Language selection
  • čeština
  • english
User
  • Anonym

    Branch programme/details

    Teacher Education of Religion and Social Sciences for Upper Secondary Schools (0114TA100002)

    Faculty: Hussite Theological Faculty
    Study programme: Teacher Education of Religion and Social Sciences for Upper Secondary Schools (N0114A100002)
    Form of study: full-time
    Type of study: Master's (post-Bachelor)
    Language of instruction: Czech
    Standard length of study: 2 years
    Application type: Online, Paper
    Possibility of exemption from entrance examination: yes

    Rate of admitted and total applicants in the past academic year

    15 / 26

    • shrink expand
      Application submission date: 09.08.2025
    • shrink expand
      Charge for an on-line application: 910 CZK
      Charge for a paper application: 960 CZK
    • shrink expand
      Studijní program Učitelství náboženství a základů společenských věd pro střední školy (program je bez specializace) připravuje studenty k profesi středoškolského pedagoga s kvalifikací pro výuku náboženství a základů společenských věd. Studijní program reaguje na poptávku po pedagogických pracovnících vzdělaných v oblasti náboženství, filozofie, etiky a společenskovědního základu a po pracovnících, kteří rozumějí problematice náboženství a jeho místu ve společnosti. Studijní program rozšiřuje tradiční náboženskou výchovu o další společenskovědní disciplíny a klade ji do úzkého sepjetí s etickou výchovou. Absolventi se uplatňují jako učitelé na středních i základních školách, kde vyučují předměty: základy společenských věd, filozofii, náboženství, etickou či občanskou výchovu. Pracují ve státních, soukromých i neziskových organizacích s náboženským nebo výchovným zaměřením. Mohou pracovat v akademické sféře nebo v institucích zaměřených na vědu a výzkum v oblasti pedagogiky a oborových disciplín.
    • shrink expand
      Přijímací zkouška probíhá ve formě ústního pohovoru. Každému uchazeči budou položeny dvě otázky z předepsané literatury. Za každou otázku lze získat maximálně 20 bodů. Celkem lze získat maximálně 40 bodů. Ke studiu bude přijat každý uchazeč, který v přijímací zkoušce získá alespoň 20 bodů.
    • shrink expand
      Admission to Master's studies is conditioned by completed secondary education confirmed by a school-leaving certificate. Admission to Post-Bachelor studies (Master's programme) is likewise conditioned by completed education in any type of study programme.

      Verification method: entrance exam
      Confirmation date (of entrance exam) from: 02.09.2025 Until: 02.09.2025
      Alternative date (of entrance exam): 11.09.2025 Until: 11.09.2025
    • shrink expand
      Husitská teologická fakulta řídí podmínky pro uchazeče z Ukrajiny, které jsou stanoveny podle § 8 zákona č. 67/2022 Sb., o opatřeních v oblasti školství v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace a Opatřením rektora č. 5 / 2024. Přijímací zkoušky pro akademický rok 2025/26 se budou konat tak, jak je popsáno v informacích o přijímacím řízení.
    • shrink expand
      S upuštěním od přijímací zkoušky budou přijati uchazeči, kteří absolvovali obdobný nebo stejný bakalářský nebo magisterský studijní program, jehož součástí byly níže uvedené předměty s příslušným typem atestace: Obecná pedagogika nebo Didaktika- zkouška, Sociální psychologie - zkouška, a současně z těchto předmětů byli hodnoceni klasifikací výborně (1) nebo velmi dobře (2). Děkan rozhodne o upuštění od přijímací zkoušky na základě žádosti o upuštění od přijímací zkoušky podané uchazečem v rámci přijímacího řízení.


    • shrink expand
      Doporučená literatura pro studijní program Učitelství náboženství a základů společenských věd pro střední školy:

      Bible (Český ekumenický překlad s deuterokanonickými knihami a s úvody k jednotlivým knihám)
      Beneš, J.: Desítka: Desatero, aneb, deset slov o Bohu a člověku, Praha, Návrat domů, 2008.
      Lane, T.: Dějiny křesťanského myšlení, Praha, Návrat domů, 1996.
      Lohse, B.: Epochy dějin dogmatu, Jihlava, Mlýn, 2003.
      Pokorný, P., Heckel, U.: Úvod do Nového zákona: přehled literatury a teologie, Praha, Vyšehrad, 2013.
      Störig, H. J.: Malé dějiny filozofie, Kostelní Vydří, Karmelitánské nakladatelství, 2000.
      Váňová, M.: Srovnávací pedagogika. Praha, UJAK, 2009.
      Vágnerová, M.: Základy psychologie. Praha, Karolinum, 2005.

      Modelové otázky pro studijní program Učitelství náboženství a základů společenských věd pro střední školy:

      1. Desatero - původ, členění, význam v životě Izraele.
      2. Izajáš, Jeremjáš, Ezechiel - struktura a nejvýznamnější narativy velkých proroků.
      3. Janovo evangelium - rozdělení, obsah a teologická koncepce.
      4. Formování trinitárních a christologických výpovědí v Bibli a raném křesťanství.
      5. Platon a novoplatonismus a jejich vliv na formování západní filozofie.
      6. Etická koncepce Immanuela Kanta.
      7. Eklesiologie a eschatologie v díle Jana Husa.
      8. Čím se zabývá obecná pedagogika, obecná didaktika a srovnávací pedagogika?
      9. Co je školní inkluze a jaké faktory ovlivňují její úspěšnost?
      10. Jaké jsou specifické poruchy učení?


    • shrink expand
      Absolvent studijního programu nalézá uplatnění na středních a základních školách, kde může vyučovat základy společenských věd, filozofii, náboženskou, etickou a občanskou výchovu. Může také pracovat ve státních, soukromých i neziskových organizacích s náboženským nebo výchovným zaměřením. Nachází uplatnění také v akademické sféře nebo v institucích zaměřených na vědu a výzkum v oblasti pedagogiky a oborových disciplín.