PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
PVS/VS Iconicity across modalities - ACN300569
Anglický název: PVS/VS Iconicity across modalities
Zajišťuje: Ústav bohemistiky pro cizince a komunikaci neslyšících (21-UBN)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (15)
Minimální obsazenost: 4
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Jakub Jehlička, Ph.D.
Třída: A - Mezioborová nabídka VP: Lingvistika
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (31.01.2019)
The course introduces the current discussion of iconicity in language: what is its role in grammatical structure across languages, in cognitive processing and in the ontogenesis and phylogenesis of language.
The courses focuses on the key areas of the current interest in iconicity in both modalities of language, with an particular emphasis on the theoretical underpinnings and methodological issues related to these ares.

The seminar is based on assigned reading and discussions in weekly classes.

U tohoto předmětu je možný opakovaný zápis předmětu podle čl. 9 Pravidel pro organizaci studia na FF UK v Praze, která byla schválena AS FF UK v Praze dne 13. 5. 2010 a AS UK v Praze dne 28. 5. 2010 s účinností od prvního dne akademického roku 2010/2011.
Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Štěpán Matějka (23.01.2019)

Dingemanse, M., Blasi, D. E., Lupyan, G., Christiansen, M. H., & Monaghan, P. (2015). Arbitrariness, Iconicity, and

Systematicity in Language. Trends in Cognitive Sciences, 19(10), 603-615.

Haiman, J. (1980). The Iconicity of Grammar: Isomorphism and Motivation. Language, 56(3), 515-540.

Monaghan, P., Shillcock, R. C., Christiansen, M. H., & Kirby, S. (2014). How arbitrary is language? Philosophical

Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences, 369(1651), 20130299.

Occhino, C., Anible, B., Wilkinson, E., & Morford, J. P. (2017). Iconicity is in the eye of the beholder: How language experience affects perceived iconicity. Gesture, 16(1), 100-126.

Perniss, P., & Vigliocco, G. (2014). The bridge of iconicity: from a world of experience to the experience of language. Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences, 369(1651), 20130300-20130300.

Perlman, M. (2017). Debunking two myths against vocal origins of language: Language is iconic and multimodal to the core. Interaction Studies, 18(3), 376-401.

Thompson, R. L., Vinson, D. P., & Vigliocco, G. (2010). The link between form and meaning in British Sign Language: effects of iconicity for phonological decision. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 36(4), 1017-1027.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Jakub Jehlička, Ph.D. (23.01.2019)

Assessment:

- regular attendance (min. 70 %)

- contribution to the final discussion (5-min in-class presentation or a half-page essay)

Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Jakub Jehlička, Ph.D. (23.01.2019)



Topics: 

 

1. Intro: a brief history of the concept of iconicity in linguistics

2: Lexical iconicity in spoken languages: sound symbolism and ideophones

3: Lexical iconicity in signed languages: iconicity as a continuum

4: Beyond lexical iconicity

5: Iconicity and gesture

6: Iconicity and cognitive processing: evidence from neurology and psycholinguistics

7: Iconicity and language evolution

8: Iconicity and language acquisition

Vstupní požadavky -
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (31.01.2019)

This course is not intended for BA freshmen.

Kurz je určen pro studenty 2. ročníku a vyšších ročníků bakakářského studia a studenty navazujícího magisterského studia.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK