách a uveden odkaz. Odkazy na zdroje jsou vždy bonusem.

e. JAK MÁM ÚKOLY ODEVZDÁVAT?

Do Moodlu, kam budete pozváni přes e-mail psychologove2012@seznam.cz .

DŮLEŽITÉ! Vyhotovené úkoly, tedy soubory, nazývejte prosím přísně podle vzoru "UkolX_Mojeprijmeni.doc", tedy např. Ukol1_Spinka.doc a to bez mezer a diakritiky. Název souboru také zkopírujete na první řádku vypracovaného textu, to mi pomůže při organizaci hodnocení.

f. KDY MÁM ÚKOLY ODEVZDÁVAT?

Průbežně. Není nutné do příští hodiny, ale tak do dvou týdnů je žádoucí. Za odevzdání do dvou týdnů je 1 bod navíc.

g. KDY SE DOZVÍM HODNOCENÍ ÚKOLŮ?

Odpověď na tuto otázku nemám. Chtěl bych je také hodnotit průběžně, ale přiznávám, že při minulém běhu se mi to nepodařilo a hodnocení jsem dokončil až po ukončení kurzu.

 

Sylabus
Poslední úprava: SPINKA/NATUR.CUNI.CZ (04.03.2013)

Vymezení předmětu srovnávací psychologie. Vztah srovnávací psychologie a evoluční psychologie s etologií na jedné straně a s obory humánní psychologie na straně druhé.

Zopakování základních koncepcí současné biologie používaných při studiu chování. Evoluce: přírodní výběr a další evoluční faktory podílející se na formování chování. Fylogeneze: vzájemná příbuznost druhů. Ontogeneze: vývin jedince, interakce dědičných vloh a prostředí při formování behaviorálního fenotypu.

Metody studia chování: pozorování, pokusy, automatický sběr dat o chování, počítačové analýzy dat o chování, modelování.

Smyslové vybavení a vnímání, zpracování smyslových vjemů nervovou soustavou.

Řízení chování. Otázka rozpoznávání a hodnocení podnětů, reakce na ně, řízení chování, motivace.

Dědičnost chování. Vztah a interakce dědičných vloh, fyzického a zejména sociálního prostředí při formování behaviorálního fenotypu.

Komunikace: senzorické kanály komunikace, typy a obsah komunikace u zvířat.

Plasticita chování: Učení a jeho typy, sociální dimenze učení u zvířat.

Kognitivní procesy u zvířat. Zpracování, vyhodnocování informace a rozhodovací procesy u zvířat na individuální a skupinové úrovni.

Emoce. Jejich fyziologický základ a kognitivní a adaptivní význam. Intenzita a strukturovanost emocionálního prožívání u zvířat.

Interindividuální variabilita psychických profilů a procesů u zvířat. Otázka osobnosti u zvířat.

Otázka subjektivity, reflexe sebe a druhých u zvířat. Možná prekurzory etického hodnocení chování zvířaty.

Skupinové chování zvířat. Mechanismy koordinace chování v čase a prostoru. Interakce individuálního chování a emergentních vlastností skupiny.

Evoluční psychologie. Formování lidské psychiky přírodním výběrem. Adaptivnost lidského chování reprodukčního a sociálního chování v měnícím se prostředí.

Etické otázky vztahu člověka a jiných druhů zvířat, které otvírá srovnávací psychologie. Etické implikace evoluční psychologie.

Vstupní požadavky
Poslední úprava: KPSBIDLO (23.04.2010)

první ročník studia

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK