PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
VS Všední den v memoárové literatuře - AHS41400
Anglický název: Everyday Life in Memoir Literature
Zajišťuje: Ústav českých dějin (21-UCD)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2013
Semestr: zimní
Body: 6
E-Kredity: 12
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
letní s.:0/2, Zk [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: AHSV10392
Garant: prof. PhDr. Milan Hlavačka, CSc.
Je záměnnost pro: AHS606045, AHS606046, AHS240026, AHS111095, AHS333066, AHS111047, AHS333117
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: prof. PhDr. Martin Holý, Ph.D. (21.09.2012)
Všední den v memoárové literatuře 1800 - 1945
ZS/LS
Prof. Milan Hlavačka, Csc.
Cíl předmětu: Příprava seminárních, bakalářských a diplomových prací z oblasti tzv. každodennosti, založené na
memoárové literatuře a nezveřejněných pramenech, popřípadě na základě memoárů získaných z rodinných
zdrojů.
Anotace: Většina historiografických výkonů je stále věnována tzv. velkým dějinám. Dějiny států, národů a velkých
sociálních skupin převažují nad dějinami každodennosti, mentalit a okrajových sociálních skupin. Převažuje
strukturálně pojímané dějepisectví, které úmyslně odděluje od sebe jevy a struktury, které v reálné historické
skutečnosti nebyly od sebe oddělitelné. Vzniká tak obraz studených struktur bez lidí a bez jejich konkrétních
představ, tužeb, radostí a smutků. Doplnění těchto studených struktur teplým lidským vyprávěním „pamětníků“ pak
umožňuje vykreslit úplnější a zajímavější dějinný obraz. Paměti nám pomáhají odhalovat dřívější mentality,
myšlení, postoje, vzory chování a určit hodnotové parametry různého společenského prostředí. Historická
antropologie dokonce staví jednotlivce do popředí dějin, aby se zabývala především jeho pocity a jeho motivy
jednání a úmyslně usiluje o to, aby nebyl tak „pasivně formovaným objektem“, ale konečně přímým a
bezprostředním aktérem dějin.
Sylabus: Vyhledání a zafixování tématu, rozvržení díla, práce s texty, heuristika, možnosti interpretace.
Literatura:
Jiří Štaif, Česká národní mentalita 19. století v kontextu sociálních dějin, in: Proměny elit v moderní době. Sborník k
narozeninám docenta Roberta Saka, České Budějovice 2003
Jaromír Čelakovský, Moje zápisky 1871 – 1914. Edition vorbereitet von Luboš und Alice Velek, Praha 2005
Zdeněk Bezecný, Příliš uzavřená společnost, Orličtí Schwarzenbergové a šlechtická společnost v Čechách v druhé
polovině 19. století a na počátku 20. století, České Budějovice 2005
Milan Hlavačka, Svět české samosprávy. Samospráva a její vliv na hospodářský, sociální a intelektuální rozvoj
Čech 1862 – 1913 , Praha 2006,
Politické programy českých národních stran, díl 1, 1860 – 1890, Editor Pavel Cibulka, Praha 2000
František Kutnar, Obrozenecké vlastenectví a nacionalismus. Příspěvek k národnímu a společenskému obsahu
češství doby obrozenecké, Praha 2003, ediert von Martin Kučera.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK