Poslední úprava: Mgr. Veronika Kramperová, Ph.D. (25.09.2023)
Předmět se zaměřuje na vytvoření teoretického zázemí a profesních dovedností pro volbu obsahu a metod a pro řízení pohybových aktivit ve vodě s cílem regenerace a rekondice sportovců i běžné populace. Cvičení směřují k pohybové zkušenosti se specificky zaměřenou plaveckou lokomocí a cvičeními ve vodě. Student získá zkušenosti s řízením bezpečných a funkčně zaměřených pohybových činností ve vodě.
Poslední úprava: Mgr. Veronika Kramperová, Ph.D. (16.06.2023)
The subject focuses on the creation of a theoretical background and professional skills for the choice of content and methods and for the management of movement activities in water with the aim of regeneration and reconditioning of athletes and the general population. The exercises aim at movement experience with specifically focused swimming locomotion and exercises in water. The student will gain experience with the management of safe and functionally oriented movement activities in the water.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Veronika Kramperová, Ph.D. (25.09.2023)
Výstupy z učení
Student je po úspěšném ukončení předmětu schopen:
Uplatnit v praxi metodiky a trendy v plánování, řízení a realizaci regeneračního a rekondičního tréninku ve vodě u sportovců a běžné populace.
Vytvářet, řídit a realizovat regenerační a rekondiční programy ve vodě pro výkonnostní sportovce s různým sportovním zaměřením a běžnou populaci.
Vytvářet a realizovat individuální pohybové programy ve vodě zaměřené na optimalizaci průběhu zotavení všech limitujících systémů lidského organismu po sportovním tréninku nebo po ukončení volnočasových pohybových aktivit.
V modelových situacích prakticky aplikovat regenerační a rekondiční postupy ve vodě.
Cílem předmětu je získat:
- pohybovou zkušenost se specificky zaměřenou plaveckou lokomocí a cvičeními ve vodě
- osvojit si inventář vhodných cvičení pro regeneraci a rekondici jedince s různým sportovním zaměřením
- teoretické zázemí pro organizace pohybového programu ve vodě s cílem regenerace, rekondice
Poslední úprava: Mgr. Veronika Kramperová, Ph.D. (25.09.2023)
Learning outcomes
After successful completion of the course, the student is able to:
Apply in practice methodologies and trends in the planning, management and implementation of regenerative and reconditioning training in water for athletes and the general population.
Create, manage and implement regeneration and reconditioning programs in the water for performance athletes with various sports orientations and the general population.
Create and implement individual movement programs in water aimed at optimizing the recovery process of all limiting systems of the human organism after sports training or after finishing leisure-time movement activities.
Practically apply regeneration and reconditioning procedures in water in model situations.
The aim of the subject is to obtain:
- movement experience with specifically focused swimming locomotion and exercises in water
- acquire an inventory of suitable exercises for the regeneration and rehabilitation of an individual with different sports orientation
- theoretical background for organizing an exercise program in water with the aim of regeneration, reconditioning
Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Veronika Kramperová, Ph.D. (25.09.2023)
Lum, D., Landers, G., & Peeling, P. (2010). Effects of a recovery swim on subsequent running performance. International Journal of Sports Medicine, 31(1), 26–30.
Houdová, V., & Čechovská, I. (2012). Srdeční frekvence jako indikátor pohybového zatížení ve vodě. Česká kinantropologie, 16(3), 11–25.
Čechovská, I., Jurák, D., & Pokorná, J. (2015). Pohybový trénink ve vodě. Praha: Karolinum.
Kramperová, V. (2019). Modifikace plaveckých způsobů pro těhotné a seniory. In: I. Čechovská, T. Miler (Eds.), Didaktika plavání. Vybrané kapitoly. (pp. 123–149). Praha: Univerzita Karlova.
Poslední úprava: Mgr. Veronika Kramperová, Ph.D. (25.09.2023)
Lum, D., Landers, G., & Peeling, P. (2010). Effects of a recovery swim on subsequent running performance. International Journal of Sports Medicine, 31(1), 26–30.
Houdová, V., & Čechovská, I. (2012). Srdeční frekvence jako indikátor pohybového zatížení ve vodě. Česká kinantropologie, 16(3), 11–25.
Čechovská, I., Jurák, D., & Pokorná, J. (2015). Pohybový trénink ve vodě. Praha: Karolinum.
