Language selection
  • čeština
  • english
User
  • Anonym

    Branch programme/details

    Teacher Education of Czech Language for Lower and Upper Secondary Schools with double curriculum study Teacher Education of Art Education for Lower and Upper Secondary Schools and Basic Art Schools (0114TA300089 / 0114TA300100) - double subject study

    Faculty: Faculty of Education
    Study programme: Teacher Education of Czech Language for Lower and Upper Secondary Schools (N0114A300089)
    Form of study: full-time
    Type of study: Master's (post-Bachelor)
    Language of instruction: Czech
    Expected minimum number of accepted students Expected number of accepted students: 3
    Standard length of study: 2 years
    Application type: Online

    Rate of admitted and total applicants in the past academic year

    0 / 1

    • You cannot apply for study of this programme/branch now.

    • shrink expand
      Application submission date: 28.02.2022
    • shrink expand
    • shrink expand

      Study program for Arts Education for 2nd level of elementary school and secondary schools provides complete master education which combines two fields. It continues a bachelor study program Visual Arts and Education. It is the only study program, which focuses on educating Art teachers and develops reflection of author artistic production at the same time and which does this within the scope of interdisciplinary theoretical reflection, which connects visual art with its theory and Art pedagogy and didactics in the field of art. The master study program focuses on personal development of students in the field of reflected author production, in the field of visual literacy and in the field of pedagogy. Acquiring knowledge of theory and history of art is considered important, Art Education´s didactic and reflective approach to their own production is crucial as well. The study program is conceived as dynamical intersection of the three fields that have been mentioned above. The graduate actively participates in them all, is able to interconnect the acquired knowledge and skills, reflects and applies them in appropriate contexts. HE/she individually uses concepts, uses theoretical knowledge and art skills in didactical transformation of the contents of Art Education. The aim of the study program is to develop visual literacy of the students and empower them to use its means in culture, that communicates visually, while reflecting their expert knowledge of their art and cultural education, which represents a potential in further development of cultivation and democratization of the society.

    • shrink expand

      Přijímací zkouška má 3 části:

      1)   Zkouška z 1. studijního programu, plán maior, max. 30 b.

      2)   Zkouška z 2. studijního programu, plán minor, max. 30 b.

      3)   Písemná zkouška z pedagogicko-psychologické přípravy (maior), max. 30 b.

      Celkem max. 90 b.

      1) Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy

      Přijímací zkouška prověřuje jak dosažené znalosti a dovednosti z bakalářského studia Český jazyk se zaměřením na vzdělávání, tak jazykovou kompetenci uchazeče/uchazečky. Očekává se také znalost aktuálních témat bohemistiky, která jsou řešena současnými bohemistickými časopisy.

      Zkouška vychází z obsahu dílčích disciplín, které tvoří studijní plán bakalářského studijního programu Český jazyk se zaměřením na vzdělávání v aktuálním akademickém roce (viz Studijní informační systém), a to zejména z obsahu tzv. profilujících (povinných) předmětů bakalářského studia Český jazyk se zaměřením na vzdělávání.

      Přijímací zkouška má charakter písemného testu.

      Písemný test sestává ze dvou částí, a to z
      (1) části jazykové a
      (2) z části literární.
      Z celkového počtu 30 bodů může uchazeč získat 16 bodů z (1) jazykové části a 14 bodů z (2) části literární. Délka trvání písemného test je 40 min.

      2) Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školy a základní umělecké školy

      Přijímací zkouška má tři části:
      Ústní pohovor (max. 18 b.)
      Obhajoba portfolia výtvarných prací (max. 6 b.)
      Pohovor nad seznamem prostudované literatury a zhlédnutých výstav (max. 6 b.)

      Maximální počet dosažených bodů celkem: 30
      Ani jedna část přijímací zkoušky nesmí být hodnocena počtem bodů 0.

      K ústnímu pohovoru uchazeč/ka připraví a přinese tištěné portfolio své výtvarné tvorby, vztahující se k zadanému tématu a seznam prostudované literatury a zhlédnutých výstav.

      Téma 2022-2023: Reálný a nereálný prožitek  1. Při ústním pohovoru uchazeč/ka na základě připravené prezentace představí, jak chápe zadané téma. Východiskem výkladu budou vybrané odborné texty (alespoň 2 odborné prameny). Uchazeč/ka představí klíčová teoretická a umělecká východiska a zdůvodní své postoje k nim. Dále představí vlastní výtvarnou reflexi zadaného tématu v autorském projektu, založeném na individuálním výtvarném vyjádření (v rozsahu 5-10 artefaktů). Představí také vlastní návrh pedagogické výtvarné činnosti vztahující se k zadanému tématu.

