Poslední úprava: prof. PhDr. Ladislav Daniel, Ph.D. (15.05.2021)
Výtvarná kultura baroka v Evropě a v českých zemích od 17. do 18. století, Rokoko, klasicismus a empír. Architektura, sochařství a malířství dlouhého 19. století romantismus a realismus, historické slohy v architektuře a umění: neorenesance. Česká výtvarná kultura a obrozenecké myšlení v umění 19. století.
Poslední úprava: prof. PhDr. Ladislav Daniel, Ph.D. (15.05.2021)
Baroque art culture in Europe and in the Czech lands from the 17th to the 18th century, Rococo, Classicism and Empire. Architecture, sculpture and painting of the long 19th century romanticism and realism, historical styles in architecture and art: neo-renaissance. Czech art culture and revivalist thinking in 19th century art.
Deskriptory
Poslední úprava: prof. PhDr. Ladislav Daniel, Ph.D. (13.06.2021)
Celková časová zátěž studenta 112,0
Odpovídající množství kreditů 3
Přidělené kredity 3
Zakončení Z
Přímá výuka
Přednášky: 0
Cvičení: 1
Praxe: 0
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 60 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 50 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 0 minut
Samostudium literatury (za semestr) 20 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 20 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 6 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 10 hodin
Příprava na zápočet 10 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0,3 hodiny
Literatura
Poslední úprava: prof. PhDr. Ladislav Daniel, Ph.D. (15.05.2021)
Základní studijní literatura a studijní pomůcky PIJOAN, J. (ed.): Dějiny umění 7.-9. Praha: Odeon, (vydání od r. 1978). BELL, J.: Nové dějiny umění. Praha: Argo, 2010. PETRASOVÁ, T. – LORENZOVÁ, H. (edd.), Dějiny českého výtvarného umění III/1–2, 1780–1890, Praha, 2001. HORYNA, M.: J. B. Santini-Aichel – Život a dílo. Praha: Karolinum, 1998. DANIEL, L.: Mezi erupcí a morem. Malířství v Neapoli 1631-1656. Úv. W. Prohaska. Praha: Národní galerie v Praze, 1995. DANIEL, L. (ed.): Benátčané. Malířství 17. a 18. století z českých a moravských sbírek. Electa, Milano 1996.
Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky BLAŽÍČEK, O.J, KROPÁČEK, J.: Slovník pojmů z dějin umění. Praha, 1990. HALL, J.: Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Mladá fronta, Praha, 1991. ŠEDINOVÁ,H.: Slovník symbolů. Kosmos, příroda a člověk v křesťanské ikonografii. Praha: Mladá fronta, 1998.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: prof. PhDr. Ladislav Daniel, Ph.D. (15.05.2021)
Splnění zkoušky testem.
Sylabus -
Poslední úprava: prof. PhDr. Ladislav Daniel, Ph.D. (15.05.2021)
1) Novověk a vznik nového umění a životní kultury. Zrod renesance ve florentském malířství, sochařství a architektuře. Paralelní vznik nizozemského realismu (severské renesance) a zakotvení novověké kultury v humanismu.
2) Vrcholná renesance Vrcholná renesance Leonarda, Michelangela a Raffaela a její reflexe v současném umění.
3) Manýrismus a jeho reflexe v současném umění.
4) Umění a kultura 17. století v Evropě.
5) Umění a kultura 17. století v českých zemích.
6) Umění a kultura 18. století v Evropě.
7) Umění a kultura 18. století v českých zemích.
8) Reflexe baroka v současném umění. Cílem je pochopení a zvnitřnění proměn umění v minulosti a jejich souvislostí se současným uměním. V případě distanční výuky je používána on-line platforma Zoom.
Poslední úprava: prof. PhDr. Ladislav Daniel, Ph.D. (15.05.2021)
1) The modern age and the emergence of new art and life culture.The birth of the Renaissance in Florentine painting, sculpture and architecture.The parallel emergence of Dutch realism (Nordic Renaissance) and the anchoring of the modern culture of humanism.
2) The High Renaissance The High Renaissance of Leonardo, Michelangelo and Raphael and its reflections on contemporary art.
3) Mannerism and its reflections in contemporary art.
4) Art and culture of the 17th century in Europe.
5) Art and culture of the 17th century in the Czech lands.
6) Art and culture of the 18th century in Europe.
7) Art and culture of the 18th century in the Czech lands.
8) Reflections of Baroque in contemporary art.The aim is to understand and internalize the changes in the art of the past and their connection with contemporary art.In the case of distance learning, the online Zoom platform is used.