Kramperová, V. (2019). Modifikace plaveckých způsobů pro těhotné a seniory. In: I. Čechovská, T. Miler (Eds.), Didaktika plavání. Vybrané kapitoly. (pp. 123–149). Praha: Univerzita Karlova.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Veronika Kramperová, Ph.D. (18.02.2024)
Zápočet
- aktivní účast na přímé výuce z 85 %
- přednesení prezentace na zadané téma
- metodický výstup na bazéně
Písemná zkouška
Poslední úprava: Mgr. Veronika Kramperová, Ph.D. (18.02.2024)
Credit
- active participation in direct teaching from 85%
- giving a presentation on the given topic
- methodical output in the pool
Written exam
Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Veronika Kramperová, Ph.D. (16.06.2023)
1. Jak na člověka působí vodní prostředí, fyzikální vlastnosti vody, specifické adaptace. 2. Podmínky využití plavecké lokomoce pro zdravotně orientovaný program ve vodě. 3. Pohybové aktivity ve vodě - systematika. 4. Kontrola zatížení ve vodním prostředí. 5. Programy aqua-fitness. 6. Organizace pohybových programů ve vodě zaměřených na regeneraci. 7. Organizace pohybových programů ve vodě zaměřených na rekondici. Cvičení: 1. Polohování ve vodě s podporou kontaktní dopomoci a plaveckých pomůcek, inventář vhodných cvičení pro regeneraci. 2. Plavecké dovednosti potřebné pro funkčně zaměřené pohybové programy ve vodě, inventáře vhodných cvičení pro regeneraci a rekondici. 3. Modelové plavecké techniky pro podporu zdraví. 4. Monitoring srdeční frekvence v průběhu polohování ve vodě, test individuální reakce na vodní prostředí. 5. Aplikace Borgovy škály při pohybových činnostech ve vodě. 6. Aqua-walking a aqua-jogging, inventáře vhodných motivů pro rekondici. 7. Didaktické výstupy studentů s hodnocením - řízení části lekce. 8. Aqua-aerobik, inventáře vhodných motivů pro rekondici. 9. Didaktické výstupy studentů s hodnocením - řízení části lekce. 10. Aqua-gymnastika, inventář vhodných cvičení pro regeneraci a kompenzaci. 11. Didaktické výstupy studentů s hodnocením - řízení části lekce. 12. Další formy aqua-fitness vhodné pro rekondici 13. Demonstrace různých organizačních forem při řízení pohybových programů ve vodě. 14. Didaktické výstupy studentů s hodnocením - řízení části lekce.
Poslední úprava: Mgr. Veronika Kramperová, Ph.D. (16.06.2023)
1. How the aquatic environment affects humans, physical properties of water, specific adaptations. 2. Conditions for using the swimming locomotion for a health-oriented program in the water. 3. Movement activities in water - systematics. 4. Control of load in the aquatic environment. 5. Aqua-fitness programs. 6. Organization of exercise programs in water aimed at regeneration. 7. Organization of exercise programs in water aimed at rehabilitation. Exercises: 1. Positioning in the water with the support of contact assistance and swimming aids, inventory of suitable exercises for regeneration. 2. Swimming skills needed for functionally focused movement programs in the water, inventories of suitable exercises for regeneration and rehabilitation. 3. Model swimming techniques for health promotion. 4. Heart rate monitoring during positioning in the water, test of individual reaction to the water environment. 5. Application of the Borg scale during movement activities in water. 6. Aqua-walking and aqua-jogging, inventories of suitable motifs for rehabilitation. 7. Didactic outputs of students with assessment - management of part of the lesson. 8. Aqua-aerobics, inventories of suitable motifs for rehabilitation. 9. Didactic outputs of students with assessment - management of part of the lesson. 10. Aqua-gymnastics, inventory of suitable exercises for regeneration and compensation. 11. Didactic outputs of students with assessment - management of part of the lesson. 12. Other forms of aqua-fitness suitable for rehabilitation 13. Demonstration of various organizational forms in the management of movement programs in water. 14. Didactic outputs of students with assessment - management of part of the lesson.
Studijní opory -
Poslední úprava: Mgr. Veronika Kramperová, Ph.D. (16.06.2023)
odkaz na kurz v Moodle: https://dl2.cuni.cz/enrol/index.php?id=3878
Poslední úprava: Mgr. Veronika Kramperová, Ph.D. (16.06.2023)
link to the course in Moodle: https://dl2.cuni.cz/enrol/index.php?id=3878