|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Martina Lukášová (02.02.2023)
Předmět se zaměřuje na formování pedagogických postupů a intervencí ve specifických výchovně-vzdělávacích problémech školní praxe a na utváření základních pedagogicko – diagnostických dovedností ve výchovně- vzdělávacím prostředí. Obsahovou náplň tedy tvoří témata nezbytná pro rozšíření poznatků i praktických dovedností z oblasti teorie výchovy (výchovné aspekty), pedagogicko-psychologické diagnostiky (aspekt vzdělávání jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami) a sociální pedagogiky (sociálně pedagogická pomoc dětem a dospívajícím). |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D. (31.01.2023)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D. (01.10.2023)
ATESTACE: ZKOUŠKA: 1) + 2) 1) Prezentace zápočtové práce na téma „Návrh vzdělávacího projektu do výuky” Téma projektu: Individuální či skupinová prezentace zvoleného tématu (odvíjí se od počtu zapsaných). Témata jsou studujícími zvolena na začátku semestru a postupně jsou v rámci výuky přednesena. Povinný obsah návrhu projektu: představení tématu projektu, motivace k tématu, cíl projektu, délka trvání, místo konání projektu, časové rozvržení, potřebné pomůcky a prerekvizity, případné využité metodiky a další nástroje, vyučovací metoda aplikovaná v projektu, výstup projektu, počet a věk účastníků, předmět (či předměty, ve kterých bude projekt probíhat). 2) Splnění testu ověřujícího obsah přednášek a povinné literatury. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Martina Lukášová (02.02.2023)
Základní a doporučená literatura :
Hříbková, L. Nadání a nadaní. Praha: Grada, 2009.
Kolář, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011.
Kraus, B. Středoškolská mládež a její svět na přelomu století. Brno: Paido, 2006.
Pokorná, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2010.
Pipeková, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. přepracované a rozšířené vydání. Brno: Paido, 2010.
Vališová, A., Kasíková, H. a kol: Pedagogika pro učitele. 2. vydání. Praha: Grada, 2011.
Vágnerová, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum, 2005.
Zelinková, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2009.
Zelinková, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2011.
Vyhláška 72/2005 (v platném znění) o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních (včetně příloh - činnosti PPP, SPC, výchovného poradce, metodika prevence, školního psychologa, školního speciálního pedagoga)
Vyhláška 73/2005 (v platném znění) o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D. (08.10.2023)
1) Autorita učitele a problematika kázně ve škole. Práce třídního učitele a mravní výchova ve škole. 2) Profesní etika učitelství. 3) Žák ohrožený nefunkčním rodinným prostředím. Syndrom CAN a role vychovatele, učitele. 4) Společensky nežádoucí jevy u dětí a mládeže a jejich primární, sekundární a terciární prevence. 5) Sociokulturní handicap v podmínkách školního vzdělávání. Sociální vyloučení a inkluze. 6) Systém pomáhajících institucí, problematika sociální opory, sociálně právní ochrana dítěte. 7) Sociálně pedagogická role učitele. Komunitní vzdělávání a komunitní projekty. 8) Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, problematika inkluzivního vzdělávání. 9) Multikulturní výchova a vzdělávání. 10) Globální výchova: výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech. 11) Environmentální a ekologická výchova. Mediální výchova. 12) Otázky bezpečnosti ve vzdělávání a s tím související prevence. Bezpečnost školního prostředí. |