Poslední úprava: PhDr. Jana Kočí, Ph.D. (27.07.2023)
Chcete pracovat na vlastním well-beingu, studovat ve větší pohodě – a dost možná i úspěšněji? Pak by pro vás tento kurz mohl být tou
správnou volbou. Univerzity v poslední době zaznamenávají zvýšený zájem o studium tohoto fenoménu a samy chtějí well-being svých studentů aktivně podporovat. Tento celosemestrální on-line kurz je navržený tak, aby účastníkům poskytl hlubší porozumění nejnovějších přístupů a teorií. Výsledkem je osvojení návyků budujících vlastní pohodu, která pozitivně ovlivní nejen vás, ale i vaše studijní výsledky. Na každém z plánovaných webinářů se stručně podíváme na nejnovější vědecké poznatky z oblasti well-beingu, představíme si výzkumem ověřené aktivity budující pohodu a vyzkoušíme si, jak takové aktivity aplikovat do každodenního života studenta.
Začneme společným zhodnocením dat získaných v oboru pozitivní psychologie v posledních dvou desetiletích. Pozornost zaměříme na relativně nový rámec podpory well-beingu, PERMA5, který představuje základní stavební kameny štěstí, na jež se zaměříme v průběhu následujícího semestru. Probereme například fyzické zdraví, pozitivní myšlení, vytváření pozitivního prostředí, ekonomické bezpečí, pozitivní emoce, angažovanost, dobré vztahy, smysl života, úspěch a naší autenticitu.
Společně se webinář po webináři prostřednictvím přednášek, skupinových diskusí a procvičovacích aktivit naučíme pečovat o svůj well-being, díky němuž si kousek po kousku poskládáme spokojený studentský život.
Poslední úprava: PhDr. Jana Kočí, Ph.D. (12.09.2023)
Do you want to work on your own well-being, study more comfortably - and quite possibly even more successfully? Then this course could be for you the right choice. Recently, universities have noticed an increased interest in the study of this phenomenon and they themselves want to actively support the well-being of their students. This semester-long online course is designed to provide participants with a deeper understanding of the latest approaches and theories. The result is the adoption of habits that build your own well-being, which will positively affect not only you, but also your study results. At each of the planned webinars, we will briefly look at the latest scientific knowledge in the field of well-being, introduce research-proven activities that build well-being, and try how to apply such activities to the daily life of a student.
We begin with a joint review of the data obtained in the field of positive psychology over the past two decades. We will focus on the relatively new well-being support framework, PERMA5, which represents the basic building blocks of happiness, which we will focus on during the next semester. For example, we will discuss physical health, positive thinking, creating a positive environment, economic security, positive emotions, engagement, good relationships, meaning in life, success and our authenticity.
Together, webinar after webinar, through lectures, group discussions and practice activities, we will learn how to take care of our well-being, thanks to which we can piece together a satisfied student life bit by bit.
Deskriptory -
Poslední úprava: PhDr. Jana Kočí, Ph.D. (12.09.2023)
Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 125 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 přednášku 90 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 13 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 13 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 17 hodin. Příprava na zkoušku 20 hodin.
Setkání jsou 90 minut každý týden prostřednictvím ZOOM (přičemž prostřední a závěrečné setkání budou osobně v prostorech kampusu Hybrenská). Po úspěšném zapsání do předmětu Vám bude zaslán Zoom link, na který se prosím přihlaště v narozvrhované době.
Prezenace jsou prosím vzhledem k aktuálnosti tématu a odborné literatuře psané v angličtině, výuka je ovšem, stejně jako veškeré povídání a komunikace mezi námi vedená v češtině.
Ke kurzu je vytvořen Moodle "Well-being Studentů", ve kterém Vám budou k dispozici všechny studijní materiály. Kurz můžete dohledat zde: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=14020 (klíč do kurzu Vám bude předán po Vašem úspěšném zápise). Kapacita studentů je pro interaktivní formu výuky omezena na 30.
Poslední úprava: PhDr. Jana Kočí, Ph.D. (12.09.2023)
The subject has 5 credits according to ECTS, the total time load of the student corresponds to 125 hours. Expected preparation time for 1 lecture 90 minutes, self-study of literature (for the whole semester) 13 hours, work with study materials (for the whole semester) 13 hours, completion of ongoing tasks (for the whole semester) 17 hours. Exam preparation 20 hours.
Meetings are 90 minutes each week via ZOOM (while the middle and final meetings will be in person at the Hybrenská campus). After successfully enrolling in the course, you will be sent a Zoom link, which please log in at the scheduled time.
Due to the topicality of the topic and professional literature, the presentations are, however, in English, but the teaching, as well as all conversations and communication between us, is conducted in Czech.
A Moodle "Well-being Students" has been created for the course, in which all study materials will be available to you. You can find the course here: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=14020 (the key to the course will be given to you after your successful registration). The capacity of students is limited to 30 for the interactive form of teaching.
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Jana Kočí, Ph.D. (27.07.2023)
- Health and mental well-being of distance education students. Charles University, by Jana Koci & Stewart Donaldson
- My Well-being Workbook. Charles University, by Jana Koci
- Positive Education: Effect of 11 Weeks Long Well-being Course on Well-being of University Students (A Repeated-Measures Study), by Jana Koci et al.
- You’ve Got This: A student’s guide to well-being at university and beyond, by Rachael Alexander. ·Supporting student mental health in higher education, by Stones and Glazzard.
- University student mental health: A guide for psychiatrists, psychologists and leaders serving in higher education, by Roberts
- The only study guide you’ll ever need: simple tips, tricks and techniques to help you ace your studies and pass your exams! By Jade Bowler
- The Flourishing Student: Every tutor’s guide to promoting mental health, well-being and resilience in higher education, by Vailes and Waters.
- Student Mental Health and wellbeing in higher education: A practice guide, by Barden and Caleb. ·Why has nobody told me this before? By Julie Smith.
- Humanizing Distance Learning: Centering Equity and Humanity in Times of Crisis, by Paul Emerich France
- Distance Learning and Mature Students: A Guide to Studying with The Open University, by Kate Scott
- The Return to Study Handbook: Study Skills for Mature, Distance, and Workplace Learners, by Chloe Burroughs
- Martin Seligman (2018) PERMA and the building blocks of well-being, The Journal of Positive Psychology, 13:4, 333-335, DOI: 10.1080/17439760.2018.1437466
Poslední úprava: PhDr. Jana Kočí, Ph.D. (12.09.2023)
- Health and mental well-being of distance education students. Charles University, by Jana Koci & Stewart Donaldson
- My Well-being Workbook. Charles University, by Jana Koci
- Positive Education: Effect of 11 Weeks Long Well-being Course on Well-being of University Students (A Repeated-Measures Study), by Jana Koci et al.
- You’ve Got This: A student’s guide to well-being at university and beyond, by Rachael Alexander. ·Supporting student mental health in higher education, by Stones and Glazzard.
- University student mental health: A guide for psychiatrists, psychologists and leaders serving in higher education, by Roberts
- The only study guide you’ll ever need: simple tips, tricks and techniques to help you ace your studies and pass your exams! By Jade Bowler
- The Flourishing Student: Every tutor’s guide to promoting mental health, well-being and resilience in higher education, by Vailes and Waters.
- Student Mental Health and wellbeing in higher education: A practice guide, by Barden and Caleb. ·Why has nobody told me this before? By Julie Smith.
- Humanizing Distance Learning: Centering Equity and Humanity in Times of Crisis, by Paul Emerich France
- Distance Learning and Mature Students: A Guide to Studying with The Open University, by Kate Scott
- The Return to Study Handbook: Study Skills for Mature, Distance, and Workplace Learners, by Chloe Burroughs
- Martin Seligman (2018) PERMA and the building blocks of well-being, The Journal of Positive Psychology, 13:4, 333-335, DOI: 10.1080/17439760.2018.1437466
Poslední úprava: PhDr. Jana Kočí, Ph.D. (18.09.2023)
Předmět je zakončen zápočtem. Studující má na splnění podmínek zápočtu celkem tři pokusy, z toho dva opravné.
Udělení zápočtu je podmíněno 70% účastí na on-line výuce, aktivním zapojováním ve výuce, plnění cvičení mezi jednotlivými setkáními, vyplnění dotazníku well-beingu před zahájením výuky a po ukončení výuky (nepovinné, velmi ale oceňované).
Poslední úprava: PhDr. Jana Kočí, Ph.D. (18.09.2023)
The course will be completed with a credit awarding. The student has a total of three attempts to fulfill the conditions of the crediation, two of which are corrections.
The credit awarding is conditional to 70% participation in online classes, active participation in classes, completion of exercises between individual meetings, completion of the well-being questionnaire before the start of the class and after the class (optional, but highly appreciated).