|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (09.02.2022)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (09.02.2022)
Příprava na seminář: rozšiřující rešerše v oblasti kulturních jevů z přednášky - el. či tištěné zdroje, Youtube (1 hodina/týden) Práce se studijními materiály: studium doplňkové literatury ze seznamu, komparace s obsahem přednášek (rozsah práce 30 minut/týdně).
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (09.02.2022)
DUBY, G. Dějiny Francie od počátků do současnosti. Praha : Karolinum, 2003. ISBN 80-7184-514-0 BEAUSSANT, P. Král Slunce také vstává. Praha : UK Pedagogická fakulta, 2012. LE CALLENNEC, S. , FRANÇOIS, E.; Histoire des arts cycle 3 Manuel de l'élève , Paris: Hatier, Collection Magellan, 2013. ISBN : 978-2-218-95752-9. R. LE BOURGEOIS, Le Moyen Age Cycle 3, Livre de l'élève. Paris: Nathan, 2008. ISBN : 9782091220017 NEMO, J. , DE MONNERON, P., ROCHUT,J.-N., WILSON, N., ETIENNE,E., JÉGOU, C., Manuel d’histoire des arts Cycle 3. Paris : Librairie des écoles,2011. ISBN : 978-2-916788-02-9 . Multimédia: LE CALLENNEC, S., Les docs Magellan Histoire Cycle 3, L'Antiquité - CD Rom. Paris : Hatier, 2010, ISBN : 978-2-218-94359-1. SZWARC, E., FRANÇOIS, E., LE CALLENNEC, S., Les docs Magellan Histoire Cycle 3, Le Moyen-Age 1.La naissance de la France - CD Rom Portail institutionnel du ministère de la culture: www.Culture.gouv.fr Portail institutionnel de l’éducation nationale: http://eduscol.education.fr/ Site L’histoire par l’image: www.histoire-image.org Site du musée du Louvre: www.louvre.fr |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (09.02.2022)
Témata 1) Tváří v tvář Clio: obecné problémy a otázky, přístupy nebo „dějiny dějin“ 2) Dlouhý nebo krátký středověk? Orientační body a výrazné rysy doby (vazalství, rytířství, křížové výpravy, nevolnictví, teocentrismus a teokracie atd.) 3) Francie ve středověku; kurtoazie; mystika; katedrály; románský sloh a gotika. Středověky 4)Renesance: zlom nebo kontinuita? Pojem změny paradigmatu/epistemologické revoluce 5) Raná modernita prostřednictvím své epistémy; napětí mezi klasicismem, manýrismem a barokem 6) Osvícenci a jejich projekt emancipace; preromantické probuzení a posunyna přelomu 18. a 19. století 7) Věk moderních národů a buržoazní revoluce; průmysl, věda a proměna vztahu mezi umělcem a společností 8) Na soumraku 19. století a na úsvitu 20. století: mezi pocitem dekadence a optimismem Belle Époque 9) Kataklyzma let 1914–1918 a jeho důsledky; meziválečné fáze 10) Druhá světová válka; poválečné období s jeho fenomény: konzumní společnost, pozdní kapitalismus; akcelerace technologické a kulturní evoluce; dekolonizace; nástup postmoderny… 11) …a současnost. Masová kultura a kultura elit – propast nebo vyrovnávání? Éra „post-“. Pokus o syntézu, otázky, polemiky, perspektivy |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (09.02.2022)
Účast na přednáškách (max. 3 absence s doplněním úkolů) Plnění průběžných úkolů. Kolokvium na základě zpracovaných průběžných úkolů/sem práce. Max. jeden opravný pokus. |