      2. Uchazeč/ka představí portfolio své dosavadní výtvarné tvorby, které přinese k ústní zkoušce vytištěné(formát pdf., max. 20 stran)

      3. Uchazeč/ka představí komisi seznam prostudované literatury, zhlédnutých výstav a edukačních materiálů.

      Kritéria hodnocení:
      -srozumitelná argumentace vlastních postojů s oporou o prostudované teoretické prameny
      -autorská reflexe tématu
      -reflexe tvůrčího postupu
      -vizuální podoba artefaktů
      -vnitřní souvislosti
      -schopnost souvislého kultivovaného projevu

      3) Písemná zkouška z pedagogicko-psychologické přípravy

      Maximální počet bodů 30 b. Test trvá 30 minut.

      Didaktický test prověřuje znalosti z povinných předmětů pedagogicko-psychologické přípravy  (pedagogika,  psychologie, speciální pedagogika, základy didaktiky) zařazených do tzv. společného základu pro obory se zaměřením na vzdělávání a pedagogiku na úrovni výstupních požadavků pro bakalářské studium se zaměřením na vzdělávání. Kromě základních znalostí (terminologie, poznatky) jde i o schopnost aplikovat teoretické znalosti do řešení modelových situací v pedagogické praxi.

      Studijní plán společného základu pro obory se zaměřením na vzdělávání a pedagogiku v aktuálním akademickém roce je dostupný na http://studium.pedf.cuni.cz/karolinka/.

    • shrink expand

      Admission to Master's studies is conditioned by completed secondary education confirmed by a school-leaving certificate. Admission to Post-Bachelor studies (Master's programme) is likewise conditioned by completed education in any type of study programme.



      Verification method: entrance exam
      Confirmation date (of entrance exam) from: 06.06.2022 Until: 21.06.2022
      Alternative date (of entrance exam): 27.06.2022 Until: 28.06.2022
    • shrink expand

      Základní podmínkou přijetí ke studiu je ukončené bakalářské studium stejného nebo příbuzného studijního programu. Ve shodě s koncepcí dvoustupňové učitelské přípravy dle Rámcových požadavků na studijní programy, jejichž absolvováním se získává odborná kvalifikace k výkonu regulovaných povolání pedagogických pracovníků (MŠMT), bude posuzováno splnění minimálních požadavků na bakalářské programy se zaměřením na vzdělávání dle příslušných složek učitelské přípravy, na základě posouzení doložených dokumentů. Toto posouzení se ve stejném rozsahu týká jak absolventů bakalářských studijních programů se zaměřením na vzdělávání, tak absolventů ostatních bakalářských studijních programů.

      Uchazeč doloží výpis předmětů absolvovaných v předchozím bakalářském studiu, včetně jejich výsledků, spolu s dokladem o dosaženém vzdělání, popřípadě potvrzením o studiu, pokud ještě nebylo studium zakončeno, do 28. 02. 2022.

      Posuzovány jsou složky učitelské přípravy: 1a) pedagogicko-psychologická příprava, 1b) oborová didaktika, 2) obor, 3) praxe. Vyžadované kredity pro jednotlivé složky:

       

      I.          Učitelské studijní programy s plnými studijními plány - dříve tzv. jednoobor

      •                  1a) pedagogicko-psychologická příprava 6 kreditů

      •                  1b) oborová didaktika 4 kredity,

      •                  2) obor 60 kreditů,

      •                  3) praxe 2 kredity

       

      II.        Učitelské studijní programy ve sdruženém studiu, se studijními plány maior (hlavní studijní plán) a minor (přidružený studijní plán) – dříve tzv. dvouobor

      Za studijní program „maior“ i za studijní program „minor“ ve sdruženém studiu, do kterého se uchazeč hlásí, se vyžadují kredity pro jednotlivé složky učitelské přípravy za oba programy takto:

      •                  1b) oborová didaktika 4 kredity,

      •                  2) obor 60 kreditů,

      •                  3) praxe 2 kredity.

      Pro program „maior“ se navíc vyžaduje složka 1a) pedagogicko-psychologická příprava v rozsahu 6 kreditů.

       

      Uchazeči z ostatních bakalářských studijních oborů/programů mohou být přijati při posouzení příbuznosti navazujícího magisterského studijního programu s absolvovaným bakalářským studiem z hlediska složek učitelské přípravy dle Rámcových požadavků MŠMT (viz výše) a složení přijímacích zkoušek zahrnujících jednotlivé složky učitelské přípravy.

      Příbuznost absolvovaného studia posuzují na základě podkladů dodaných s přihláškou (do 28. 02. 2022) po přijetí přihlášky garanti příslušných navazujících magisterských programů prostřednictvím studijního oddělení fakulty, nejpozději k 30. 4. 2022, uchazeči budou vyrozuměni do 31. 5. 2022. Ten, kdo splní podmínku příbuznosti programu, bude pozván k přijímací zkoušce. Při nesplnění podmínky příbuznosti programu nemůže být uchazeč ke studiu přijat, a proto nebude dále pozván k přijímací zkoušce.

