PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Současné myšlení o dokumentárním filmu - AFV0000302
Anglický název: Contemporary Documentary Film Thought
Zajišťuje: Katedra filmových studií (21-KFS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Magda Španihelová, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Magda Španihelová, Ph.D. (30.09.2019)
Nelze nadále ulpívat na tradiční definici dokumentárního filmu jako jakési přímé zkušenosti se světem, kterou zprostředkovává režisér, autor, jenž nezaujatě pozoruje, odhaluje pravdu, je poetickým komentátorem či zúčastněným nebo reflexivním účastníkem. Proměňující se mediální prostředí zásadním způsobem přenastavilo podmínky dokumentárního filmu – co to je, kdo je autor, jak filmy vypadají, jak se distribuují či kdo se na jejich vzniku podílí. Digitalizace a internet zásadním způsobem přenastavily mody produkce, distribuce i uvádění. Digitální revoluce přinesla nové formáty, interaktivní díla, která již nefungují jako ukončená, kompletní díla, ale jako uzlové body, které využívají různé mediální (plat)formy. Interaktivní webové stránky i formát webových dokumentárních filmů jsou na vzestupu. Tendence a inovace se stávají součástí širšího diskurzu proměny povahy dokumentů. A jakým směrem se posouvá uvažování o dokumentárním filmu?

Cílem semináře je nabídnout vhled do aktuálních proměn prostředí dokumentárního filmu zprostředkovanou současnou teoretickou reflexí. Práce na semináři bude rozložena mezi čtení teoretických textů, analýzu filmů (či dokumentárních projektů) a vlastní kritickou praxi studentů.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Magda Španihelová, Ph.D. (30.09.2019)

Cílem semináře je nabídnout vhled do aktuálních proměn prostředí dokumentárního filmu zprostředkovanou současnou teoretickou reflexí. Práce na semináři bude rozložena mezi čtení teoretických textů, analýzu filmů (či dokumentárních projektů) a vlastní kritickou praxi studentů. 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Magda Španihelová, Ph.D. (30.09.2019)

Podmínkou zakončení kurzu je aktivní účast na seminářích a závěrečná práce v rozsahu cca 5 normostran.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Magda Španihelová, Ph.D. (30.09.2019)

Aston Judith, Gaudenzi, Sandra, Rose, Mandy (eds.), I-Docs: The Evolving Practices of Interactive Documentary. New York, Columbia University Press 2017.

Buckingham, David - Willett, Rebekah (eds.), Video Cultures. Media Technology and Everyday Creativity. New York: Palgrave Macmillan 2009.

Doueihi, Milad. Digital Cultures. Harvard University Press 2011.

Hesmondhalgh, David – Zoellner, Anna, Is Media Work Good Work? A Case Study of Television Documentary. In: Valdivia, Angharad N.(ed.) The International Encyclopedia of Media Studies. Blackwell Publishing 2013.

Honess Roe, Annabelle,  Animated Documentary. New York: Palgrave MacMillan 2013.

Juhasz Alexandra, Lebow Alisa: A Companion to Contemporary Documentary Film. Chicester: Wiley Blaskwell 2015.

Markus Daniel, Kara Salim, Contemporary Documentary. New York: Routledge 2016.

Nash, Kate - Hight, Craig - Summerhayes, Catherine (eds.), New Documentary Ecologies. Emerging Platforms, Practices, and Discourses. New York: Palgrave Macmillan 2014.

Studies in Documentary Film.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Magda Španihelová, Ph.D. (30.09.2019)

Sylabus bude brzy aktualizován.

 

Kurz začíná v úterý 8. října 2019.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK