Volba jazyka
  • čeština
  • english
Uživatel
  • Anonym

    Detail programu CŽV

    Prohlubující kurz Hejného metody ve vyučování matematice 1. stupně ZŠ, aritmetika (5720)

    Prohlubující kurz Hejného metody ve vyučování matematice 1. stupně ZŠ, aritmetika
    prezenční
    čeština
    Předpokládá se, že uchazeč o kurz je na dobré úrovni seznámen s jednotlivými matematickými prostředími na řešitelské úrovni a bude mít povědomí o jejich didaktickém zpracování v metodě Hejného. Bude mít aspoň dvouleté zkušenosti s výukou matematiky v duchu Hejného metody a bude mít bude mít povědomí o didaktických principech vyučování touto metodou.
    Hejného edukační metoda spočívá na dvou pilířích:
    a) důsledně konstruktivistickém přístupu k vyučování s důrazem na rozvoj autonomie žáka, budování klimatu ve třídě příznivému pro učení, budování dobrého vztahu k matematice a intelektuální činnosti, na individualizaci vzhledem k úrovni žáka v dané oblasti matematiky a na práci s chybou jako edukační situací.
    b) vyučování matematice orientované na budování schémat (VOBS), což je v koncepci učiva matematiky zajištěno vložením matematického obsahu do mnoha prolínajících se prostředí jak sémantických, tak strukturálních, která využívají žákových zkušeností a zajišťují žákům dobré porozumění pojmům, vztahům, procesům a situacím díky gradaci úloh, témat v souladu s mechanizmem poznávacího procesu žáka v matematice.
    MSMT-16033/2019-1-693
    Prohlubující kurz Hejného metody ve vyučování matematice 1. stupně ZŠ, aritmetika
    Témata a časová dotace:
    (1) Prohloubení a propojení aritmetických prostředí, tvorba gradovaných úloh – (4 h) zaměřeno na budování představ žáka o čísle, na budování aditivní a multiplikativní triády a na rozvoj hlubokých matematických myšlenek v jednotlivých prostředích.
    (2) Slovní úlohy (2 h) - zaměřeno na práci s čísly v různých rolích, na odhalování izomorfizmů, na tvorbu úloh přiměřených kognitivní úrovni žáka, na efektivní řešitelské strategie
    (3) Zlomky, celá čísla, racionální čísla (4 h) – zaměřeno na budování představ o zlomcích jako část celku, o záporných a desetinných číslech na základě vlastních prožitků a zkušeností, práce s různými modely a v různých kontextech,
    (4) Rovnice (2 h) – zaměřeno na rozvoj funkčního myšlení, na přechod od řešení úloh v rovnicových situacích k rovnicím zapsaných formalizovaným zápisem.
    (5) Strategie odhalování vztahů (4 h) – zaměřeno na metody odhalování vztahů zejména v aritmetických situacích a na tvorbu sérií úloh, které přivedou žáka k odhalení požadovaného vztah, vzorce na základě znalosti Teorie generického modelu.
    15
    Přihláška
    Předpokládá se, že uchazeč o kurz je na dobré úrovni seznámen s jednotlivými matematickými prostředími na řešitelské úrovni a bude mít povědomí o jejich didaktickém zpracování v metodě Hejného. Bude mít aspoň dvouleté zkušenosti s výukou matematiky v duchu Hejného metody a bude mít bude mít povědomí o didaktických principech vyučování touto metodou.

      • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
        nejsou stanoveny
        Osvědčení o absolvování programu
      • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
        prof. RNDr. Milan Hejný, CSc.
        Katedra matematiky a didaktiky matematiky
        Katedra matematiky a didaktiky matematiky
      • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
        2021/2022
        letní semestr
        Krátkodobé
        16 hodin
        termín bude upřesněn
      • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
        4200 Kč / kurz

      • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
        PedF UK, M. Rettigové 4, Praha 1
        Centrum celoživotního vzdělávání
        Iva Gecková
        iva.geckova@pedf.cuni.cz
        221900342
        01.03.2022 - 30.04.2022
        Předpokládá se, že uchazeč o kurz je na dobré úrovni seznámen s jednotlivými matematickými prostředími na řešitelské úrovni a bude mít povědomí o jejich didaktickém zpracování v metodě Hejného. Bude mít aspoň dvouleté zkušenosti s výukou matematiky v duchu Hejného metody a bude mít bude mít povědomí o didaktických principech vyučování touto metodou.
        Obsah kurzu
        ▪ Prohloubení a propojení aritmetických prostředí, tvorba gradovaných úloh (4 h)
        ▪ Slovní úlohy (2 h)
        ▪ Zlomky, celá čísla, racionální čísla (4 h)
        ▪ Rovnice (2 h)
        ▪ Strategie odhalování vztahů (4 h)
        Vzdělávací cíl
        Účastníci prohlubujícího kurzu pro učitele Hejného metody ve vyučování matematice na 1. stupni ZŠ se v průběhu kurzu zaměří na prohloubení a propojení svých znalostí aritmetických prostředí tak, aby dobře rozuměli, jak se budují mentální schémata aritmetických pojmů u žáků 1. st. ZŠ. Dále se zaměří na rozvoj dovedností reflektovat svůj vlastní edukační styl, na poznávání možností, jak jej směřovat ke stylu konstruktivistickému, na rozvíjení dovedností diferencovat a individualizovat svou výuku tak, aby optimálně rozvíjela každého žáka.

        K uhrazení poplatku bude zájemce vyzván na základě odeslané přihlášky.
        Informace najdete též na stránkách kmdm.pedf.cuni.cz

        S dotazy na organizaci se obracejte na Kateřinu Pelantovou, tel. 221 900 248
      • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)