Poslední úprava: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (14.08.2018)
Předmět seznamuje s následujícími tématy: Kvantitativní diagnostické metody a jejich vlastnosti. Kvalitativní diagnostické metody – pozorování, rozhovor, analýza produktů. Specifika diagnostiky v raném věku; vývojové škály. Diagnostika motorických schopností. Diagnostika zrakového vnímání, sluchového vnímání, laterality, prostorové orientace. Diagnostika školní zralosti.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (14.08.2018)
Základní studijní literatura a studijní pomůcky
SVOBODA, M (ED.), KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha:
Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-566-0.
VÁGNEROVÁ, M., KLÉGROVÁ, J. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha:
Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1538-7.
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3
do 6 let. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2007. Dětská naučná edice. ISBN 978-80-251-1829-0.
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Vyd. 1. Brno:
Computer Press, 2010. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-251-2569-4.
SINDELAROVA, B. Předcházíme poruchám učení: soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě.
Vyd. 5. Překlad Věra Pokorná. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0405-3.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2012. ISBN
978-80-246-2153-1.
VÍTKOVÁ, M. (Ed.) Otázky speciálně pedagogického poradenství : Základy, teorie, praxe. Brno: Paido, 2003.
ISBN 80-86633-08-X.
Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky
KLENKOVÁ, J. KOLBÁBKOVÁ, H. Diagnostika předškoláka: správný vývoj řeči dítěte. Brno: MC
nakladatelství, 2003. ISBN 80-239-0082-X.
ŠVANCAROVÁ, D., KUCHARSKÁ, A. Test rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky. Dyscentrum, 2012.
978-80-904494-9-7.
FELCMANOVÁ. L. Test zrakového vnímání & Soubor pracovních listů pro rozvoj zrakového vnímání. 1. vyd.
Praha: DYS-centrum, 2013. ISBN 978-80-87581-02-5.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (14.08.2018)
Zkušební skupinová administrace diagnostického materiálu a vyhodnocení výsledků, příprava sady aktivit pro
rozvoj vybrané dílčí funkce podmiňující úspěšné osvojení školních dovedností.
Zpracování plánu pedagogické podpory na základě předložené kazuistiky.