PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pedagogická praxe II. - LPED19
Anglický název: Pedagogical Internship II
Zajišťuje: HTF - Katedra učitelství (28-08)
Fakulta: Husitská teologická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: oba
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky:
Rozsah, examinace: 0/4, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 52 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (15)
letní:neurčen / neurčen (15)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: L0268
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D.
Patří mezi: Učitelství n.,e.,f.Mgr.-P/4.roč.
Je korekvizitou pro: LPED76
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D. (24.09.2017)
Pedagogická praxe je zaměřena na komplexní poznání výchovně vzdělávací práce ve škole. Stěžejní aktivitou studentů je vlastní pozorování vyučovacího procesu v různých školách a výchovných zařízeních. Další významnou aktivitou jsou pedagogicko-psychologické a didaktické rozbory pozorovaných jevů ve skupině studentů pod vedením VŠ pedagoga či fakultního učitele s významnou oporou o znalosti studentů z pedagogiky, psychologie, obecné didaktiky především oborové didaktiky. Součástí pozorování a rozborů je vedení studentů k sebepojetí a sebereflexi ve vztahu k učitelské profesi. Studenti vedou pečlivé zápisy svých pozorování v pedagogickém deníku. Záznamy z pozorování a další úlohy, jež se váží k předmětu zakládají do studentského portfolia.
Sylabus
Poslední úprava: PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D. (24.09.2017)
Součástí seminářů a pedagogických rozborů jsou diskuse na následující témata:

o Učitel, učitelská profese, sebereflexe studentů, sebeuvědomění a sebepojetí posluchačů vzhledem k nárokům učitelské profese.

o Osobnost žáka, perspektivy jejího rozvoje, charakteristika žáka.

o Metodologie práce studenta na fakultní škole

o hospitace, rozbory, besedy, diskuse,

o první asistentská praxe.

o Technika plánování učitelské přípravy, příprava a plán hodiny.

o Projektování na různých úrovních práce učitele.

o Aplikace výzkumných technik :

o sociometrie, řízený rozhovor, anamnéza, diagnostické techniky.

o Hodnocení žáka.

o Škola jako sociální skupina s výrazným vzdělávacím programem a pozitivním komunikativním prostředím.

Deskriptory
Poslední úprava: PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D. (29.09.2020)

Výuka kurzu bude probíhat ve dvou formách:

1) Jako prezenční či distanční praktická skupinová výuka studentů(do 10 osob) v prostředí ZŠ či SŠ termínech dohodnutých se studenty na začátku semestru v čase výuky dle rozvrhu..

2) v On-line formě v prostředí MS Teams jako reflexe této praxe v termínech dohodnutých se studenty na začátku semestru.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D. (24.09.2017)

Pravidelná a aktivní účast studenta na násleších, hospitacích a reflexích ve školách.

Podrobné záznamy z pozorování a reflexí výuky.

Pečlivé zpracování Pedagogického deníku či Studentského portfolia.

Realizace elektronického kurzu v moodle s názvem Didaktické praktikum.

Aktivní účast na závěrečném reflektivním semináři.

Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D. (24.09.2017)

Hrabal, V. Jaký jsem učitel. Praha:Portál, 2010

Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.

Skalková, J. Za novou kvalitu vyučování. Brno: PAIDO, 1995. ISBN 80-85931-11-7.

Švec, V. a kol. Praktikum didaktických dovedností. Brno: PF MU, 1996. ISBN 80-210-1365-6.

Fischer, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha : Portál, 1998

Havlínová, M. a kol. Program podpory zdraví ve škole. Praha: Portál, 1998

Holt, J. Jak se děti učí. Praha : Strom, 1995

Kalhous, Z., Z. Obst, O.: Školní didaktika. Praha : Portál, 2001

Fischer, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha : Portál, 1998

Kyriacou, Ch. Klíčové dovednost učitele. Praha : Portál 1996

Pasch, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál 1998

Rámcové a školní vzdělávací programy

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK