Application submission date: | 28.02.2021 |
---|
Faculty: | Faculty of Education |
---|---|
Study programme: | Teacher Education of Education towards Health for Lower and Upper Secondary Schools (N0114A300099) |
Form of study: | combined |
Type of study: | Master's (post-Bachelor) |
Language of instruction: | Czech |
Expected minimum number of accepted students Expected number of accepted students: | 5 |
Standard length of study: | 2 years |
Application type: | Online |
Application submission date: | 28.02.2021 |
---|
Přijímací zkouška má 3 části:
1) Zkouška z 1. studijního programu, plán maior, max. 30 b.
2) Zkouška z 2. studijního programu, plán minor, max. 30 b.
3) Písemná zkouška z pedagogicko-psychologické přípravy (maior), max. 30 b.
Celkem max. 90 b.
1) Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Přijímací zkouška z výchovy ke zdraví je písemná (max. 30 bodů). Písemný test prověřuje znalosti uchazeče z oblasti biologických, psychologických a sociálních základů problematiky ochrany zdraví. Vychází z tzv. profilujících (povinných) předmětů bakalářského studia Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání. Délka testu je 25 minut.
2) Speciální pedagogika pro učitele 2. stupně základních škol a střední školy
Písemný test ze speciální pedagogiky v rozsahu vědomostí bakalářského studijního programu Speciální pedagogika na PedF UK (viz http://pages.pedf.cuni.cz/ksppg/szz-bakalarske). Maximální počet bodů z testu 30. Délka testu 15 - 20 minut, přesný časový limit bude oznámen před konáním testu.
3) Písemná zkouška z pedagogicko-psychologické přípravy
Maximální počet bodů 30 b. Test trvá 30 minut.
Didaktický test prověřuje znalosti z povinných předmětů pedagogicko-psychologické přípravy (pedagogika, psychologie, speciální pedagogika, základy didaktiky) zařazených do tzv. společného základu pro obory se zaměřením na vzdělávání a pedagogiku na úrovni výstupních požadavků pro bakalářské studium se zaměřením na vzdělávání. Kromě základních znalostí (terminologie, poznatky) jde i o schopnost aplikovat teoretické znalosti do řešení modelových situací v pedagogické praxi.
Studijní plán společného základu pro obory se zaměřením na vzdělávání a pedagogiku v aktuálním akademickém roce je dostupný na http://studium.pedf.cuni.cz/karolinka/.
Verification method: | entrance exam | ||
---|---|---|---|
Confirmation date (of entrance exam) from: | 07.06.2021 | Until: | 18.06.2021 |
Alternative date (of entrance exam): | 28.06.2021 | Until: | 29.06.2021 |
Základní podmínkou přijetí ke studiu je ukončené bakalářské studium stejného nebo příbuzného studijního programu. Ve shodě s koncepcí dvoustupňové učitelské přípravy bude posuzováno splnění minimálních požadavků UK na bakalářské programy se zaměřením na vzdělávání dle příslušných složek učitelské přípravy, na základě posouzení doložených dokumentů. S ohledem na Rámcové požadavky na studijní programy, jejichž absolvováním se získává odborná kvalifikace k výkonu regulovaných povolání pedagogických pracovníků (MŠMT), jsou tedy přijímáni na základě přijímacích zkoušek absolventi bakalářského studia studijních programů se zaměřením na vzdělávání nebo oborů se zaměřením na vzdělávání. Uchazeč doloží výpis předmětů absolvovaných v předchozím studiu, včetně jejich výsledků, spolu s dokladem o dosaženém vzdělání, popřípadě potvrzením o studiu, pokud ještě nebylo studium zakončeno, do 28. 02. 2021.
Uchazeči ostatních bakalářských studijních oborů/programů mohou být přijati při posouzení příbuznosti navazujícího magisterského studijního programu s absolvovaným bakalářským studiem z hlediska složek učitelské přípravy dle Rámcových požadavků MŠMT a složení přijímacích zkoušek zahrnujících jednotlivé složky učitelské přípravy. Příbuznost absolvovaného studia posuzují na základě podkladů dodaných s přihláškou (do 28. 02. 2021) po přijetí přihlášky garanti příslušných navazujících magisterských programů prostřednictvím studijního oddělení fakulty, nejpozději k 30. 4. 2021.
Změna termínu ověření pro všechny studijní programy:
Datum ověření (přijímací zkoušky) od: 07. 06. 2021 do: 09. 07. 2021
Náhradní termín (přijímací zkoušky) od: 12. 06. 2021 do: 14. 07. 2021
(náhradní termín vždy alespoň 5 dní po řádném termínu)
Část zkoušky Výchova ke zdraví – distanční formou.
Písemná zkouška z pedagogicko-psychologické přípravy zrušena.
Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základní školy a střední školy
BLAHUTKOVÁ, Marie, MATĚJKOVÁ, Eva a BRŮŽKOVÁ, Lucie. Psychologie zdraví: pro studenty bakalářských a magisterských oborů. Brno: Masarykova univerzita, 2010.
DUNOVSKÝ, J., et al. Sociální pediatrie. Praha: Grada, 1999.
DYLEVSKÝ, Ivan. Základy anatomie a fyziologie člověka. Olomouc: Epava, 1995.
DYLEVSKÝ, Ivan. Somatologie. Olomouc: Epava, 2000.
GÖPFERTOVÁ, D., et al. Mikrobiologie, imunologie, epidemiologie a hygiena: pro střední a vyšší odborné zdravotnické školy. Praha: Triton, 2002.
HAYES, N. Základy sociální psychologie. Praha: Portál, 2011.
HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha, Grada 2007.
HORÁKOVÁ, J. Základy práva pro neprávníky. Praha: Informatorium, 2015.
KLÍMA, J., ET. AL. Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory. Praha: Grada, 2016.
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2009.
KUDEROVÁ, L. Nauka o výživě pro střední hotelové školy a veřejnost. Praha: Fortuna, 2010.
MATOUŠEK, O. a kol. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2013.
MERKUNOVÁ, A., OREL, M. Anatomie a fyziologie člověka pro humanitní obory. Praha: Grada, 2008.
PÁNEK, J., POKORNÝ, J., DOSTÁLOVÁ, J. Základy výživy a výživová politika. Praha: VŠCHT Praha, 2007.
PEMOVÁ, T., PTÁČEK, R. Sociálně-právní ochrana dětí pro praxi. Praha: Grada, 2012.
SCHREIBER, M. a kol. Funkční somatologie. Praha: H&H, 2007.
ŠULOVÁ, L., FAIT, T., WEISS, P. Výchova k sexuálně reprodukčnímu zdraví. Praha: Maxdorf, 2011.
Modelový test naleznete na: http://www.pedf.cuni.cz/PEDF-135.htm
Speciální pedagogika pro učitele 2. stupně základních škol a střední školy
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. Brno: MU, 2013. ISBN 978-80-210-6678-6.
ČERNÁ, Marie a kol. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015.
HÁDKOVÁ, K. Člověk se sluchovým postižením. Praha: 2016, ISBN 978-80-7290-619-2
HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání. Teorie a praxe. Praha, Grada 2010. ISBN 978-80-2473-070-7.
HAMADOVÁ, P., KVĚTOŇOVÁ, L., NOVÁKOVÁ, Z. Oftalmopedie. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-145-4.
HORÁKOVÁ, R. Sluchové postižení. Úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012, ISBN 978-80-262-0084-0.
KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9.
KRAUS, J. a kol. Dětská mozková obrna. Praha: Grada, Avicenum, 2004, 343 s. ISBN 80-247-1018-8.
KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Oftalmopedie. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-84-2.
KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. (ed.) Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-063-8.
LECHTA, V. Inkluzivní pedagogika.Praha: Portál, 2016, 600 s., ISBN 978-80-262-1123-5.
LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči. Praha: Portál, 2008, 191 s. ISBN 978-80-7367-433-5.
MUŽÁKOVÁ, M.: Byly to naše děti. O fenoménu lásky a sounáležitosti k rodičům a jejich dětem s mentálním postižením v každodennosti totality. Praha, Pedagogická fakulta, 2016.
SLOWÍK, J.: Speciální pedagogika. Praha. Grada 2016, ISBN 978-80-271-0095-8
ŠIŠKA, J.: Mimořádná dospělost.Praha. Karolinum 2005.
THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra.Rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál, 2016, 488 s., ISBN 978-80-262-0768-9.
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Rozšířené a přepracované vydání, Praha: Portál, 2012, 870 s. ISBN 978-80-262-0225-7.
VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie: [teoretické základy a metodika]. Praha: Parta, 2009. 386 s., ISBN 978-80-7320-137-1.
VALENTA, M., MICHALÍK. J., LEČBYCH, M a kol. Mentální postižení v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Praha: Grada 2012ISBN 978-80-247-3829-1.
VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. 2. přepracované a rozšířené vydání. Brno: Paido, 2006, 302 s., ISBN 80-7315-134-0.
VODÁČKOVÁ, D. a kol. Krizová intervence. Praha:Portál 2012, 3. vyd., 544 s., ISBN 978-80-262-0212-7.
ZGOLA, J., M. Úspěšná péče o člověka s demencí. Praha: Grada 2003, ISBN: 80-247-0183-9
Modelový test naleznete na: http://www.pedf.cuni.cz/PEDF-135.htm
Studijní literatura k testu z pedagogicko-psychologické přípravy je dostupná na webových stránkách:
- katedry pedagogiky, viz http://pages.pedf.cuni.cz/kssp/pro-uchazece/
- katedry psychologie, viz http://userweb.pedf.cuni.cz/kpsp/index.php?p=5
- katedry speciální pedagogiky, https://pages.pedf.cuni.cz/ksppg/prijimaci-rizeni
Modelový test naleznete na: http://www.pedf.cuni.cz/PEDF-135.htm