Language selection
  • čeština
  • english
User
  • Anonym

    Branch programme/details

    Teacher Education of Education towards Health for Lower and Upper Secondary Schools with double curriculum study Special Education for Lower and Upper Secondary School Teachers (0114TA300099 / 0113TA300002) - double subject study

    Faculty: Faculty of Education
    Study programme: Teacher Education of Education towards Health for Lower and Upper Secondary Schools (N0114A300099)
    Form of study: combined
    Type of study: Master's (post-Bachelor)
    Language of instruction: Czech
    Expected minimum number of accepted students Expected number of accepted students: 5
    Standard length of study: 2 years
    Application type: Online

    • You cannot apply for study of this programme/branch now.

    • shrink expand
      Application submission date: 28.02.2021
    • shrink expand
      The study is primarily aimed at the creation of professional, pedagogical-psychological, communicative and other personal competences in health education teachers at secondary and high schools or in other professions in education and coordination activities in health education. Apart of working on professional scientific base (which is a follow –up to the BA study programme content) the stress is put on Health Education methodology and on application of expert and didactic competencies in educational practice. In the M.A study programme pedagogical-psychological and health education methodology competencies are jointly developed to allow close interconnection between theory and practice in the programme. The dominant feature of the follow-up M.A programme is the study of Health Education methodology which, by its concept, allows organic interconnection of the health education field with pedagogical-psychological disciplines. It also allows the interconnection with the pedagogical practice. Special focus is on the creation of educational programmes as one of the objectives of the study programme is to prepare a health education teacher who are professionally competent and who take an active part in cross-disciplinary projects on health support and protection.
    • shrink expand

      Přijímací zkouška má 3 části:

      1)   Zkouška z 1. studijního programu, plán maior, max. 30 b.

      2)   Zkouška z 2. studijního programu, plán minor, max. 30 b.

      3)   Písemná zkouška z pedagogicko-psychologické přípravy (maior), max. 30 b.

      Celkem max. 90 b.

      1) Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základní školy a střední školy

      Přijímací zkouška z výchovy ke zdraví je písemná (max. 30 bodů). Písemný test prověřuje znalosti uchazeče z oblasti biologických, psychologických a sociálních základů problematiky ochrany zdraví. Vychází z tzv. profilujících (povinných) předmětů bakalářského studia Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání. Délka testu je 25 minut.

       

      2) Speciální pedagogika pro učitele 2. stupně základních škol a střední školy


      Písemný test ze speciální pedagogiky v rozsahu vědomostí bakalářského studijního programu Speciální pedagogika na PedF UK (viz http://pages.pedf.cuni.cz/ksppg/szz-bakalarske). Maximální počet bodů z testu 30. Délka testu 15 - 20 minut, přesný časový limit bude oznámen před konáním testu.

      3) Písemná zkouška z pedagogicko-psychologické přípravy

      Maximální počet bodů 30 b. Test trvá 30 minut.

      Didaktický test prověřuje znalosti z povinných předmětů pedagogicko-psychologické přípravy  (pedagogika,  psychologie, speciální pedagogika, základy didaktiky) zařazených do tzv. společného základu pro obory se zaměřením na vzdělávání a pedagogiku na úrovni výstupních požadavků pro bakalářské studium se zaměřením na vzdělávání. Kromě základních znalostí (terminologie, poznatky) jde i o schopnost aplikovat teoretické znalosti do řešení modelových situací v pedagogické praxi.

      Studijní plán společného základu pro obory se zaměřením na vzdělávání a pedagogiku v aktuálním akademickém roce je dostupný na http://studium.pedf.cuni.cz/karolinka/.

    • shrink expand
      Admission to Master's studies is conditioned by completed secondary education confirmed by a school-leaving certificate. Admission to Post-Bachelor studies (Master's programme) is likewise conditioned by completed education in any type of study programme.

      Verification method: entrance exam
      Confirmation date (of entrance exam) from: 07.06.2021 Until: 18.06.2021
      Alternative date (of entrance exam): 28.06.2021 Until: 29.06.2021
    • shrink expand

      Základní podmínkou přijetí ke studiu je ukončené bakalářské studium stejného nebo příbuzného studijního programu. Ve shodě s koncepcí dvoustupňové učitelské přípravy bude posuzováno splnění minimálních požadavků UK na bakalářské programy se zaměřením na vzdělávání dle příslušných složek učitelské přípravy, na základě posouzení doložených dokumentů. S ohledem na Rámcové požadavky na studijní programy, jejichž absolvováním se získává odborná kvalifikace k výkonu regulovaných povolání pedagogických pracovníků (MŠMT), jsou tedy přijímáni na základě přijímacích zkoušek absolventi bakalářského studia studijních programů se zaměřením na vzdělávání nebo oborů se zaměřením na vzdělávání. Uchazeč doloží výpis předmětů absolvovaných v předchozím studiu, včetně jejich výsledků, spolu s dokladem o dosaženém vzdělání, popřípadě potvrzením o studiu, pokud ještě nebylo studium zakončeno, do 28. 02. 2021.

      Uchazeči ostatních bakalářských studijních oborů/programů mohou být přijati při posouzení příbuznosti navazujícího magisterského studijního programu s absolvovaným bakalářským studiem z hlediska složek učitelské přípravy dle Rámcových požadavků MŠMT a složení přijímacích zkoušek zahrnujících jednotlivé složky učitelské přípravy. Příbuznost absolvovaného studia posuzují na základě podkladů dodaných s přihláškou (do 28. 02. 2021) po přijetí přihlášky garanti příslušných navazujících magisterských programů prostřednictvím studijního oddělení fakulty, nejpozději k 30. 4. 2021.

    • shrink expand

      Změna termínu ověření pro všechny studijní programy:

      Datum ověření (přijímací zkoušky) od: 07. 06. 2021 do: 09. 07. 2021

      Náhradní termín (přijímací zkoušky) od: 12. 06. 2021 do: 14. 07. 2021
      (náhradní termín vždy alespoň 5 dní po řádném termínu)

       

      Část zkoušky Výchova ke zdraví – distanční formou.

      Písemná zkouška z pedagogicko-psychologické přípravy zrušena.

    • shrink expand

      Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základní školy a střední školy

      BLAHUTKOVÁ, Marie, MATĚJKOVÁ, Eva a BRŮŽKOVÁ, Lucie. Psychologie zdraví: pro studenty bakalářských a magisterských oborů. Brno: Masarykova univerzita, 2010.

      DUNOVSKÝ, J., et al. Sociální pediatrie. Praha: Grada, 1999.

      DYLEVSKÝ, Ivan. Základy anatomie a fyziologie člověka. Olomouc: Epava, 1995.

      DYLEVSKÝ, Ivan. Somatologie. Olomouc: Epava, 2000.

      GÖPFERTOVÁ, D., et al. Mikrobiologie, imunologie, epidemiologie a hygiena: pro střední a vyšší odborné zdravotnické školy. Praha: Triton, 2002.

      HAYES, N. Základy sociální psychologie. Praha: Portál, 2011.

      HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha, Grada 2007.

      HORÁKOVÁ, J. Základy práva pro neprávníky. Praha: Informatorium, 2015.

      KLÍMA, J., ET. AL. Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory. Praha: Grada, 2016.

      KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2009.

      KUDEROVÁ, L. Nauka o výživě pro střední hotelové školy a veřejnost. Praha: Fortuna, 2010.

      MATOUŠEK, O. a kol. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2013.

      MERKUNOVÁ, A., OREL, M. Anatomie a fyziologie člověka pro humanitní obory. Praha: Grada, 2008.

      PÁNEK, J., POKORNÝ, J., DOSTÁLOVÁ, J. Základy výživy a výživová politika. Praha: VŠCHT Praha, 2007.

      PEMOVÁ, T., PTÁČEK, R. Sociálně-právní ochrana dětí pro praxi. Praha: Grada, 2012.

      SCHREIBER, M. a kol. Funkční somatologie. Praha: H&H, 2007.

      ŠULOVÁ, L., FAIT, T., WEISS, P. Výchova k sexuálně reprodukčnímu zdraví. Praha: Maxdorf, 2011.

