SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Preparation of supportive learning environment - OPNS4S032B
Title: Příprava podpůrného učebního prostředí
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D.
Pre-requisite : OPNS4S022A
Annotation - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (05.02.2020)
Předmět je zaměřen na sledování školního a třídního prostředí vytvářeného dle principů UDL (Universal Design for Learning)pro realizaci inkluzivního vzdělávání. Studenti budou kritickými pozorovateli funkčního, přístupného a komfortního prostředí pro společné vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Seznámí se s moderní architekturou školních budov určených ke vzdělávání všech žáků, včetně žáků s omezením v samostatné orientaci a pohybu. Osvojí si hl. zásady tvorby flexibilních výukových materiálů, alternativ vizuálních a akustických podnětů a informací. Seznámí se s konstitutivními prvky univerzálního designu při běžném chodu školy vzhledem k jejímu poslání vzdělávací instituce ( s fyzickou přístupností jejích prostor; s korektností formátů materiálů určených pro výuku; s přístupností elektronického učebního prostředí; s flexibilitou v poskytování alternativních možností tam, kde je běžný metodický nebo informační postup nevyhovující). Obsah: 1. prostředí školy - vzhled a dominanty budovy, prostorové dispozice místností, vybavení tříd a kabinetů, zájmových a speciálních učeben 2. vybavení a strukturované prostředí učeben, otevřenost a přístupnost školy, vybavení ICT 3. možnosti uspořádání třídy, centra aktivit a relaxace, prostory pro tichou individuální práci, malou a velkou skupinovou práci a skupinovou výuku 4. hlavní zásady při navrhování učebních lekcí z hlediska zapojení všech žáků 5. flexibilní učební materiály, přizpůsobivé a variabilní, mediální prezentace a vhodné formáty 6. UDL – principy, příklady, návody 7. bezpečné prostředí školy a třídy pro žáky s omezenou schopností samostatné orientace 8. vybavenost třídy a její odhlučnění z hlediska nároků komunikace učitel – žák- asistent pedagog 9. alternativy vizuálních a akustických informací 10. optimalizace přístupu žáků se SVP k nástrojům, pomůckám a pomocným technologiím 11. eliminace složitosti, nepřehlednosti, rozptylování – strukturace prostoru, času, úkolu
Literature - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (05.02.2020)

BUTLER, J. HOLDEN, K.,  LIDWELL, W. Univerzální principy designu. 125 způsobů jak zvýšit použitelnost a přitažlivost a ovlivnit vnímání designu. Brno, Computer Press, 2011, ISBN 9788025135402.
FILIPIOVÁ, D. Projektujeme bez bariér. Praha: MPSV, 2002, vyd.1., s.101, ISBN 80-86552-18-7.
HEJNÝ, J., ŠVANCAR, R. Škola podle Fuchse: budova, kterou navrhoval slavný architekt, dodnes nabízí žákům přívětivé prostředí. Učitelské noviny: týdeník pro učitele a přátele školy. Praha: Josef Král 1883-, 2015, 118(15), 10-11. ISSN 0139-5718.

Learning resources - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (03.02.2022)

Studentům jsou k dispozici studijní opory (prezentace přednášek, odkazy na elektronické zdroje, interaktivní úkoly, doplňkové studijní materiály) v prostředí MOODLE dostupné na:

https://dl1.cuni.cz/course/index.php?categoryid=696

Název kurzu: Příprava podpůrného učebního prostředí

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html