SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA
předmět je určen pro studenty učitelství PřF!!!
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Petr Volf (29.01.2013)
Charakteristika předmětu
Seminář nabízí přehled o základních okruzích problémů speciální pedagogiky, se kterými se mohou studenti pedagogiky setkat ve své praxi.
Seznamuje se specifiky edukace jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami s akcentem na komplexní, interdisciplinární přístup. Pozornost je soustředěna na příčiny vzniku a rozvoje konkrétních poruch či znevýhodnění, na psychologickou problematiku související s jednotlivými postiženími nebo onemocněními, rovněž na možnosti rozvoje a organizace výchovy a vzdělávání dětí a dospívajících se speciálními vzdělávacími potřebami a na podporu dospělých, ev. seniorů se zdravotním postižením.
Východiskem je nový, moderní pohled na osoby s handicapem, důraz je kladen na jejich vývojové možnosti, nikoliv nedostatky, na pochopení smyslu a významu jejich integrace do společnosti.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Petr Volf (29.01.2013)
Základní doporučená literatura
PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. přepracované a rozšířené vydání. Brno: Paido, 2006. PŘINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky. Brno: MU,1999. VÁGNEROVÁ, M. a kol. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, 2000. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2006 VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2004.
Další doporučená literatura (nebo jiná podle vlastního výběru)
BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I. Vymezení současné problematiky. Brno: 2004. BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení II. Brno: MU, 2005. BARTOŇOVÁ, M. PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrace handicapovaných na trhu práce v mezinárodní dimenzi. Brno: MSD, 2005. BARTOŇOVÁ, M. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: MSD, 2005. BARTOŇOVÁ, M. (ed.) Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Zaměření na edukaci žáků se specifickými poruchami učení. Brno: MSD, 2005. BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ČERNÁ, M. a kol. Psychopedie. Praha: UK, 1995.? HŘÍBKOVÁ, L. Nadání a nadaní. Praha: UK, 2005. JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska. Praha: Triton, 2006. JANKOVSKÝ, J. Etika pro pomáhající profese. Praha: Triton, 2003. JEDLIČKA, R., KOŤA, J. Aktuální problémy výchovy: Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Praha: Karolinum, 1998. JESENSKÝ, J. Základy komprehenzivní speciální pedagogiky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000. KEBLOVÁ, A. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. Praha: Septima, 1998. KLENKOVÁ, J. Kapitoly z logopedie I. Brno: Paido, 2000. KLENKOVÁ, J. Kapitoly z logopedie II. a III. Brno: Paido, 1998. KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006. KLENKOVÁ, J., BYTEŠNÍKOVÁ, I., HORÁKOVÁ, R. Logopedie a surdopedie. Brno: Paido, 2007. KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum, 2002. KRAUS, J. a kol. Dětská mozková obrna. Praha: Grada, Avicenum, 2004. KREJČÍŘOVÁ, D., ŘÍČAN, P. a kol. Dětská klinická psychologie. Praha: Grada, 1995?. KUBOVÁ. L. Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených dětí. Praha: Tech-Market, 1996. KUDELOVÁ, I., KVĚTOŇOVÁ, L. Malé dítě s těžkým poškozením zraku. Brno: Paido, 1996. KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L., MEDLENER, I., ŘEHŮŘEK, J., VÍTKOVÁ, M. (ed.) Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999. KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. (ed.) Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku. Brno: Paido, 2004. KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Edukace dětí se speciálními potřebami v raném věku. Brno: Paido 2009. KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Oftalmopedie. Brno: Paido, 2000. LUDÍKOVÁ, L. Edukace hluchoslepého dítěte raného věku. Olomouc: UP, 2001. LUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých I. Praha: Scientia: 2000. LUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých III: Praha: Scientia: 2001. LUDÍKOVÁ, L. Kombinované vady. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. MATOUŠEK, O. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 2003. MATOUŠEK, O. Práce s rizikovou mládeží: projekt LATA a další alternativy věznění mládeže. Praha. Portál, 1996. MERTIN, V. Individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 1995. MICHALÍK, J. Školská integrace dětí s postižením. Olomouc: UP, 2000. MONATOVÁ, L. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: Paido, 2000. MONATOVÁ, L. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno: Paido, 1996, 1998. MÜHLPACHR, P. Geragogika pro speciální pedagogy. Brno: MU, 2001. MÜHLPACHR, P. Gerontopedagogika. Brno: MU, 2004. MÜHLPACHR, P. Sociální patologie. Brno: MU, 2001. NIELSONOVÁ, L. Učení zrakově postižených v raném věku. Praha: ISV, 1998. NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství. Praha: Portál, 2000. NOVOTNÁ, M., KREMLIČKOVÁ, M. Kapitoly ze speciální pedagogiky pro učitele. Praha: SPN, s.r.o. 1997 OPATŘILOVÁ, D. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. Brno: MU, 2005. OPATŘILOVÁ, D. (ed.) Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: MU, 2006. OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Předprofesní a profesní příprava zdravotně postižených. Brno: MU 2005. PEETERS, T. Autismus. Od teorie k výchovně vzdělávací intervenci. Praha: Scientia, 1998. PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno: Paido, 2000. PIPEKOVÁ, J. a kol. Kariérové poradenství pro žáky se zdravotním postižením. Praha: 2004, IPPP. PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno: MSD, 2006. POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha : Portál, 2001. PŘINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky a využití v praxi. Brno: MU, 1997. RENOTIEROVÁ, M. Somatopedické minimum. Olomouc: UP, 2003. ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995. SELIKOWITZ, M. Downův syndrom. Praha: Portál, 2005. SELIKOWITZ, M. Dyslexie a jiné poruchy učení. Praha: Grada, 2000. SCHOPLER, E., MESIBOV, G. Autistické chování. Praha: Portál, 1997. SCHOPLER, E., MESIBOV, G. Strategie a metody výuky dětí s autismem a dalšími vývojovými poruchami. Praha: Portál, 1998. SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007. SOURALOVÁ, E. Vzdělávání hluchoslepých II. Praha: Scientia, 2000. ŠOTOLOVÁ, E. Vzdělávání Romů. Praha: Grada, 2000. ŠULOVÁ, L. Raný psychický vývoj dítěte. Praha: UK, 2004. ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. 3. přepracované vydání. Praha : Portál, 2006. THOROVÁ, K., Poruchy autistického spektra. Praha: Portál, 2006. VÁGNEROVÁ, M. Oftalmopsychologie dětského věku. Praha: UK, 1995. VALENTA, M. Psychopedie. Teoretické základy a metodika. Praha : Parta, 2007. VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. 2. přepracované a rozšířené vydání. Brno: Paido, 2006. VÍTKOVÁ, M. (ed.) Otázky speciálně pedagogického poradenství. Základy, teorie, praxe. Brno: SMD, 2003. VÍTKOVÁ, M.: Tělesně postižené dítě v mateřské a základní škole. Brno: MU, 1994. VÍTKOVÁ, M.: Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno: Paido, 2000. VOJTOVÁ, V. Kapitoly z etopedie I. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. Brno: MU, 2004. ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003. ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Petr Volf (29.01.2013)
Požadavky ke zkoušce
Zkouška je ústní. Student předloží seznam prostudované literatury a seminární práci, prokáže znalosti k vybranému tématickému okruhu a schopnost celkové orientace v teoretické i praktické oblasti oboru.
Seminární práce - podle výběru studenta buď rozbor nápravné nebo terapeutické metody podle vlastní volby, zájmu či zkušenosti, anebo kazuistika klienta se speciálními (vzdělávácími) potřebami.
Okruhy k ústní zkoušce 1.Základní pojmy - charakteristika oboru speciální pedagogika, cíle, zařazení mezi pedagogické disciplíny, souvislost s dalšími vědními obory, vývoj postojů k handicapovaným, klasifikace speciálně pedagogických disciplín 2.Komprehenzivní rehabilitace - pojetí, složky 3.Rozbor pojmů exkluze, segregace, integrace, inkluze, dále participace, kvalita života, péče versus podpora a jejich vliv na život a rozvoj člověka s handicapem 4.Legislativní a kurikulární dokumenty jako rámec pro komplexní podporu a vzdělávání jedinců s handicapem 5.Integrované a inkluzivní vzdělávání osob s handicapem, předpoklady dítěte pro integraci, podmínky integrace, IVP 6.Systém pedagogicko-psychologického poradenství 7.Etiologie poruch a handicapů, stupně handicapů, Gaussova křivka 8.Metody speciální pedagogiky, oblasti a metody diagnostiky ve speciální pedagogice 9.Současné možnosti školního vzdělávání handicapovaných 10.Psychopedie - etiologie, charakteristika poruch, možnosti výchovy a vzdělávání, podpora v dospělosti 11.Autismus, Downův syndrom - etiologie, charakteristika, možnosti výchovy a vzdělávání 12.Somatopedie - etiologie, charakteristika poruch a onemocnění, možnosti výchovy, vzdělávání, podpora v dospělosti, hospitalizované dítě 13.Oftalmopedie - etiologie, charakteristika poruch, možnosti výchovy a vzdělávání, podpora v dospělosti 14.Logopedie - etiologie, charakteristika poruch, možnosti výchovy a vzdělávání, podpora v dospělosti 15.Augmentativní a alternativní komunikace 16.Surdopedie - etiologie, charakteristika poruch, možnosti výchovy a vzdělávání, podpora v dospělosti 17.Specifické vývojové poruchy učení a chování - etiologie, charakteristika poruch, možnosti výchovy a vzdělávání 18.Etopedie - etiologie, charakteristika poruch, možnosti výchovy a vzdělávání, podpora v dospělosti 19.Výchova a podpora dítěte se syndromem CAN a z rodin se sociokulturním a jazykovým handicapem 20.Rodina s handicapovaným členem - psychologická problematika handicapovaných, vliv handicapu na utváření vztahů s rodiči, se sourozenci, s vrstevníky, možnosti podpory rodiny 21.Gerontopedagogika - handicap u seniorů, místo člověka ve společnosti v závěrečném období jeho života a paliativní péče.
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Petr Volf (29.01.2013)
Přehled tematiky
Základní východiska speciální pedagogiky a její cíle. Kvalita života. Pedagogická a sociální integrace, inkluze, participace. Legislativní a kurikulární dokumenty. Poradenský systém. Typy a druhy institucí v resortech školství, zdravotnictví i práce a v nevládním sektoru. Multidisciplinarita oboru a důraz na komplexnost péče a služeb pro handicapované.
Etiologie a přehled poruch, vad a onemocnění. Speciálně pedagogická diagnostika. Možnosti rozvoje a podpory dítěte se speciálními potřebami, možnosti výchovy a vzdělávání, učební a další speciální pomůcky. Charakteristika vybraných nápravných a terapeutických metod a postupů, jejich význam pro rozvoj handicapovaných.
Otázky psychologického vývoje dítěte s postižením, specifické problémy v raném věku, v dospívání, ve stáří. Rodina a dítě (člen rodiny) se speciálními potřebami, její problémy a formy podpory.