      Modelový test naleznete na: http://www.pedf.cuni.cz/PEDF-135.htm

      Speciální pedagogika pro učitele 2. stupně základních škol a střední školy

      BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. Brno: MU, 2013. ISBN 978-80-210-6678-6.

      ČERNÁ, Marie a kol. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015.

      HÁDKOVÁ, K. Člověk se sluchovým postižením. Praha: 2016, ISBN 978-80-7290-619-2

      HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání. Teorie a praxe. Praha, Grada 2010. ISBN 978-80-2473-070-7.

      HAMADOVÁ, P., KVĚTOŇOVÁ, L., NOVÁKOVÁ, Z. Oftalmopedie. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-145-4.

      HORÁKOVÁ, R. Sluchové postižení. Úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012, ISBN 978-80-262-0084-0.

      KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9.

      KRAUS, J. a kol. Dětská mozková obrna. Praha: Grada, Avicenum, 2004, 343 s. ISBN 80-247-1018-8.

      KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Oftalmopedie. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-84-2.

      KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. (ed.) Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-063-8.

      LECHTA, V. Inkluzivní pedagogika.Praha: Portál, 2016, 600 s., ISBN 978-80-262-1123-5.

      LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči. Praha: Portál, 2008, 191 s. ISBN 978-80-7367-433-5.

      MUŽÁKOVÁ, M.: Byly to naše děti. O fenoménu lásky a sounáležitosti k rodičům a jejich dětem s mentálním postižením v každodennosti totality. Praha, Pedagogická fakulta, 2016.

      SLOWÍK, J.: Speciální pedagogika. Praha. Grada 2016, ISBN 978-80-271-0095-8

      ŠIŠKA, J.: Mimořádná dospělost.Praha. Karolinum 2005.

      THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra.Rozšířené a přepracované vydání.  Praha: Portál, 2016, 488 s., ISBN 978-80-262-0768-9.

      VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Rozšířené a přepracované vydání, Praha: Portál, 2012, 870 s.  ISBN 978-80-262-0225-7.

      VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie: [teoretické základy a metodika]. Praha: Parta, 2009. 386 s., ISBN 978-80-7320-137-1.

      VALENTA, M., MICHALÍK. J., LEČBYCH, M a kol. Mentální postižení v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu.  Praha: Grada 2012ISBN 978-80-247-3829-1.

      VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. 2. přepracované a rozšířené vydáníBrno: Paido, 2006, 302 s., ISBN 80-7315-134-0.

      VODÁČKOVÁ, D. a kol. Krizová intervence. Praha:Portál 2012, 3. vyd., 544 s., ISBN 978-80-262-0212-7.

      ZGOLA, J., M. Úspěšná péče o člověka s demencí. Praha: Grada 2003, ISBN: 80-247-0183-9

      Modelový test naleznete na: http://www.pedf.cuni.cz/PEDF-135.htm

      Studijní literatura k testu z pedagogicko-psychologické přípravy je dostupná na webových stránkách:
      - katedry pedagogiky, viz http://pages.pedf.cuni.cz/kssp/pro-uchazece/
      - katedry psychologie, viz http://userweb.pedf.cuni.cz/kpsp/index.php?p=5

      - katedry speciální pedagogiky, https://pages.pedf.cuni.cz/ksppg/prijimaci-rizeni

      Modelový test naleznete na: http://www.pedf.cuni.cz/PEDF-135.htm

    • shrink expand
      The M.A. graduates of the study programme Health Education for lower and higher secondary school educators demonstrate broad knowledge of the scientific field included in the programme Health Education. They know the principles in the field, the structure and its relation to related fields. They are able to interconnect the subject content, to apply modern teaching methodology of Health Education, in a creative way create programmes in educational areas from the national curricula for the local school context and coordinate health education programmes at lower and higher secondary schools. They can apply interdisciplinary knowledge about human health in counselling in the field of health prevention, children´s safety and children´s and youth risk behaviour prevention. Based on gained competences, they are able to design educational programmes aimed at health support in cross-curricular settings, including outside school environment.