Language selection
  • čeština
  • english
User
  • Anonym

    LLL programme details

    Prohlubující kurz Hejného metody ve vyučování matematice 1. stupně ZŠ, aritmetika (5720)

    Prohlubující kurz Hejného metody ve vyučování matematice 1. stupně ZŠ, aritmetika
    full-time
    Czech
    Předpokládá se, že uchazeč o kurz je na dobré úrovni seznámen s jednotlivými matematickými prostředími na řešitelské úrovni a bude mít povědomí o jejich didaktickém zpracování v metodě Hejného. Bude mít aspoň dvouleté zkušenosti s výukou matematiky v duchu Hejného metody a bude mít bude mít povědomí o didaktických principech vyučování touto metodou.
    Hejného edukační metoda spočívá na dvou pilířích:
    a) důsledně konstruktivistickém přístupu k vyučování s důrazem na rozvoj autonomie žáka, budování klimatu ve třídě příznivému pro učení, budování dobrého vztahu k matematice a intelektuální činnosti, na individualizaci vzhledem k úrovni žáka v dané oblasti matematiky a na práci s chybou jako edukační situací.
    b) vyučování matematice orientované na budování schémat (VOBS), což je v koncepci učiva matematiky zajištěno vložením matematického obsahu do mnoha prolínajících se prostředí jak sémantických, tak strukturálních, která využívají žákových zkušeností a zajišťují žákům dobré porozumění pojmům, vztahům, procesům a situacím díky gradaci úloh, témat v souladu s mechanizmem poznávacího procesu žáka v matematice.
    MSMT-16033/2019-1-693
    Prohlubující kurz Hejného metody ve vyučování matematice 1. stupně ZŠ, aritmetika
    Témata a časová dotace:
    (1) Prohloubení a propojení aritmetických prostředí, tvorba gradovaných úloh – (4 h) zaměřeno na budování představ žáka o čísle, na budování aditivní a multiplikativní triády a na rozvoj hlubokých matematických myšlenek v jednotlivých prostředích.
    (2) Slovní úlohy (2 h) - zaměřeno na práci s čísly v různých rolích, na odhalování izomorfizmů, na tvorbu úloh přiměřených kognitivní úrovni žáka, na efektivní řešitelské strategie
    (3) Zlomky, celá čísla, racionální čísla (4 h) – zaměřeno na budování představ o zlomcích jako část celku, o záporných a desetinných číslech na základě vlastních prožitků a zkušeností, práce s různými modely a v různých kontextech,
    (4) Rovnice (2 h) – zaměřeno na rozvoj funkčního myšlení, na přechod od řešení úloh v rovnicových situacích k rovnicím zapsaných formalizovaným zápisem.
    (5) Strategie odhalování vztahů (4 h) – zaměřeno na metody odhalování vztahů zejména v aritmetických situacích a na tvorbu sérií úloh, které přivedou žáka k odhalení požadovaného vztah, vzorce na základě znalosti Teorie generického modelu.
    15
    Přihláška
    Předpokládá se, že uchazeč o kurz je na dobré úrovni seznámen s jednotlivými matematickými prostředími na řešitelské úrovni a bude mít povědomí o jejich didaktickém zpracování v metodě Hejného. Bude mít aspoň dvouleté zkušenosti s výukou matematiky v duchu Hejného metody a bude mít bude mít povědomí o didaktických principech vyučování touto metodou.

      • shrink expand
        nejsou stanoveny
        Osvědčení o absolvování programu
      • shrink expand
        prof. RNDr. Milan Hejný, CSc.
        Katedra matematiky a didaktiky matematiky
        Katedra matematiky a didaktiky matematiky
      • shrink expand
        2021/2022
        summer semester
        Short-time
        16 hours
        termín bude upřesněn
      • shrink expand
        4200 Kč / kurz

      • shrink expand
        PedF UK, M. Rettigové 4, Praha 1
        Centrum celoživotního vzdělávání
        Iva Gecková
        iva.geckova@pedf.cuni.cz
        221900342
        01.03.2022 - 30.04.2022
        Předpokládá se, že uchazeč o kurz je na dobré úrovni seznámen s jednotlivými matematickými prostředími na řešitelské úrovni a bude mít povědomí o jejich didaktickém zpracování v metodě Hejného. Bude mít aspoň dvouleté zkušenosti s výukou matematiky v duchu Hejného metody a bude mít bude mít povědomí o didaktických principech vyučování touto metodou.
        Obsah kurzu
        ▪ Prohloubení a propojení aritmetických prostředí, tvorba gradovaných úloh (4 h)
        ▪ Slovní úlohy (2 h)
        ▪ Zlomky, celá čísla, racionální čísla (4 h)
        ▪ Rovnice (2 h)
        ▪ Strategie odhalování vztahů (4 h)
        Vzdělávací cíl
        Účastníci prohlubujícího kurzu pro učitele Hejného metody ve vyučování matematice na 1. stupni ZŠ se v průběhu kurzu zaměří na prohloubení a propojení svých znalostí aritmetických prostředí tak, aby dobře rozuměli, jak se budují mentální schémata aritmetických pojmů u žáků 1. st. ZŠ. Dále se zaměří na rozvoj dovedností reflektovat svůj vlastní edukační styl, na poznávání možností, jak jej směřovat ke stylu konstruktivistickému, na rozvíjení dovedností diferencovat a individualizovat svou výuku tak, aby optimálně rozvíjela každého žáka.

        K uhrazení poplatku bude zájemce vyzván na základě odeslané přihlášky.
        Informace najdete též na stránkách kmdm.pedf.cuni.cz

        S dotazy na organizaci se obracejte na Kateřinu Pelantovou, tel. 221 900 248
      • shrink expand