PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2014/2015
   Přihlásit přes CAS
Speciální pedagogika - APD100100
Anglický název: Special Pedagogy
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2014 do 2015
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: APD100021
Pro jakou fakultu: Přírodovědecká fakulta UK
Poznámka: předmět pro jiné fakulty
Garant: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
Mgr. Martina Švandová, Ph.D.
Záměnnost : APD300020
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Petr Volf (29.01.2013)
SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA
předmět je určen pro studenty učitelství PřF!!!


Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Petr Volf (29.01.2013)

Charakteristika předmětu


Seminář nabízí přehled o základních okruzích problémů speciální pedagogiky, se kterými se mohou studenti pedagogiky setkat ve své praxi.

Seznamuje se specifiky edukace jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami s akcentem na komplexní, interdisciplinární přístup.
Pozornost je soustředěna na příčiny vzniku a rozvoje konkrétních poruch či znevýhodnění, na psychologickou problematiku související s jednotlivými postiženími nebo onemocněními, rovněž na možnosti rozvoje a organizace výchovy a vzdělávání dětí a dospívajících se speciálními vzdělávacími potřebami a na podporu dospělých, ev. seniorů se zdravotním postižením.

Východiskem je nový, moderní pohled na osoby s handicapem, důraz je kladen na jejich vývojové možnosti, nikoliv nedostatky, na pochopení smyslu a významu jejich integrace do společnosti.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Petr Volf (29.01.2013)

Základní doporučená literatura

PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. přepracované a rozšířené vydání. Brno: Paido, 2006.
PŘINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky. Brno: MU,1999.
VÁGNEROVÁ, M. a kol. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, 2000.
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2006
VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2004.


Další doporučená literatura
(nebo jiná podle vlastního výběru)

BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I. Vymezení současné problematiky. Brno: 2004.
BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení II. Brno: MU, 2005.
BARTOŇOVÁ, M. PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrace handicapovaných na trhu práce v mezinárodní dimenzi. Brno: MSD, 2005.
BARTOŇOVÁ, M. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: MSD, 2005.
BARTOŇOVÁ, M. (ed.) Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Zaměření na edukaci žáků se specifickými poruchami učení. Brno: MSD, 2005.
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007.
ČERNÁ, M. a kol. Psychopedie. Praha: UK, 1995.?
HŘÍBKOVÁ, L. Nadání a nadaní. Praha: UK, 2005.
JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska. Praha: Triton, 2006.
JANKOVSKÝ, J. Etika pro pomáhající profese. Praha: Triton, 2003.
JEDLIČKA, R., KOŤA, J. Aktuální problémy výchovy: Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Praha: Karolinum, 1998.
JESENSKÝ, J. Základy komprehenzivní speciální pedagogiky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000.
KEBLOVÁ, A. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. Praha: Septima, 1998.
KLENKOVÁ, J. Kapitoly z logopedie I. Brno: Paido, 2000.
KLENKOVÁ, J. Kapitoly z logopedie II. a III. Brno: Paido, 1998.
KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006.
KLENKOVÁ, J., BYTEŠNÍKOVÁ, I., HORÁKOVÁ, R. Logopedie a surdopedie. Brno: Paido, 2007.
KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum, 2002.
KRAUS, J. a kol. Dětská mozková obrna. Praha: Grada, Avicenum, 2004.
KREJČÍŘOVÁ, D., ŘÍČAN, P. a kol. Dětská klinická psychologie. Praha: Grada, 1995?.
KUBOVÁ. L. Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených dětí. Praha: Tech-Market, 1996.
KUDELOVÁ, I., KVĚTOŇOVÁ, L. Malé dítě s těžkým poškozením zraku. Brno: Paido, 1996.
KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L., MEDLENER, I., ŘEHŮŘEK, J., VÍTKOVÁ, M. (ed.) Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999.
KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. (ed.) Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku. Brno: Paido, 2004.
KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Edukace dětí se speciálními potřebami v raném věku. Brno: Paido 2009.
KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Oftalmopedie. Brno: Paido, 2000.
LUDÍKOVÁ, L. Edukace hluchoslepého dítěte raného věku. Olomouc: UP, 2001.
LUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých I. Praha: Scientia: 2000.
LUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých III: Praha: Scientia: 2001.
LUDÍKOVÁ, L. Kombinované vady. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005.
MATOUŠEK, O. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 2003.
MATOUŠEK, O. Práce s rizikovou mládeží: projekt LATA a další alternativy věznění mládeže. Praha. Portál, 1996.
MERTIN, V. Individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 1995.
MICHALÍK, J. Školská integrace dětí s postižením. Olomouc: UP, 2000.
MONATOVÁ, L. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: Paido, 2000.
MONATOVÁ, L. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno: Paido, 1996, 1998.
MÜHLPACHR, P. Geragogika pro speciální pedagogy. Brno: MU, 2001.
MÜHLPACHR, P. Gerontopedagogika. Brno: MU, 2004.
MÜHLPACHR, P. Sociální patologie. Brno: MU, 2001.
NIELSONOVÁ, L. Učení zrakově postižených v raném věku. Praha: ISV, 1998.
NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství. Praha: Portál, 2000.
NOVOTNÁ, M., KREMLIČKOVÁ, M. Kapitoly ze speciální pedagogiky pro učitele. Praha: SPN, s.r.o. 1997
OPATŘILOVÁ, D. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. Brno: MU, 2005.
OPATŘILOVÁ, D. (ed.) Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: MU, 2006.
OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Předprofesní a profesní příprava zdravotně postižených. Brno: MU 2005.
PEETERS, T. Autismus. Od teorie k výchovně vzdělávací intervenci. Praha: Scientia, 1998.
PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno: Paido, 2000.
PIPEKOVÁ, J. a kol. Kariérové poradenství pro žáky se zdravotním postižením. Praha: 2004, IPPP.
PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno: MSD, 2006.
POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha : Portál, 2001.
PŘINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky a využití v praxi. Brno: MU, 1997.
RENOTIEROVÁ, M. Somatopedické minimum. Olomouc: UP, 2003.
ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995.
SELIKOWITZ, M. Downův syndrom. Praha: Portál, 2005.
SELIKOWITZ, M. Dyslexie a jiné poruchy učení. Praha: Grada, 2000.
SCHOPLER, E., MESIBOV, G. Autistické chování. Praha: Portál, 1997.
SCHOPLER, E., MESIBOV, G. Strategie a metody výuky dětí s autismem a dalšími vývojovými poruchami. Praha: Portál, 1998.
SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007.
SOURALOVÁ, E. Vzdělávání hluchoslepých II. Praha: Scientia, 2000.
ŠOTOLOVÁ, E. Vzdělávání Romů. Praha: Grada, 2000.
ŠULOVÁ, L. Raný psychický vývoj dítěte. Praha: UK, 2004.
ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. 3. přepracované vydání. Praha : Portál, 2006.
THOROVÁ, K., Poruchy autistického spektra. Praha: Portál, 2006.
VÁGNEROVÁ, M. Oftalmopsychologie dětského věku. Praha: UK, 1995.
VALENTA, M. Psychopedie. Teoretické základy a metodika. Praha : Parta, 2007.
VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. 2. přepracované a rozšířené vydání. Brno: Paido, 2006.
VÍTKOVÁ, M. (ed.) Otázky speciálně pedagogického poradenství. Základy, teorie, praxe. Brno: SMD, 2003.
VÍTKOVÁ, M.: Tělesně postižené dítě v mateřské a základní škole. Brno: MU, 1994.
VÍTKOVÁ, M.: Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno: Paido, 2000.
VOJTOVÁ, V. Kapitoly z etopedie I. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. Brno: MU, 2004.
ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003.
ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Petr Volf (29.01.2013)

Požadavky ke zkoušce

Zkouška je ústní. Student předloží seznam prostudované literatury a seminární práci, prokáže znalosti k vybranému tématickému okruhu a schopnost celkové orientace v teoretické i praktické oblasti oboru.

