PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Komunikace ve škole - ABO300223
Anglický název: Communication at School
Zajišťuje: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (15)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Kamila Homolková, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Kamila Homolková, Ph.D. (29.08.2019)
Studenti se v tomto semináři seznámí se specifickými rysy komunikace ve školním prostředí. Analýzy autentické komunikace při výuce, ale i mimo rámec vyučování, směřují k verifikaci některých pedagogicko-psychologických poznatků o komunikaci ve škole. Zvláštní pozornost je věnována dialogičnosti komunikace a komunikačním aspektům práce učitele.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Kamila Homolková, Ph.D. (10.01.2019)

Cílem semináře je seznámit studenty s problematikou komunikace ve škole, s tradicí a metodami jejího výzkumu a přispět k rozvoji jejich komunikativní kompetence. Dílčí teoretická témata, probraná formou studia odborné literatury a diskuse o ní, budou směřovat k praktickému využití formou modelových cvičení a výzkumných projektů.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Kamila Homolková, Ph.D. (29.08.2019)

Aktivní docházka a práce v semináři, plnění průběžných úkolů, prezentace aktuality, zápočtový test.

Literatura
Poslední úprava: MORAK9AF (20.09.2013)

CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy. Jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Praha: Portál, 1994.

GAVORA, P. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005.

HÖFLEROVÁ, E. Školský dialog a jeho vliv na rozvoj řeči dětí. Ostrava: Pedagogická fakulta OU, 2003

LEWIS, D. Tajná řeč těla. Praha: Victoria publishing 1989.

MAREŠ, J.; KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995.

NAVRÁTIL, S.; KLIMEŠ, K.; FLEISCHMANN, O. Komunikace v pedagogických situacích. Ústí nad Labem: PF UJEP 1992.

PAŘÍZEK, V. Učitel v nezvyklé školní situaci. Praha: SPN 1990.

PETTY, G. Moderní vyučování. Praktická příručka. Praha: Portál, 1996.

PROKEŠOVÁ, L.; STUCHLÍKOVÁ, I. K vybraným problémům pedagogické komunikace. Č. Budějovice: PF JU 1990.

PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2005.

SVOBODOVÁ, J. Jazyková specifika školské komunikace a výuka mateřštiny. Ostrava: Pedagogická fakulta OU, 2000.

Vybrané příspěvky z pedagogických a didaktických periodik.

Sylabus
Poslední úprava: MORAK9AF (20.09.2013)

Hlavní tematické okruhy:

 

  1. Pedagogická lingvistika vs. komunikace ve škole, charakteristika pedagogické komunikace, základní typy pedagogické komunikace, specifika jednotlivých typů ped. kom., zásady pro efektivní komunikaci, bariéry v ped. komunikaci, významné směry zkoumání pedagogické komunikace
  2. Komunikace učitele ve škole (komunikace verbální a neverbální, bariéry komunikace, zpětná vazba), faktory ovlivňující projev učitele (vyučovací předmět, typ školy, velikost třídy, druh kolektivu), analýza učitelova projevu na základě materiálů ze žákovských korpusů i dalších dostupných materiálů
  3. Komunikace žáka/studenta ve škole (analýza školních písemných prací žáků, analýza jejich ústního projevu ve vyučovací hodině, práce s žákovskými korpusy), rozvoj komunikativních dovedností žáků.
  4. Vyučovací hodina (typy interakce během vyučovací hodiny, samostatné nahrávání vyučovací hodiny, analýza nasbíraného materiálu)
  5. Učebnice a další materiály v pedagogické komunikaci (interaktivní tabule, výukové programy ad.)

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK