Poslední úprava: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D. (29.11.2018)
Předmět představuje na úrovni soudobého poznání historii i současné směřování konceptů podpor osob se znevýhodněním. Zaměřuje se zejména následující okruhy: Konstituování a rozvoj speciální pedagogiky jako vědního oboru s jeho interdisciplinárními vazbami. Člověk s postižením a jeho speciální potřeby s důrazem na tradiční a nově přiřazené cílové skupiny speciální pedagogiky. Socializace z dějinného pohledu. Integrace a inkluze jako proces. Právní vědomí a člověk se znevýhodněním s důrazem na vývoj norem týkajících se výchovy, vzdělávání a sociální péče. Diskriminace a antidiskriminace. Úmluva OSN o právech lidí se zdravotním postižením. Nestátní neziskové organizace jako cesta k humanizaci a různorodosti služeb pro lidi se znevýhodněním. Paliativní péče a rozvoj hospicových zařízení v ČR
Poslední úprava: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D. (31.10.2019)
The subject represents the history and current direction of the concepts of support for people with disabilities on the level of contemporary knowledge. It focuses mainly on the following topics: Establishment and development of special education as a scientific field with its interdisciplinary links. People with disabilities and their special needs with an emphasis on traditional and newly assigned target groups of special education. Socialization from the historical perspective. Integration and inclusion as a process. Legal awareness and disadvantaged people with an emphasis on the development of standards related to education, training and social care. Discrimination and anti-discrimination. UN Convention on the Rights of Persons with Disabilities. Non-governmental non-profit organizations as a way to humanization and diversity of services for people with disabilities. Palliative care and development of hospice facilities in the Czech Republic.
Literatura -
Poslední úprava: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D. (30.10.2019)
Mužáková, M.: Odlišnost jako dar. Děti s mentálním postižením a zápasy jejich rodičů v době totality.
ISBN 978-80-7603-016-9
Slowík, J.: Speciálná pedagogika. Praha:Grada, 2007, ISBN 978-80-247-1733-3
Vágnerová,M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha:Portál, 2008, ISBN:978-80-7367-414-4
Kopřiva,K.: Lidský vztah jako součást profese..Praha:Portál, 2013, ISBN 978-80-262-0528-9
Vágnerová,M., Strnadová, I., Krejčová,L.: Náročné mateřství: být matkou postiženého dítěte. Praha: Karolinum, 2009, ISBN 978-80-246-1616-2
Poslední úprava: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D. (31.10.2019)
Walmsley, J., Jarrett, S.: Intellectual disability in the twentieth century. Transnational perspectives on people, policy and practice. Policy Press 2019,University of Bristol, UK,ISBN : 978-1-4473-4457-5 hardback, 978-1-4473-4460-5 ePub, 978-1-4473-4461-2 Kindle
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D. (13.09.2017)
Průběžné plnění zadaných úkolů, vypracování reflexe vybrané monografie a tří článků z časopisu Speciální pedagogika,úspěšné splnění písemného testu.
Poslední úprava: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D. (31.10.2019)
Continuous fulfillment of assigned tasks, elaboration of reflection of selected monograph and three articles from the journal Special Pedagogy, successful completion of a written test.