Seminární práce - podle výběru studenta buď rozbor nápravné nebo terapeutické metody podle vlastní volby, zájmu či zkušenosti, anebo kazuistika klienta se speciálními (vzdělávácími) potřebami.

Okruhy k ústní zkoušce
1.Základní pojmy - charakteristika oboru speciální pedagogika, cíle, zařazení mezi pedagogické disciplíny, souvislost s dalšími vědními obory, vývoj postojů k handicapovaným, klasifikace speciálně pedagogických disciplín
2.Komprehenzivní rehabilitace - pojetí, složky
3.Rozbor pojmů exkluze, segregace, integrace, inkluze, dále participace, kvalita života, péče versus podpora a jejich vliv na život a rozvoj člověka s handicapem
4.Legislativní a kurikulární dokumenty jako rámec pro komplexní podporu a vzdělávání jedinců s handicapem
5.Integrované a inkluzivní vzdělávání osob s handicapem, předpoklady dítěte pro integraci, podmínky integrace, IVP
6.Systém pedagogicko-psychologického poradenství
7.Etiologie poruch a handicapů, stupně handicapů, Gaussova křivka
8.Metody speciální pedagogiky, oblasti a metody diagnostiky ve speciální pedagogice
9.Současné možnosti školního vzdělávání handicapovaných
10.Psychopedie - etiologie, charakteristika poruch, možnosti výchovy a vzdělávání, podpora v dospělosti
11.Autismus, Downův syndrom - etiologie, charakteristika, možnosti výchovy a vzdělávání
12.Somatopedie - etiologie, charakteristika poruch a onemocnění, možnosti výchovy, vzdělávání, podpora v dospělosti, hospitalizované dítě
13.Oftalmopedie - etiologie, charakteristika poruch, možnosti výchovy a vzdělávání, podpora v dospělosti
14.Logopedie - etiologie, charakteristika poruch, možnosti výchovy a vzdělávání, podpora v dospělosti
15.Augmentativní a alternativní komunikace
16.Surdopedie - etiologie, charakteristika poruch, možnosti výchovy a vzdělávání, podpora v dospělosti
17.Specifické vývojové poruchy učení a chování - etiologie, charakteristika poruch, možnosti výchovy a vzdělávání
18.Etopedie - etiologie, charakteristika poruch, možnosti výchovy a vzdělávání, podpora v dospělosti
19.Výchova a podpora dítěte se syndromem CAN a z rodin se sociokulturním a jazykovým handicapem
20.Rodina s handicapovaným členem - psychologická problematika handicapovaných, vliv handicapu na utváření vztahů s rodiči, se sourozenci, s vrstevníky, možnosti podpory rodiny
21.Gerontopedagogika - handicap u seniorů, místo člověka ve společnosti v závěrečném období jeho života a paliativní péče.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Petr Volf (29.01.2013)

Přehled tematiky

Základní východiska speciální pedagogiky a její cíle. Kvalita života. Pedagogická a sociální integrace, inkluze, participace. Legislativní a kurikulární dokumenty. Poradenský systém. Typy a druhy institucí v resortech školství, zdravotnictví i práce a v nevládním sektoru. Multidisciplinarita oboru a důraz na komplexnost péče a služeb pro handicapované.

Etiologie a přehled poruch, vad a onemocnění. Speciálně pedagogická diagnostika. Možnosti rozvoje a podpory dítěte se speciálními potřebami, možnosti výchovy a vzdělávání, učební a další speciální pomůcky. Charakteristika vybraných nápravných a terapeutických metod a postupů, jejich význam pro rozvoj handicapovaných.

Otázky psychologického vývoje dítěte s postižením, specifické problémy v raném věku, v dospívání, ve stáří. Rodina a dítě (člen rodiny) se speciálními potřebami, její problémy a formy podpory.

Požadavky k zápisu
Poslední úprava: PhDr. Petr Volf (29.01.2013)

Předmět je určen pro studenty učitelství PřF UK

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK