|
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D. (22.02.2024)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Katarína Prikrylová (03.12.2023)
Povinná:
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D. (22.02.2024)
Předmět je vyučován jako série seminárních setkání i praktických cvičení realizovaných ve výzkumném terénu. V průběhu semestru se studující postupně seznámí s jednotlivými rovinami popisu jazykových a řečových schopností a v rámci praktických cvičení si vyzkouší metody zjišťování rozsahu a kvalitx řečových a jazykových schopností. Harmonogram a organizace letního semestru 2024 Přípravné období 22.2. Úvodní setkání – seznámení s problematikou vývoje jazykových schopností a s průběhem výuky v semestru (GM+MNS)
29.2. První zkušenosti se sběrem dat a reflexe (GM+MNS)
Vlastní sběr dat - březen 2024 Fáze zpracování výsledků 11.4. Základní principy a postupy pro zpracování záznamů řečové produkce (MNS)
18.4. Vyhodnocení záznamů řečové produkce (MNS)
25.4. Základní principy a postupy pro zpracování výsledků testů fonologických a jazykových schopností (GM)
16. 5. Prezentace výsledků seminární práce- minikonference (GM+MNS) |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D. (22.02.2024)
Studující prokazují v průběhu semestru aktivní účast v seminárních blocích výuky a průběžně plní zadané úkoly (praktická cvičení v terénu). Pro ukončení předmětu studující připravují prrezentaci seminárního terénního projektu -a to ve formě konferenčního příspěvku k tématu souvislosti naratovních a fonologických schopností v předškolním věku. KOnferenční příspěvek bude přednesen v rámci závěrečného semestrálního setkání. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Katarína Prikrylová (03.12.2023)
Přednášková a seminární témata: 1. Jazyk a řeč (co je jazyk a co je řeč, jazykové roviny a jejich vzájemný vztah, popis jazykových rovin) - 3/3 přednášková část 3/3, samostujiní týden 10/3 2. Fonologická jazyková rovina (vývoj fonologických schopností, fonematické povědomí) přednášková část 17/3, samostudijní blok 24/3 3. Vývojový vztah jazyka a gramotnosti (vývojová souvislost jazykových a gramotnostních dovedností, jednoduchý model čtení, triarchický model rozpoznávání slov, model trojí cesty vývoje gramotnosti) přednášková část 31/3, samostudijní blok 7/4 4. Metody diagnostiky jazykových a gramotnostních dovedností (principy diagnostiky jazyka a gramotnosti, testová baterie MABEL) přednášková část 21/4, samostudijní blok 19/5 Literatura: 5. Blok individuálních konzultací seminárního projektu 5. 5. - 19. 5. 2022 |