|
|
|
||
Poslední úprava: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D. (12.09.2023)
|
|
||
Poslední úprava: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D. (12.09.2023)
Cílem předmětu je analyzovat současnou převládající organizaci vzdělávání jako produkt nemoderní antropologie a normalizačních technik budování nacionalistických států. Prostřednictvím této analýzy pak budou studenti vedeni k tomu, aby na základě výsledků nejnovějších výzkumů v oblastech vývojové a komparativní psychologie, kognitivních věd a kritické sociologie byli schopni samostatně přemýšlet o nutných změnách v organizaci vzdělávání. |
|
||
Poslední úprava: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D. (12.09.2023)
Povinná literatura Barrett, L. F. (2018). How Emotions Are Made. The Secret Life of the Brain. London: Pan Books. (Vybrané kapitoly) Feřtek, T. (2015). Co je nového ve vzdělávání. Praha: Nová Beseda. Hejný, M. (2013). Matematika ako zdroj radosti. On-line [11-09-2023]. Dostupné na: https://www.youtube.com/watch?v=xm0xsBjdMe4 Palmer, J. A. (2006). Fifty Modern Thinkers on Education. From Piaget to Present. New York & London: Routledge. (Vybraná hesla.) Šíp, R. et al. (2022). Na cestě k inkluzivní škole. Interakce a norma. Brno: MUNIPress. (Vybrané kapitoly.) Šíp, R. (2019). Proč školství a jeho aktéři selhávají. Kognitivní krajiny a nacionalismus. Brno: MUNIPress. (Vybrané kapitoly.) Šíp, R. Dagovi o nutnosti obratu ve vzdělávání. (Rukopis) Tomasello, M. (2019). Becoming Human: A Theory of Ontogeny. On-line [11-09-2023]. Dostupné na: https://www.youtube.com/watch?v=BNbeleWvXyQ Doporučená literatura Damasio, A. (2010). Self Comes to Mind. Constructing of Conscious Brain. New York: Pantheon Books. (Vybrané kapitoly.) Barrett, L. F. (2019). Emotions: Facts vs. Fiction. On-line [11-09-2023]. Dostupné na: https://www.youtube.com/watch?v=9pc8bCDm32U Fenwick, T. J., & Edwards, R. (2010). Actor-Network Theory in Education. Routledge. Feuerstein, R. a kol. (2014). Vytváření a zvyšování kognitivní modifikovatelnosti. Feuersteinův program instrumentálníh obohacování. Praha: Karolinum. Foucault, M. (2000). Dohlížet a trestat: Zrod vězení. Praha: Dauphin. Ramirez, F. & Boli, J. (1987). The Political Construction of Mass Schooling. European Origins and Worldwide Institutinalization. Sociology of Education, 60(1), 2–17.
|
|
||
Poslední úprava: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D. (12.09.2023)
· 1. Normalizační struktura vzdělávacích systémů o jejich současné projevy o historické podmínky jejich vzniku o jejich racionalita (normalizace prostřednictvím prostoru, času, kurikula a zkoušení) o izolace individua a jeho normalizace · 2. Komunální povaha lidské kognice o sdílená a sociální intencionalita o objektivní svět jako projev sdíleného světa o Vygotský a distribuovaná kognice · 3. Emočně-kognitivní struktura ve vzdělávání o Damasiovo pojetí emocí a emoční konstrukce paměti o teorie emocí Lisy F. Barrettové jako součást predikčního procesu o proces budování emočně-kognitivní struktury v „alternativních“ školách · Omezení současného pedagogického výzkumu · Důsledky vyvolané současnými sociálně-politickými změnami o role jinakosti a reciproční rovnost o fluidní svět a vzdělávání |
|
||
Poslední úprava: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D. (12.09.2023)
|