PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Topos města a krajiny v hraném filmu - AFV0000307
Anglický název: Topos of a City and Landscape in a Feature Film
Zajišťuje: Katedra filmových studií (21-KFS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:4/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Stanislava Přádná
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D. (26.02.2020)
Téma semináře
Fenomenologie toposu města a krajiny ve fikčním prostoru filmu a jejich demonstrace na vybraných dílech.
Průzkum geografické identity konkrétních lokalit a jejich topografie v rámci filmu.
Narativ města a jeho tvářnost ve filmové diegezi. Účastnický podíl toposu (města, krajiny, obou) jako aktivní živá nebo anonymní pasivní účast (pozadí, kulisa). Subjekt postavy a jeho vztah k místu.
(Auto)biografismus a subjektivizované zobrazení toposu versus distanční (odcizený) pohled.

Aspekty v analytickém a interpretačním mapování konkrétních lokalit:

Města jako aglomerace
Žánrové rozpětí („městské filmy“, road movie, film noir, sci-fi, phantasy aj.).
Autorské a národnostní koncepty filmových lokalit.
Metropole a multikulturní světová megaměsta jako filmová dějiště (Paříž, Řím, Berlín, New York, Hollywood atd.). Praha a jiná česká města ve filmech.

Obraz města jako metaforický model světa. Genius loci. Duch města
Realita a virtualita. Vnitřní (snové) město s pamětí. Reflexe města jako zrcadlení lidské existence. Centrum a periférie. Odstředivé a dostředivé tendence. Sestup do hlubin (katabáze).
Topos a dystopie. Simulace místa a jeho transformace pod civilizačním a industriálním tlakem.

Vybrané filmové tituly
Noc; Povolání: reportér (Michelangelo Antonioni); Blade Runner - Blade Runner 2049 (Ridley Scott); Manhattan; Deštivý den v New Yorku (Woody Allen); Ztraceno v překladu (Sophia Coppola); Roma (Federico Fellini); Velká nádhera (Paolo Sorrentino); Nebe nad Berlínem; Tak daleko, tak blízko; Paříž -Texas (Wim Wenders); U konce s dechem (J. - L. Godard); Amélie z Montmartru (Jean Jenet); Indické nokturno (Alain Corneau); Hranice ovládání; Noc na zemi; Paterson (Jim Jarmusch) atd.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D. (26.02.2020)

Doporučená literatura (výběr)

Barbara Mennel, Cities and cinema. Routledge. New York 2008.

Petr Hamšík, Dystopická sci-fi a městský prostor filmu Blade Runner. Kino-ikon.

Michal Peprník, Topos lesa v americké literatuře. Host, Brno 2005.

Jan Bernard, Obraz lesa v českém filmu 60. let. Filmový sborník historický 4, NFA, Praha 1993.

Angelo Ripellino, Magická Praha. Praha, Odeon 1992.

Daniela Hodrová a kolektiv autorů, Poetika míst. Kapitoly z literární tematologie. HaH, Praha 1997.

Daniela Hodrová, Citlivé město (eseje z mytopoetiky). Akropolis 2006.

Christian Norbert-Schulz, Genius loci. K fenomenologii architektury. Odeon, Praha 1994.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D. (26.02.2020)

Požadavky atestace: povinná prezence, aktivní účast v seminárních debatách, průběžné referáty a závěrečná seminární práce v rozsahu 8 - 10 normativních stran.

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK