Application submission date: | 31.03.2025 |
---|
Faculty: | Faculty of Arts |
---|---|
Study programme: | Teacher Education of English Language and Literature for Upper Secondary Schools (N0114A300057) |
Form of study: | full-time |
Type of study: | Master's (post-Bachelor) |
Language of instruction: | Czech |
Expected minimum number of accepted students Expected number of accepted students: | 10 |
Standard length of study: | 2 years |
Application type: | Online |
Rate of admitted and total applicants in the past academic year
12 / 24Application submission date: | 31.03.2025 |
---|
Charge for an on-line application: | 455 CZK |
---|
přijímací zkouška: dvoukolová (písemná a ústní)
popis přijímací zkoušky:
1. kolo – písemná část (max. 50 bodů, doba trvání: 100 minut)
1) Uchazeč prokáže pokročilou znalost anglického jazyka rozsahem odpovídající ukončenému bakalářskému studiu anglistických programů pro učitelství. Obsahem zkoušky je test zaměřený na slovní zásobu, morfologii slovních druhů, syntaktickou analýzu věty jednoduché a souvětí, základy slovotvorby a lexikální sémantiky. (max. 35 bodů)
2) Uchazeč prokáže dobrou orientaci a znalosti v literárněvědné a kulturněhistorické problematice oboru rozsahem odpovídající ukončenému bakalářskému studiu anglistických programů zaměřených na vzdělávání. (max. 15 bodů)
2. kolo – ústní část (max. 50 bodů)
1) ověření orientace v pedagogicko-psychologických souvislostech edukační praxe vycházející ze znalostí a dovedností bakalářského studijního programu zaměřeného na vzdělávání (max. 10 bodů)
V prvním okruhu zkoušky půjde o strukturovaný rozhovor zaměřený na orientovanost uchazeče v pedagogicko-psychologických souvislostech edukační praxe. Uchazeči, který přijímací komisi odevzdá ověřenou kopii diplomu nebo doklad o probíhajícím studiu (vystavený studijním oddělením příslušné vysoké školy) potvrzující absolvování nebo studium libovolného bakalářského programu se zaměřením na vzdělávání, bude tato část zkoušky prominuta a získá za ni plný počet bodů (10)
2) motivace ke studiu a zájem o obor (max. 10 bodů)
Druhá část probíhá v anglickém jazyce. Sestává z konverzace, při níž student prokáže schopnost prakticky používat angličtinu, a to na pokročilé úrovni, s důkladně osvojenými znalostmi gramatického systému jazyka. Reaguje na otázky komise, které směřují především na motivaci k didakticky orientovanému studiu, s tím související zájmy, zkušenost s výukou angličtiny, pedagogické zkušenosti apod.
kritéria hodnocení motivace a zájmu obor (max 10 bodů):
· přesvědčivá motivace – konkrétně a jasně formulovaná a dostatečně obhájená, odpovídající náplni studia programu na FF UK: 10–7 bodů
· částečně přesvědčivá motivace – poměrně konkrétně formulovaná a obhájená, vcelku odpovídající náplni studia programu na FF UK: 6–4 bodů
· nepřesvědčivá motivace – vágně vysvětlená a nedostatečně obhájená, příliš neodpovídající náplni studia programu na FF UK: 3–0 bodů
3) prokázání didaktických kompetencí (max. 15 bodů)
Třetí část probíhá v anglickém jazyce. Uchazeč prokáže základní orientaci v problematice jazykové akvizice (max. 5 bodů). Dále prokáže schopnost didakticky uchopit vybraný základní jev z anglické gramatiky či slovní zásoby (max. 10 bodů).
4) praktická znalost anglického jazyka (max. 15 bodů)
Ve čtvrté části zkoušky je zhodnocena úroveň anglického jazyka prokázaná v rámci okruhů 2) a 3) dle následujících kritérií:
· výborná znalost – uchazeč hovoří přesnou, bohatou, plynulou a kultivovanou angličtinou bez závažnějších nedostatků alespoň na úrovni C1+: 15–11 bodů
· průměrná znalost – uchazeč hovoří přesnou, bohatou, plynulou a kultivovanou angličtinou s menšími nedostatky na úrovni C1: 10–5 bodů
· podprůměrná znalost – uchazeč má v různých rovinách závažnější problémy při mluvené komunikaci v angličtině, jejíž úroveň je nižší než C1: 5–0 bodů
doporučená literatura k prvnímu okruhu zkoušky:
pedagogika
Kalhous, Z., Obst, O. Didaktika sekundární školy. Olomouc: UP, 2003.
Kasíková, H., Vališová, A. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada Publishing, 2011.
Petty, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2013.
Strouhal, M. Teorie výchovy. Praha: Grada Publishing, 2013.
psychologie
Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha, Portál, 2001. (1. část)
Krejčová, L. Žáci potřebují přemýšlet. Co pro to mohou udělat jejich učitelé. Praha: Portál, 2013.
Říčan, P. Psychologie osobnosti (obor v pohybu). Praha: Grada Publishing, 2016.
Vágnerová, M. Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005.
další požadavky ke zkoušce:
Uchazeči u ústní části zkoušky předloží k nahlédnutí:
· potvrzení o absolvování nebo o probíhajícím studiu bakalářského programu se zaměřením na vzdělávání (viz výše),
· seznam četby vztahující se k didaktice anglického jazyka (s uvedením jména a příjmení uchazeče),
· výtisk bakalářské práce nebo její reprezentativní části,
· doklady o praxi a další materiály potvrzující motivaci ke studiu a zájem o obor.
-----
Podmínky přijímacího řízení ke studiu na FF UK: https://is.cuni.cz/studium/prijimacky/index.php?do=info_fakulta&fak=11210
Admission to Master's studies is conditioned by completed secondary education confirmed by a school-leaving certificate. Admission to Post-Bachelor studies (Master's programme) is likewise conditioned by completed education in any type of study programme.
Verification method: | entrance exam | ||
---|---|---|---|
Confirmation date (of entrance exam) from: | 10.05.2025 | Until: | 13.06.2025 |
Alternative date (of entrance exam): | 18.06.2025 | Until: | 20.06.2025 |
další informace:
· web Ústavu anglického jazyka a didaktiky: https://uajd.ff.cuni.cz/
· web Ústavu anglofonních literatur a kultur: http://ualk.ff.cuni.cz/
· web Učitelství na FF UK: https://ucitelstvi.ff.cuni.cz/
Absolventi programu jsou připraveni:
· vykonávat učitelskou profesi na základní či střední škole v příslušném oboru i v aprobacích tomuto oboru blízkých, v jazykových školách, vzdělávacích agenturách a neziskových organizacích pořádajících kurzy pro děti i dospělé,
· působit v dalších pozicích ve vzdělávacím systému vyžadujících plnou učitelskou kvalifikaci,
· uplatnit se v médiích, nakladatelstvích, komunikačních agenturách, státní správě či odborných institucích na nejrůznějších pozicích, které vyžadují plně rozvinuté odborné kompetence v daném oboru,
· ucházet se o pokračování v doktorském studiu, primárně v programech Aplikovaná lingvistika a didaktika jazyka (FF UK) či Anglický jazyk a literatura s didaktikou (PedF UK)