    • shrink expand

      Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy

      Základní literatura

      pro morfematiku a terminologii:

      ADAM, R. – BENEŠ, M. – BOZDĚCHOVÁ, I. – MARTÍNEK, F. – PROKŠOVÁ, H. – SYNKOVÁ, P. Gramatické rozbory češtiny (výklad a cvičení s řešeními). Praha: Karolinum, 2017.

      pro morfologii:

      ADAM, R. Příručka k morfologii češtiny (výklad a cvičení s řešeními). 2. vyd. Praha: Karolinum, 2019.

      ČECHOVÁ, M. a kol. Čeština – řeč a jazyk. Praha: SPN, 2011 (morfologie, tvoření slov).

      zejm. pro morfologii a pravopis:

      PRAVDOVÁ, M. – SVOBODOVÁ, I. (eds.). Akademická příručka českého jazyka. 2., upravené a rozšířené vydání. Praha: Academia, 2019.

      pro lexikologii:

      MALIŠ, O. – MACHOVÁ, S. – SUK, J. Současný český jazyk. Lexikologie (Nauka o tvoření slov, lexikografie, slang). Praha: Karolinum, 1997.

      pro stylistiku:

      ČECHOVÁ, M. a kol. Současná česká stylistika. Praha: ISV, 2003 (příp. ČECHOVÁ, M. a kol. Stylistika současné češtiny. Praha: ISV, 1997; příp. ČECHOVÁ, M. – KRČMOVÁ, M. – MINÁŘOVÁ, E. Současná stylistika. Praha: NLN, 2008).

      ČMEJRKOVÁ, S. Čeština v síti: Psanost či mluvenost? NŘ 80, 1997, s. 225–247.

      pro syntax:

      GREPL, M. – KARLÍK, P. Skladba češtiny. Olomouc: Votobia, 1998.

      CzechEncy – Nový encyklopedický slovník češtiny, © Masarykova univerzita, Brno, 2012–2020, příslušná hesla.

      pro vývoj jazyka:

      LAMPRECHT, A. – ŠLOSAR, D. – BAUER, J. Historická mluvnice češtiny. Praha: SPN, 1986.

      pro syntetizující pohled:

      KOL. Příruční mluvnice češtiny. Praha: NLN, 2012.

      Dále studijní literatura dílčích disciplín, které tvoří studijní plán bakalářského studijního oboru Český jazyk se zaměřením na vzdělávání, a současné bohemistické časopisy.

      Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školy a základní umělecké školy

      AUMONT, J.: Obraz. Praha: AMU, 2005.

      BERGER, J.: O pohledu. Praha: Agite/Fra, 2009.

      BLÁHA, J.: Výtvarné umění a hudba. Tvar prostor a čas I/1,2. Praha: Togga, 2012, 2013.

      ECO, U.: Skeptikové a těšitelé. Praha: Argo, 2006.

      FULKOVÁ, M.: Diskurz umění a vzdělávání. Praha: H+H, 2009.

      HORÁČEK, R.: Galerijní animace a zprostředkování umění. Akademické nakladatelství CERM, 1998.

      CHALUPECKÝ, J.: Nové umění v Čechách. Praha: H+H, 1994.

      KULKA, T.: Umění a falzum. Praha: Academia, 2004.

      Kol. autorů: Umění 20. století - Malířství, skulptury a objekty, nová média, fotografie. Praha: Slovart 2004.

      LYOTARD, J. - F.:O postmodernismu. Praha: Filosofia, 1993.

      PANOFSKY, E.: Význam ve výtvarném umění. Praha: Academia, 2013.

      PETŘÍČEK, M.: Myšlení obrazem. Praha: Hermann a synové, 2009.

      Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. http://www.msmt.cz/file/41216/

      Rámcový vzdělávací program pro gymnázia http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-gymnazia

      Příklad otázek přijímací komise:
      „Jak byste motivoval/a žáky k zájmu o výtvarné umění?"
      „Jak byste vysvětlil/a pojem vizuální gramotnost?"
      „Kterou z výstav nebo uměleckých osobností ze seznamu považujete za nejvýznamnější a proč...?"
      „Jak rozumíte pojmu edukační program v kulturní instituci?"

      Studijní literatura k testu z pedagogicko-psychologické přípravy je dostupná na webových stránkách:

      - katedry pedagogiky, viz http://pages.pedf.cuni.cz/kssp/pro-uchazece/

      - katedry psychologie, viz http://kpsold.pedf.cuni.cz/index.php?p=5

      - katedry speciální pedagogiky, https://pages.pedf.cuni.cz/ksppg/prijimaci-rizeni

    • shrink expand

      Program graduates are equipped with detailed knowledge in the field of Art Education and development of culture. As experts competent in Art Education, graduates are qualified to work as Art teachers at primary and secondary levels of general schools, at basic art schools, centres of informal education and leisure time, and in education departments of cultural institutions. Creative work in the field of reflective art practice equips graduates with competencies for independent and/or team work concerning visual arts, culture, art pedagogy, and leadership in artistic and cultural institutions. Graduates are able to contribute significantly to social, cultural, and political issues to achieve a more creative, inclusive, innovative, and reflective society.